Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Saab 9-5 Aero Banbil

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    3
    Medlem#
    12168

    Saab 9-5 Aero Banbil

    Hej!

    Tänkte dela med mig lite av mitt lilla projekt. Det hela började med att frugan (ja det stämmer, fick fråga en extra gång) tyckte att vi skulle köpa hennes kompis gamla Saab till barnen så dom fick skruva lite. Jag har aldrig varit nån Saab fantast men blir ju glad när frågan kommer med sådana förslag så vi slog till och köpte den. Gav ju typ inget för den och den är typ rostfri och går bra så. Men lämpligt nog så va det en trackday veckan efter på Kinnekulle. Så vi införskaffade lite nya r-däck och sedan åkte dit. Det skulle jag ju inte gjort, nu får inte barnen leka fritt med bilen längre

    Så planerna då. Jag har just rensat ur allt onödigt (det finns mycket komfort i en sådan bil). Så nu har jag gett mig på elen. Insåg att det går väldigt massa kabel i den här bilen och det mesta är överflödigt. Började med att plocka delar av elen men har nu insett att går snabbare att bygga nytt. Så nu ryker allt i kupen iaf. Så får man dra om det som behöver finnas. Och då bygga allt centralt och lättåtkomligt.

    Planer under våren:
    * Rensa klart elen och bygga om det som behövs.
    * Flocka instrumentbrädan och sedan montera tillbaka den med ny panel för elen.
    * Montera i ny stol och ratt.
    * Köra så mycket med den som möjligt.

    Efter det får vi se vart det tar vägen. Men det blir antagligen lite förbättringar på väghållningen och sedan får jag ta och skrämma ur lite mera kraft.

    Här är en liten film från Kinnekulle. det regnade dock hela dagen. https://youtu.be/ekehKbwNFww

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Helt övergett planerna på att besikta? Isf blir det svårt med klubbens bankörningar.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ar-i-STCS-regi

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    3
    Medlem#
    12168
    Planen var nog först att inte besiktiga. Men satt och diskuterade med en polare här om dagen och kom fram till att det kan vara värt ett försök iaf. Så vi får se helt enkelt.
    Vet inte vad dom säger när airbags är ur plockade?

  4. #4
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Ska inte gå. Sånt får inte ändras i en helbilsgodkänd bil.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    3
    Medlem#
    12168
    Nej jag tror inte det heller. Sen kommer den inte ha 4 passagerare heller. Och det blir svårt att regga om det med.. Så jag får nöja mig med att köra den på bana när det är ok med obesiktigad bil.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 2,0t budget banbil
    Av Aaaaaaalm i forum Projekt
    Svar: 76
    Senaste inlägg: 2022-11-19, 23:11
  2. Mike´s Saab 9000 2.3T - Projekt Banbil
    Av Aero_Mike i forum Projekt
    Svar: 172
    Senaste inlägg: 2018-09-19, 22:46
  3. Svar: 42
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 18:21
  4. Reglemente Banbil..
    Av Mr_Lööf i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 17:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •