Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 45 av 45

Ämne: Tappar ibland kraft OG9-5

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Exempelvis köper en original: https://www.maptunparts.se/motordela...vare-saab.html

    Personligen skulle jag inte stoppa in någon reservdel köpt på Mekonomen om den inte kommer direkt från Orio. Mekonomen säljer en del skit, vissa kostar dessutom nästan som originaldelar. Biltemas skit är mer prisvärd...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Lillfolke Visa inlägg
    Men dom slog ju på reg nr å sa att det skulle va den. Jag vågar inte köpa via nätet då jag inte kan lämna tillbaka den om det blir fel. Vi mätte den nya och den ligger på 500 ohm så är ju inte ens rätt
    Då kan du gå till en Saab ÅF och handla, det är inte så mycket dyrare än Maptun. Men min erfarenhet är att det är generellt lättare att reklamera hos näthandlare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Då var problemet löst. Nu går den som den ska. En kompis bytte ju tändkassett åt mig och såg inte jag köpt nya stift så han hade satt i biltema stift. Så nu lyfte jag tändkassetten å bytte stiften så nu är alla problem och symtom borta. Tack för era tips och råd. Vevaxelgivaren ska lämnas tillbaka å bytas mot en ny som passar och bytas längre fram med.

    3 användare gillar detta inlägg



  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245

    Saab 9-5 Aero 2004 tappar kraft helt (ibland)

    På väg till jobbet imorse så började bilen bete sig skumt. Låg i jämn fart och helt plötsligt när jag skulle gasa på lite så hände det absolut ingenting.. tryckte ner gasen mera och den ökar ingenting i fart, efter kanske 2 min så släpper det igen och bilen går normalt tills jag kommer fram till jobbet och parkerar.

    På vägen hem samma sak, fungerar kanon dem första 2-3 minuterna sedan orkar han inte igen. Jag misstänker något elfel för när jag startade bilen visade färddatorn DTE 227 km (Se bild) och efter bara 2-3 minuter visar den 77 km (Se bild) samt snittförbrukningen visar --- l/100 km (Se bild) och denna ändrar sig inte alls under färden hem på ca 20 min.

    Bilen är en original aero 250 hk med automat.

    Kan tillägga att mina ABS kransar är dåliga båda sidor och igår började alla lampor lysa. Kan det vara orsaken att bilen går som en påse skit? Haft trasiga kransar förr men aldrig varit med om att den får alla dessa fel..
    Senast redigerat av Dumli den 2021-08-30 klockan 18:04.

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Provade idag med nya tändstift samt tändkassett som jag vet fungerar, ingen skillnad alls.. så jag gissar på ABS-kransarna? Kan dem ha triggat någon felkod som sätter bilen i något "safe mode"?

    Fått tid på måndag för byte så får återkomma med resultat då!

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Glömde uppdatera men har löst problemet nu, ABS kransen på vänster sida var så trasig att den gick i tre delar.. Bytte båda sidorna sedan lirade bilen normalt igen Trodde inte att bilen skulle strypa så extremt mycket för en krans men är den såpass trasig så flippar säkert hela systemet och ger följdkoder eller något.

    2 användare gillar detta inlägg



Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •