Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Styrservoolja i automatlådan, vad göra nu? OG9-5 5-stegad

  1. #1

    Exclamation Styrservoolja i automatlådan, vad göra nu? OG9-5 5-stegad

    Hej!

    Jag gjorde precis en riktig tabbe!

    Bil: Saab 9-5 2005

    Skulle fylla i en dl olja i automatlådan då den låg ca 1/4 över MIN-sträcket och det fanns lite marginal upp. Har haft lite problem med ryck när treans växel lagts i sedan ett byte av oljan för ett par månader sedan (den gick ryckfritt innan bytet, och en månad efter) och tänkte att det inte skadar att hälla i lite olja till och se om det blir någon skillnad innan vidare åtgärd.

    Tog flaskan från hyllan, läste "transmission oil" och hällde i. Tyckte att färgen såg konstig ut och insåg att det stod "steering servo" under "transmission oil". Glömde helt bort att jag hade en flaska styrservoolja hemma, och dessutom bredvid på hyllan. Flaskorna är väldigt lika. Första gången jag lyckats hälla i fel vätska i något i bilen, och nu känner man sig som en idiot.

    Frågan är, vad gör jag nu? Bärgare till automatlådeverkstad? Köra till GDS och byta oljan ett par gånger? Försöka suga upp oljan via påfyllningsröret?
    Den här bilen har rullat 17000 mil och ska rulla minst 10000 till, så det måste göras rätt. Jag är tveksam till att det skulle räcka att byta ett par gånger, utan jag misstänker att lådan måste spolas ordentligt. Alternativt om man kan suga upp all olja som går via påfyllningsröret och sen byta ett par gånger?

    Antar att man vill få ur den så fort som möjligt. Det blir säkert massa roliga kemiska reaktioner där i.

    Hjälp!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Hmm, jag TROR att du inte behöver oroa dig för några dramatiska kemiska reaktioner mellan de två olika oljetyperna. Det skulle förvåna mig mycket.
    Om jag vore i din situation så skulle jag suga ur så mycket som möjligt via påfyllningsröret, sedan tappa ur via pluggen och slutligen fylla på och skölja lådan med ny olja av rätt kvalitet. Då skulle inte jag oroa mig mer sedan.

    När sonen fick en synnerligen välanvänd 9-5 Aero -03 med automat så växlade den väldigt hårt och oljan luktade bränt. Han köpte en 25L-dunk med Q8 3309-olja på Swedol. Vi sköljde igenom ordentligt och sedan växlade bilen hur fint som helst under många fina mil tills han sålde den vidare.

    Min slutsats är att lådorna trivs fint med lite kärlek och omsorg, du behöver nog inte oroa dig i onödan.
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  3. #3
    Det låter bra.

    Planen just nu är att först ta reda på om oljorna är kompatibla (båda är GM-oljor köpta av Saabverkstad), sedan suga upp så mycket som går via påfyllningsröret, tappa ur resten via pluggen, fylla upp med ny olja, tömma ut den igen, fylla på med ny, köra bilen ett tag (timme? dag?), byta oljan. Sen kanske för säkerhets skull byta oljan igen efter ett par månader. 20L för 1300:- är ju inte så farligt.

    Oljebytet som gjordes för ett par månader sedan var enligt servicemanualen och bytte även oljan i momentomvandlaren. Totalt ca 7,5 liter olja byttes då. Får hoppas att alla dessa sköljningar tar bort rycken också. Inget ont som inte har något gott med sig kanske?


    För övrigt så tycker jag att det är ganska korkat att ha exakt lika flaskor med snarlika etiketter, och dessutom skriva "transmission oil" överst på styrservo-oljan. "Steering servo transmission oil" hade varit vettigare enligt mig. Då hade jag sett direkt att jag tagit fel flaska.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Den japansk-specade 3309-oljan (som ) är rätt speciell och sannolikt rätt olika mot styrservooljan, så jag skulle nog satsa på att göra om det kompletta bytet som du gjorde (vilket inkluderar sköljning). Men...

    När växellådan har problem mellan just 2:a och 3:e växeln så är det en varningssignal, just den växlingen brukar vara ett tidigt felsymptom.

    Det är rätt vanligt att solenoiderna som sköter växlingen blir dåliga och behöver bytas. Det är en klar risk att dina problem är just det (baserat på att det är ett av de vanligaste felen), och inte relaterade till oljebytet.

    Dessutom kan (och i vissa fall bör) växellådan kalibreras om med Tech2, bristande kalibrering är både mer eller mindre skadligt för lådan och ger dålig komfort.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Du tycker att jag ska göra komplett byte trots att bilen inte har startats, och oljan inte har pumpats runt? Det kanske hamnar på ställen där den blir kvar ändå?
    Bör man i så fall göra sköljningen innan man kör bilen? För just nu står den väldigt dumt till för all typ av arbete. Att tappa ur oljan ska nog gå med lite vilja men är tveksam till om jag lyckas komma åt att skölja där den står nu. Dessutom står den inte plant. Jag hoppas mest att klara mig från att lämna in för spolning (vilket jag har förstått att man bör undvika på dessa lådor i vilket fall) på grund av priset.

    Hur knepigt/kostsamt är det att byta solenioder? Byter man hela ventilhuset? Antar att kalibrering är ett måste efter denna operation. Har varit lite orolig för det felet, men den gick så fint innan bytet, och i en månad efter. Hoppas mest på att den nya oljan löst upp lite skit som behöver sköljas ur.

    Visst kan jag kalibrera lådan. Det svåraste med det är att hitta en lämplig plats att göra det på eftersom det är ganska många långsamma accelerationer och motorbromsningar. Jag har faktiskt varit lite inne på det, men dragit mig för det.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Aha, den har inte alls roterat, ja då kanske det finns förutsättningar att suga upp samma väg det kom in (jag tänker att den metodem bör minimera ytterligare blandning), men jag saknar kunskap för att avgöra hur effektivt det är.

    Min kunskap om den 5-växlade lådan är begränsad, det är andrahandskunskap från flera olika källor inklusive en kompis som haft solenoidproblem. Kompisen bytte solenoider (till bättre begagnade) själv på egen hand.

    ----

    Bytte motorolja med Julas klotformade manuella pump i somras, och den ger väldigt låga flödeshastigheter, men har man tiden är den i särklass enklast om man står illa till - pumpa vakuum och vänta en timme tills den dragit ut allt, och den är enkel att tvätta efter användande. Ska man suga ut olja så kan jag rekommendera denna manuella pump för 399:- på Jula över en elektrisk pump, i och med att den är tyst så kan man höra om den suger rätt samt att risken för metallspån och annan kontaminering av oljan man suger upp försvinner (om man ska återanvända eller analysera det man suger upp). (Ringarna är litermarkeringar) https://www.jula.se/catalog/bil-och-...arpump-650213/
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Jag har en sådan här pump: https://www.biltema.se/bat/batmotor/...ump-2000019997
    Tänkte skaffa lite färsk slang och försöka med den. Annars verkar den du länkade vara bra ifall det inte skulle funka.

    Ska också vara noggrann med vilken flaska jag tar när jag häller i oljan igen...

  8. #8
    Nu blev jag lite fundersam. Jag har beställt olja från Swedol av typen Q8 UNITRANS JK 20L. Det står i specifikationsbladet för denna att den är syntetisk. Vad jag har förstått så ska oljan i Saab-lådan vara mineralbaserad (syntetisk med mineralbas?).

    Vågar man köra på Q8 oljan? Saab-oljan är lite dyr att skölja med, men man kanske borde göra ett byte med den efteråt?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    min son valde att köra på Q8-oljan i sin 5-vxl låda, och bilen funkade bra så länge han hade den i alla fall.

    Jag tror att fler har provat den och jag har inte stött på nån som haft skäl att misstänka den oljan som orsak till växellådsproblem.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  10. #10
    Låter bra!

    Jag vet att det har varit vilda(?) diskussioner om huruvida man kan använda en syntetisk olja eller om den ska vara mineralbaserad, men har inte läst om någon som haft problem med en syntetisk som följer 3309-spec. Man blir lätt lite nojig

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280
    Medlem#
    8666
    Kört med biltemas i över ett år utan problem. Blev nojig härom dan men den går fint och växlar fint.

  12. #12
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    3309-spec är huvudkriteriet, syntet eller inte har det diskuterats mycket här men skit i det !

    1 användare gillar detta inlägg


    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  13. #13
    Nu har jag sugit ur ca en halv liter (slang med 5mm ytterdiameter går precis ned visade det sig) och därefter tappat ur resten via pluggen. Såg ingen större skillnad på färgen mellan det som pumpades och det som tappades ur, så den verkar ha blandat sig lite i momentomvandlarhuset trots att bilen inte startats.

    Har fyllt upp igen, kört till en GDS-hall och tömt och fyllt ytterligare en gång. Det ska upprepas en gång till och sen gör jag en sköljning enligt servicemanual någon vecka senare. Den växlade precis som innan, men hoppas att det ska bli bättre efter en till sköljning.

    Det är lite oklart för mig hur kalibreringen ska utföras. Förstår att man kopplar in TECH II och nollar kalibreringen, och sedan kör kalibrering enligt servicemanual, men måste de långsamma accelerationerna och inbromsningarna göras precis efter varandra, eller kan man göra en, köra nån kilometer till nästa lämpliga plats och göra nästa? Gör man det i trafik så riskerar man nog att orsaka en del road rage...

  14. #14
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    Behövs inte T2 det står i WIS hur man går tillväga om du har det vill säga

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Apex Visa inlägg
    Behövs inte T2 det står i WIS hur man går tillväga om du har det vill säga
    Jag har Tech II men WIS är lite oklar på om man måste göra momenten i direkt följd eller inte.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vilken automatväxellådsolja OG9-5 4-stegad
    Av donFabio i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-05-01, 14:33
  2. Byta från 4-stegad automat 9-5 Aero -00 till 5-stegad 02+?
    Av bollman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-06, 23:56
  3. Bränsleförbrukning 5-stegad automat?
    Av MattA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-15, 17:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •