Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Biltema bilbatteri 65Ah, borde jag köpt kraftigare? 9000

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Biltema bilbatteri 65Ah, borde jag köpt kraftigare? 9000

    Har för mig jag läst att en del varit missnöjda. Nu satt det ett sådant i bilen när jag köpte det. Det höll 6 år innan det gav upp i helgen. Ett lite kraftigare på 73 ah som inte står listat under Saab 9000 på deras hemsida. Nu blev det ett på bara 63 eller 65. Sen när jag kollade hemsidan hittade jag det som satt i blott 50 kr dyrare. Borde jag byta? Är den extra styrkan viktigt?

    Det jag köpte är av "Silver calcium" typ och man ger 4 års garanti. Låter generöst
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    8163
    Kraftigare batteri ger ökade marginaler, ffa när det är riktigt kallt och/eller bilen har stått en längre period.
    Ditt batteri kommer säkert fungera bra i början, en troligtvis kommer du behöva byta detta tidigare än om du köpt det kraftigare batteriet.
    Huruvida det är ekonomiskt försvarbart att åka till Biltema och byta/köpa nytt batteri nu, alternativt köpa nytt om några år kan bara du svara på.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M


  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    nja ett kraftigare behöver ju inte vara bättre på det viset om motorn är okej mekaniskt och elektriskt och startar normalt. Ett batteri som är större kräver samtidigt längre körning innan det är fulladdat igen så den som åker mycket korta sträckor kan mycket väl ha ett batteri av bra kvalitet men normalt med Ah. Ett större med mycket Ah som kanske aldrig blir fulladdat blir ju nästan sämre i det läget och förkortar livslängden avsevärt.

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M


  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Tack för fina svar. Men en så här gammal bil vågar man ändå inte se så långt framåt Den startar väldigt lätt. Antagligen har det gamla varit dålig länge. Tror att siffran 7,0 ( som lägst) synts precis när man kör iväg och den skall väl visa batteriets laddning? Nu är det ett Helt annat ljud i startmotorn. Generatorn laddar mellan 13.8 till 14.4 ca. Varierar
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    nja ett kraftigare behöver ju inte vara bättre på det viset om motorn är okej mekaniskt och elektriskt och startar normalt. Ett batteri som är större kräver samtidigt längre körning innan det är fulladdat igen så den som åker mycket korta sträckor kan mycket väl ha ett batteri av bra kvalitet men normalt med Ah. Ett större med mycket Ah som kanske aldrig blir fulladdat blir ju nästan sämre i det läget och förkortar livslängden avsevärt.
    Fast du förbrukar ju lika mycket effekt vid start oavsett, så generatorn behöver ju bara ladda lika mycket (det som förbrukades) oavsett batterikapacitet, och kör man mer "normala" körsträckor så kommer det större batteriet hinna laddas mer oavsett.

    Dessutom är inte blybatterier speciellt känsliga mot "skvättladdning", alltså att aldrig bli fulladdade.

    Så det är ALLTID bättre med ett större batteri i detta fallet.

    Sen är det inte bara kapaciteten som spelar in, det är hur mycket ström det kan ge också, specieltl vid kallstart (CCA).

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Tänkte på det här att det kallas "Silver calcium" eller liknande. Tror inte bly nämns ens. Vad innebär det? Gissar det allt är bly ändå
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  7. #7
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Biltemas gråa funkar bra och håller hyfsat länge om man inte totaltömmer dem för ofta

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M


  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 768
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Tänkte på det här att det kallas "Silver calcium" eller liknande. Tror inte bly nämns ens. Vad innebär det? Gissar det allt är bly ändå
    Legeringstillsats i blyet som används i gallerna. Traditionellt så användes antimon för att förbättra blyets egenskaper, men det ger bland annat hög vattenförbrukning vilket innebär att batteriet inte är underhållsfritt. Kalcium kan användas istället, vilket möjliggör underhållsfria batterier, men har andra nackdelar. Silver används ibland för att minska vissa av dessa nackdelar.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Kapacitet i Ah är bara viktigt för hur mycket man kan ta ur batteriet när bilen är avslagen. Så länge bilen står mindre en 1 vecka i taget och man inte använder bränslevärmare eller stereo med bilen avslagen saknar antalet Ah i stort sett betydelse. Så länge bilen startar normalt, och inte behöver tugga i minuter.

    Det viktiga är istället CCA, vilket empiriskt krävs minst 400A för att det ska funka bra på en 9000 med södertäljemotor, och hur det degraderar.

    Det billigaste Biltema-batteriet för 9000 (och för en hel drös andra Saab och Volvo) är på 62Ah och CCA på 600A (https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...2ah-2000038651) funkar bra, och har 4 års garanti, pris per garanterade driftsår är rätt bra.

    Kemin är det som dödar batteriet, så livslängden kommer inte att bli bättre för ett batteri med högre antal Ah, däremot sannolikt en aning för de med högre CCA.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Precis det jag köpte. Fanns även något svagare. OK krängde batteri till 9000 som blott var på 55. Deras garanti 2 år. Man ser att batterihyllan har plats för lite större batteri utan modifieringar.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Hur säker är mätningen på batteriet som syns en kort stund när man slagit på motorn ( eller är det precis innan?) Nu visade den 9,4. Det gamla batteriet vill jag minnas visade bara ca 8 men det höll i flera år och startade i ganska sträng kyla. Antar jag måste mäta direkt på batteriet. Generatorn laddar ca 14,4 när man kör iväg
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Mätningen som 9000 gör vid start är synnerligen effektiv, det är precis så man ska mäta ett batteri - med mycket hög last.

    Min erfarenhet är att när batteriet börjar gå under runt 8,0 volt vid start så börjar inre motståndet bli för högt (för låg CCA), och ett nytt batteri bör skrivas upp på inköpslistan. Man ska dock tänka på att batteriet kan tappa kapacitet också, speciellt om det utsatts för djupurladdningar, och därför kan sluta klara av om bilen står några dagar - men normalt betyder detta att batteriet står med för låg laddning och därför självdegenererar allt snabbare.

    På äldre 9-5 (Saab ska ha fixat buggen/featuren på senare årsmodeller) kan man observera ACC-panelen, när den startar om och gör omkalbrering vid normal start så är det dags att byta batteriet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Var några år sen jag körde 9000 nu, men jag minns att vilket volttal som är kritiskt berodde på vad man hade för batteri också, jag hade nåt dyrt "cold start power" tudor eller nåt sånt, det fungerade länge och i slutet stod det väldigt lågt volttal, det byttes mot billigaste möjliga biltema (vars batterier var mycket sämre förr än idag) och det fick jag byta långt tidigare, alltså på ett högre volttal.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Vi pratar mitt nya batteri nu. Var ute och körde en kort sväng ( missade kolla innan) och det visade 12,2. Misstänker jag har något som drar ström. Det gamla batterier var ju tvärtomt. Nog brukar det finnas lite kräm kvar ändå. Nåväl innan jag börjar felsöka väl bäst koppla ut batteriet medan den står parkerad så jag inte riskerar bli stående. Några idéer på de vanligaste strömtjuvarna?
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    nja ett kraftigare behöver ju inte vara bättre på det viset om motorn är okej mekaniskt och elektriskt och startar normalt. Ett batteri som är större kräver samtidigt längre körning innan det är fulladdat igen så den som åker mycket korta sträckor kan mycket väl ha ett batteri av bra kvalitet men normalt med Ah. Ett större med mycket Ah som kanske aldrig blir fulladdat blir ju nästan sämre i det läget och förkortar livslängden avsevärt.
    Här är vi inte överens, ett större batteri har lägre intern resistans och tar åt sig mer laddning vid kortare körning.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    ... ett större batteri har lägre intern resistans ...
    Statistiskt så tenderar större batterier att ha lägre resistans, men inre resistans för ett 12V bilbatteri är i stora drag proportionell mot 1/CCA och har ingen direkt relation med antalet Ah.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Statistiskt så tenderar större batterier att ha lägre resistans, men inre resistans för ett 12V bilbatteri är i stora drag proportionell mot 1/CCA och har ingen direkt relation med antalet Ah.
    Korrekt!
    Jämför man samma fabrikat/serie startbatterier så stämmer mitt påstående men som du säger finns det fall när ett litet/fysiskt batteri med bättre teknologi har lägre intern resistans, t.ex spiralcell.
    I stora drag så har blivit lite av ett lågprisforum eftersom saabarna är gammla och inte värda så mycket men visst finns det dom som fortfarande kostar på sina skönheter.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 237
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Vi pratar mitt nya batteri nu. Var ute och körde en kort sväng ( missade kolla innan) och det visade 12,2. Misstänker jag har något som drar ström. Det gamla batterier var ju tvärtomt. Nog brukar det finnas lite kräm kvar ändå. Nåväl innan jag börjar felsöka väl bäst koppla ut batteriet medan den står parkerad så jag inte riskerar bli stående. Några idéer på de vanligaste strömtjuvarna?
    Om du har laddare så ladda upp det innan ordentligt, 12,2V vid avslagen motor är väl ok men du ska ha högre vid laddning.

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Hur batterier laddas i teorin spelar ju ingen roll. Det är iallafall ett välkänt faktum att ett för stort batteri inte ger nå fördelar om det är så att man kör korta sträckor och kanske lite. Köper liksom inte alls det där med att det alltid är bättre med ett stort batteri. Är det cca man är ute efter så är det ju isåfall bättre att satsa på ett normalstort av bra kvalitet.

  20. #20
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Var kan man läsa mer om det välkända faktumet ? eller på vilket sätt är det välkänt ?

    Allra bäst är förstås ett större batteri av bra kvalitet.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Tudor/ Biltema Bilbatteri?
    Av Skåne_Jonta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2012-04-13, 23:51
  2. köpt mig en 9000 cse
    Av graco i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 00:45
  3. Nightpanel i en 9000, borde väl gå att ordna ?
    Av Brandten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 00:41
  4. Borde inte fälgarna passa min 9000 utan att ta i?!
    Av sukke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 23:16
  5. Biltema bilbatteri - ok eller dynga?
    Av EmTee i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-07-27, 01:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •