Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Hög oljeförbrukning, ryker och orkeslös OG9-5

  1. #21
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Ojjj! Vad händer egentligen i din motor?!! Lova att du återkopplar när du kommit fram till vad det är. Blev riktigt nyfiken nu.

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Peterand Visa inlägg
    Börjar misstro WD40 efter 2 dygn och fyra liter med motorvärme på
    Jag vet en motor som krävde en vecka. Men det kan ju vara att det är något fel på den cylindern (eller dess kovringar) också.

    Utöver kolvproblem eller vevhusventilation så har jag svårt att se någon annan felorsak för kopiös oljeförbrukning annat än turbon. Det kan vara en saknad flisa eller en spricka i gjutgodset som kan ställa till det, och risken för detta är betydligt högre om det är en renoverad turbo istället för en ny - gjutjärnet slits av temperaturpåkänningarna.

    Hur mycket olja drar den egentligen, uttryckt i liter per mil eller så?

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    92
    Vad kan problemet vara att dra runt cylindrarna med ngn milliliter kraftshampo och skölja med WD40 och oljebyte efteråt. Tiden den måste stå innan wd40 fick du genom testet.

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Grönby Skåne
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Update; har nu kört både WD 40 och kraftschampo (se egen tråd) men problemet kvarstår och jag lutar åt att turbon är kass trots avsaknad av kännbart glapp. Det blir lutzendimma bakom bilen och en liter olja försvinner på någon km. Olja i IC och bilen går skit. VhV verkar ok, har provat alla backventiler och satt nya slangar kompet ligger på 12,5-13 på alla fyra så ser inte vad som skulle kunna ge denna oljemängd i insugsluften förutom dålig turbo.

    Ideer någon ?

  5. #25
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Turboras...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #26
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Olja i IC kan väl bara komma ifrån turbon?

    Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  7. #27
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Turbon är slut.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Saab 9-5 slutar inte ryka trots ny turbo

    Hej. Jag har en 2002 9-5 som gått 20k och är original. Mina problem är identiska med dina! Turbon är NY, bara provkörd efter montering. Sjuka mängder olja o intercooler. Kokljud på vänster sida. Jag hade monterat av ventilkåpan, så kokljudet är olja som skvätter fram ur lagret få främre kamaxeln längst till vänster. Hur slutade dina problem?

    2002 Saab 9-5 YS3E 2.3T 136kW 20000 mil original
    Havererade plötsligt med enorma mängder rök. Efter bogsering hem konstaterade jag mängder med olja i intercooler och drog snabbt slutsatsen turboras. Bytte så klart till en ny turbo och gjorde rent intercooler och insug från olja. Den fick gå på tomgång tills den blev varm (rök inget) och därefter provkörning. Efter ca 1mil gasade jag på lite så det började ladda. Då började den ryka igen!
    Hemma igen kunde jag hälla ut decelitervis med olja ur intercoolern.

    Vad händer?
    Det går väl inte att nöta ut en ny turbo på en mils körning?!

    Saker jag undersökt för att hitta en orsak till mina problem:
    Vevhusventilation: Tagit lös oljefälla och alla slangar och kontrollerat. Allt är rent och luft kan oberhindrat passera. Backventilen på lilla slangen är ren och fungerar. Oljefällan i ventilkåpan är inte igensatt.
    Kompressionsprovat: Utan anmärkning.
    Skruvade ner tråget. Inget onormalt eller tätt i silen. Passade så klart på att rengöra allt ändå.
    Skruvade lös kåpan till oljepumpen och den ser fin ut.
    Plockat lös oljekylare och den är det inget fel på.
    Jag har tagit ur oil pressure relief valve. Den satt inte fast. Några minimala repor. Lite värre repor i själva hålet, men den löper hur lätt som helst.

    Nu har jag slut på ideer. Finns något mer att leta eller är det dags att åka till skroten?

  9. #29
    Topplocket?

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Du får gärna vara lite mer specifik. Vad i topplocket kan få olja att ta sig till intercooler?

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Oljan kan rimligen bara komma via turbon.

    De två mest sannolika orsakerna bör vara att du inte fick ut all olja ur systemet eller att den nya också är trasig.
    Ändrar sig oljenivån?


    Teoretiskt skulle det kunna vara skenande oljetryck, men jag vet inte hur det skulle gå till.

    Jag vet dock inte vad som händer om man lyckas kasta om oljeslangarna.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Oljenivån sjunker.
    Jag tror också oljan kommer från turbon.
    Men den är inte alls glapp. Och ny. Hur fungerar turbon avseende olja? Är det avkastarbrickor, eller är det något annat som gör att oljan inte tar sig ut?
    Min kontroll av oljepumpen med ventil var ett provskott på teorin skenande oljetryck. Men det verkar inte sannolikt.
    Vilka oljeslangar är det du tänker på? Tryckröret för olja sitter på ovansidan och har en banjomutter som inte på något vis passar på flänsen på undersidan där dränageröret ner till tråget sitter.

  13. #33
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Var det en ny original turbo eller en ny kinesturbo ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av davidkjellqvist Visa inlägg
    Oljenivån sjunker.
    Jag tror också oljan kommer från turbon.
    Men den är inte alls glapp. Och ny. Hur fungerar turbon avseende olja? Är det avkastarbrickor, eller är det något annat som gör att oljan inte tar sig ut?
    Min kontroll av oljepumpen med ventil var ett provskott på teorin skenande oljetryck. Men det verkar inte sannolikt.
    Vilka oljeslangar är det du tänker på? Tryckröret för olja sitter på ovansidan och har en banjomutter som inte på något vis passar på flänsen på undersidan där dränageröret ner till tråget sitter.
    Blandade ihop det med slangarna till oljekylaren. Rören är svåra att koppla fel...

    Stopp i oljereturen från turbon kanske är en möjlighet?

    Som jag har förstått det är det meningen att oljan mer eller mindre bara ska rinna förbi lagret i stort sett utan något tryck alls för att det inte ska pressas ut. Det är vad jag förstått orsaken att det ryker olja om man har övertyck i vevhuset.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Kan vara kvarstående oja i intercooler från föregående raset som ryker ett bra tag efter man bytt till ny turbo. Oljan försvinner.. "kanske någon annan stans", titta om det är oljigt under motorn tex vid packbox vevaxel mm. Annars kan det vara dåliga tätningar i turbon, ofta felet om man köper en begagnad turbo utan glapp att den ändå kan dra olja för tätningen är dålig. Men nu har du en ny så borde inte vara så. Oljereturen igensatt=vanligt? min var nästintill heltäppt när jag totalrenoverade motorn nyligen! Finns det övertryck i vevhuset?

    Kolla först så du inte har övertryck i vevhuset. Starta motorn och ta bort oljestickan, där ska inte vara ngt övertryck i oljepåfyllningshålet. Känn med handen eller lägg en bit plast över och se om plasten buktar upp. Om allt är bra med trycket i vevhuset skulle jag ta loss oljereturen mellan turbon och vevhuset och se om det är stopp i den.

    Med vänlig hälsning F.skum

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Orkeslös 9000 2,3t
    Av saab9000cc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •