Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Vatten på golvet NG9-3

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    2

    Vatten på golvet NG9-3

    Får in vatten på golvet bakom passageraren när det regnar, trodde det var dörrlisten men är numera inte helt säker på att det är enda felet.
    Har sökt och läst en del andra trådar i ämnet och i ett par av dom så pratas det om en "vattenavledare" som sitter någonstans under plasten under torkarna.....

    Kan någon berätta lite mer om lite mer exakt var, eller ser man det tydligt om man plockar bort torkarna och plasten?

    Finns det andra teorier om hur vattnet kommer in?
    Wafab här i Karlstad menade att dörrlisten var "nertrampad" men är inte så säker på att det är hela sanningen.

    Mvh

    Mats B

    Saab 9-3ss -04

  2. #22
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Vatten på golvet bakom passageraren 9-3

    Lite hjälp på traven:

    En instruktion: http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... w-to-guide

    Bild på dränering: http://i1094.photobucket.com/albums/i44 ... AG0105.jpg


    Vet inte om detta är allt eller om det finns mer som kan krångla. Vatten bakom passagerarstolen är inte helt ovanligt fel så jag hoppas fler kan fylla på med välbehövliga tips.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #23
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Vatten på golvet bakom passageraren 9-3

    Ytterligare lite hjälp. Dörrlistfix om det trots allt kan vara den som spökar.
    http://saabworld.net/f8/rain-water-leak ... ell-26228/
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    2

    Re: Vatten på golvet bakom passageraren 9-3

    Kanon!
    jag har precis det problemet som det skrivs om i länken, vattnet samlas på listen och sen in på golvet höger bak. Problemet är att jag inte riktigt ser om det rinner över eller genom gummilisten, om det är genom så måste den nog bytas.
    frågan är ju också hur vattnet kommer dit, ibland tror jag det kommer via dörrens undersida.......

    Tack för svaren, finns det fler bra förslag så mottages dom tacksamt!

    Mvh

    Mats B
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-24 klockan 16:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398
    Jag hade total översvämning i min 9-3ss -08, och vattnet samlades bakom förarstolen. Finns lite film längre ner i tråden jag länkade till.
    I mitt fall var det plasten bakom dörrsidan vänster bak som hade börjat läcka. Regnvatten dräneras genom dörren. Regn träffar rutan som sedan leds in i dörren och längs med plasten och ut genom dräneringshål i botten. Jag bytte helt enkelt min plast på samtliga dörrar. Nu är bilen snustorr igen.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  6. #26

    Vatten på golvet NG9-3

    Någon som haft problem med vatten på golvet i kupén på en 9-3 -03? Orsaker? Vad leta efter?

    /Tom

  7. #27
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Vatten på golvet 9-3

    Hela golvet? Eller bara vid t.ex höger fram vid fötterna? 9-3 -03 är lite lurig då den finns som gamla och nya 9-3, vilken har du?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #28
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Re: Vatten på golvet 9-3

    I somras hade jag swimmingpool på hela högersidan i min bil. Det var dräneringshålet i plasten framför framrutan som var igensatt (den stora plastkåpan med galler i som sitter under torkar-armarna), så allt regnvatten rann in genom kupéfläkten! Var bara att peta lite i hålet med fingret så skiten ramla loss så var problemet löst sen. Tog dock några veckor innan bilen var helt torr inuti, hade säkert en 5 cm djup sjö som skvalpa runt i bilen när jag tog den efter att den stått i spöregn några dagar utan att användas.

  9. #29

    Re: Vatten på golvet 9-3

    Det är den "nya" karossen som kom där vid -03. Vattnet ligger endast på förarsidan, både fram och bak. Kupéfilterhållare i torpedväggen bytt då packningen var söndermjölad, men verkar fortsättningsvis vara vatten påå golvet.


    Slender: Det innebär kanske att det var genom kupefilterhållaren som vattnet rann ner genom kupefläkten (har kollat dräneringshålen - allt ok), och trots att problemet kanske är löst så ligger det vatten kvar nånstans i golvet som gör att det kommer vara fuktigt ett tag framöver?

  10. #30
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Re: Vatten på golvet 9-3

    Ja min bil var golvet fuktigt bra länge trots att jag torkade ur allt synligt vatten och lät dörrar stå öppna för att torka ur... Kunde över en vecka senare pressa handen mot golvet och känna att isoleringen under mattan var fuktig fortfarande. Min var som blötast under stolen typ. Var svårast att torka ur ordentligt där.

    Mvh Marcus
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-24 klockan 16:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #31

    Re: Vatten på golvet 9-3

    Ja men då låter det som att själva problemet är löst men att det kan komma att vara blött och fuktigt i mattan ett bra tag efteråt trots att man t.o.m har värmefläkt som vädrar ur.

    Tackar tackar!

  12. #32
    har en 9-3 2008 som ja märkte nu att det är lite blött o mattan, kollade plasten under torkarna o ja det finns ett hål som ja petade i o var väl nått barr där, finns det dränering på högersidan också? för jag har bara blött vid förarsidan nu. måste man bort med hela plastgrejjerna för att rensa ordentligt?

    Och hur gör man det isf ta bort torkarna?

  13. #33

    Vatten på golvet vänster fram och bak NG9-3

    Hej

    Har lagt märket till att det är blött på dessa platser
    Bilen det gäller är en 9-3 SC 2005

  14. #34
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 564
    Medlem#
    8163
    Sparka av snön från skorna innan du sätter dig i bilen(?)
    /Johan

  15. #35
    I Skåne har vi inte snö

    Ingen annan som har någon ide?
    Vart vid kupefiltert kan det läcka in vatten ?
    Senast redigerat av Moderator den 2019-01-07 klockan 14:24.

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2023
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Vatten i högra baksätet Saab 9-3 2005

    Hej! Jag har märkt att det är vatten i högra baksätet i golvet. Men inget i passagerare golvet så antar att det är inget med läcka i kupefiltret som jag har läst att folk har haft problem med. Vad kan det annars vara? Tack på förhand

Liknande ämnen

  1. Syftet för hål i golvet 99/900?
    Av Procedomani i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-10-14, 08:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •