Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Hög oljeförbrukning, ryker och orkeslös OG9-5

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Grönby Skåne
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Du nämner hög oljeförbrukning som ett av problemen. Hur hög är den egentligen?
    löljigt hög, okörbart i praktiken. Tänk turboras.

  2. #22
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 058
    Ojjj! Vad händer egentligen i din motor?!! Lova att du återkopplar när du kommit fram till vad det är. Blev riktigt nyfiken nu.

  3. #23
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 275
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Peterand Visa inlägg
    Börjar misstro WD40 efter 2 dygn och fyra liter med motorvärme på
    Jag vet en motor som krävde en vecka. Men det kan ju vara att det är något fel på den cylindern (eller dess kovringar) också.

    Utöver kolvproblem eller vevhusventilation så har jag svårt att se någon annan felorsak för kopiös oljeförbrukning annat än turbon. Det kan vara en saknad flisa eller en spricka i gjutgodset som kan ställa till det, och risken för detta är betydligt högre om det är en renoverad turbo istället för en ny - gjutjärnet slits av temperaturpåkänningarna.

    Hur mycket olja drar den egentligen, uttryckt i liter per mil eller så?

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    99
    Vad kan problemet vara att dra runt cylindrarna med ngn milliliter kraftshampo och skölja med WD40 och oljebyte efteråt. Tiden den måste stå innan wd40 fick du genom testet.

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Grönby Skåne
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Update; har nu kört både WD 40 och kraftschampo (se egen tråd) men problemet kvarstår och jag lutar åt att turbon är kass trots avsaknad av kännbart glapp. Det blir lutzendimma bakom bilen och en liter olja försvinner på någon km. Olja i IC och bilen går skit. VhV verkar ok, har provat alla backventiler och satt nya slangar kompet ligger på 12,5-13 på alla fyra så ser inte vad som skulle kunna ge denna oljemängd i insugsluften förutom dålig turbo.

    Ideer någon ?

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 363
    Medlem#
    2555
    Turboras...
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Seat Cupra R -13.
    Nu oxå en svart 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Alla bilar MapTunade. eSID2 finns oxå.

  7. #27
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 058
    Olja i IC kan väl bara komma ifrån turbon?

    Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
    SAAB 9-5 2002 Linear Sportkombi med 03:ans facelift B235E Cosmic Blue
    SAAB 9000 CSE 1997 A50 B234E Silver Metallic

  8. #28
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    797
    Turbon är slut.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg 4.
    9-5 Bio, 9-5 2,3t EX59 T5 botten

Liknande ämnen

  1. Orkeslös...
    Av 9-5 Sport Combi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-23, 19:36
  2. orkeslös 9-5a 2,3t
    Av Henrik 1978 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-24, 21:23
  3. orkeslös 9-5a
    Av janne.r i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-20, 21:27
  4. Orkeslös 9-5 2,3t -02
    Av Maxiboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 14:04
  5. orkeslös 2.3t
    Av saab9000cc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •