Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Nippel till vattenpump ng9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Nippel till vattenpump ng9-3

    Hej,

    Drog av nippeln till vattenpumpen, hur fan löser jag detta? Motorn är B207.

    Byter kylare och skulle tappa ur vattnet från pumpen i enlighet med haynes (tappen i kylaren ger bara drygt 2 liter av 7 liter).

    Nippeln satt fast så jag skruvade loss hela nippelhuset eller vad man säger. Det kanske var dumt för det blev ett vatten/glykolfall såklart, men nu är det gjort.

    Väl ute med nippelhuset lyckades jag vålda isär dem men då var mässingsbiten trasig.

    ”Drain valve” har artikelnummer 12797058 och är listad som NLS, no longer sold.

    Hur gör jag? Köper en billig vattenpump och tar nippeln därifrån? Är dessa nipplar generiska så man kan köpa dem lösa nån annanstans?

    Senast redigerat av masthugg den 2019-01-03 klockan 20:37. Anledning: ej akut längre

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Ta med adaptern och nippeln till typ Swedol/Hydroscand osv, de bör kunna ha.

    Finns såklart massa olika typer av gäng och stigningar men GM har ju inte uppfunnit en "egen" så någon typ av standard är det ju. I "värsta fall" kanske det går hitta en större nippel som går att skruva i istället för adaptern du har idag, vet inte om den är där av någon speciell anledning dock.

    Huvudsaken är ju att det blir tätt egentligen, så hittar du ingen nippel så kan ju en vanlig plugg funka också. Nackdelen blir såklart att det blir lika kladdigt nästa gång när du skall tömma kylsystemet...

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Är nippeln utgången så är det nog mer så att dräneringen är avskaffad. Tittar jag på bilder på ny pump så sitter det bara en plugg där.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Hydroscand hade en plugg. Ja det blev kladdigt igen

    Trodde man fick ut allt med den här pluggen men det var mycket kvar, vattnet blev rosa efter att motorn gått en liten stund.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    man får aldrig ur allt på moderna motorer och bilar och det är väl en av anledningarna till att avtappningar försvinner mer och mer. Finns det plugg på kylaren så dräneras den. Är det plugg på pumpen som i detta fallet så får man väl ur allt ur halva motorn typ inkl pump. Det blir liksom alltid kvar nånstans för det är omöjligt att ha fall till en central plugg från alla ställen. Många moderna bilar har kylarslangarna dragna på så konstiga sätt att man snabbt inser att det är omöjligt att tappa ur allt.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Akut, nippel till vattenpump ng9-3

    Yes. Hade jag gjort om det hade jag nöjt mig med tappen på kylaren och spolat med slang eller åkt till GDS-hall och hällt på vatten med dunk en massa gånger. Hade tagit en timme och man hade kunnat lämna all gammal glykol där.
    Senast redigerat av masthugg den 2019-01-03 klockan 15:09.

Liknande ämnen

  1. Nippel till bränslepump og 900 1988 B
    Av Guran ng900T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 08:57
  2. Nippel till vevhusventen
    Av Davidt8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 16:50
  3. Byte av vattenpump....Akut hjälp behövs.
    Av Archon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 21:18
  4. Ersätta avdragen nippel till bromsok
    Av Airflowniklas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-19, 08:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •