Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Ljud från ventilkåpan OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -

    Ljud från ventilkåpan OG9-3

    hej jag är ny på detta forum så detta är mitt första inlägg här.
    jag köpte en bil akut då min gamla rasade.
    blev en saab 9-3 2001 då jag har varit nöjd med mina gamla sabbar jag ägt.
    när man lyssnar mot ventilkåpan så hörs ett ljud som kan beskrivas som en cykelkedja som ligger emot skyddet.inte högt utan du får anstränga dig för att höra ljudet
    förstår givetvis att det är kamkedjan men då det inte låter jättemycket och det är inte direkt något rassel utan mer som den skaver/ligger emot så undrar jag.
    i ventilkåpan sitter det övre styrskenan ´,kan det vara den som är kass??
    Har två filmer längre ner.
    Senast redigerat av Smurfen40 den 2019-01-01 klockan 14:32. Anledning: Med ljud

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Går man i dessa tankar så hade jag tagit loss spännaren och mätt hur långt ut den är. Spännaren säger mer om kedjans skick. Det sitter ett gummi på undersidan av ventilkåpan som kedjan ska kunna styra emot. Det är inga större svårigheter att lossa ventilkåpan för att undersöka. Det mest kritiska när man ta loss ventilkåpan är att se till att man får tillbaka ventilkåpspackningen på rätt plats när man är klar så det inte bli oljeläckage.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -
    Ok får skaffa en handbok då jag aldrig lossat en spännare innan.
    Tycker bara att det är skumt att den inte rasslar mer utan man måste öppna huven och lyssnar annars hörs det inte.
    Har ju hört kedjor rassla på andra sabbar och dom har låtit ordentligt ju

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Det är inte normalt arbetsljud du hör då? Är där någon skillnad när motorn är varm eller kall? Kan du provlyssna på andra Saabar med motsvarande motorfamilj (T7) och se om du hör samma ljud där?
    /Johan

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -
    Ska kolla under dagen om jag kan spela in ljudet.har lyssnat med stetoskop och det kommer ifrån höger ventilkåpa inåt kupén typ.och det enda jag vet finns där är 2 kamdrev 1 kamkedja och övre styrskena

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -
    https://youtu.be/nLancf4SMpY

    Låter inte mycket vid kall motor tydligen.
    Kan vara mitt huvud med som spökar

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -

  8. #8
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Lurigt det där med ljud i den trakten. Kan ju vara nåt av de andra aggregaten/löphjul/spännare som låter, de som drivs av multiremmen. Har du provat att avlasta den o kollat om ljudet försvinner?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -
    Nä det har jag faktist inte gjort.
    Men har märkt att står den på tomgång så efter ca 30-60 sekunder så går sen ner i varv för att återgå till normal direkt efter.
    Och stänger jag acc då så verkar det försvinna iallafall
    Bilen har dock rullat en del 34000mil så tänker inte göra några större operationer då det inte är värt men vill gärna att den rullar över sommaren iallafall.
    Har nyss bytt olja och filter och körde 25 mil sen byte jag igen så oljan är ny iallafall
    Har en ny film här dock mörkt ute
    https://youtu.be/vmiIcDdqaWc

  10. #10
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Kan inte riktigt 9-3an men på 9-5an är det riktigt enkelt o avlasta multiremmen med hjälp av en 1/2-tumsförlängare som sticks ner i ett fyrkantshål i remspännaren. Vetifan om det inte är nåt liknande på din med, har för mej det. Då kan du avlasta om vartannat släppa på belastning medans du lyssnar med motorn igång. Kanske försvinner ljudet när du avlastar och då borde det ju vara nåt som ligger i remkretsen. Allra bäst är ju att ha en assistent som kan sköta avlastandet så kan du som vet vilket ljud du letar efter flytta runt örat o lyssna. Var bara försiktig när du släpper tillbaka belastning på spännaren. Innehåller kraftig fjäder som slår kraftigt tillbaka och kan skada spännaren som är gjord av aluminium. Spröd metall det där så det är mjuka rörelser som gäller.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-05 klockan 16:53. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Det är samma på og9-3 som på og9-5

  12. #12
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Fick du reda på vad ljudet berodde på? Har liknande ljud själv från ventilkåpan på min 9-5 2.0. Ljudet låter lite som kugghjul som jobbar ansträngt eller en gammal timer (svårt å förklara ljudet exakt). Särskilt när den är nystartad och kall. Har även provat att lyfta av remmen utan lycka.

    Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    raysed: är du säker på att det är från ventilkåpan ? ..låter lite som igensatt oljesil annars ? Brukar framförallt låta vid kallstart och lite malande.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810

    Ljud från ventilkåpan OG9-3

    Jodå nog kommer det från ventilkåpan, nån stans där omkring kedjan i alla fall. Angående silen så rengjordes den förra veckan så det, provstartade den ikväll
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-05 klockan 16:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  15. #15
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810

    Ljud från ventilkåpan OG9-3

    Fick idag lite ljud på det hela så att ni kan få lyssna, tycker fortfarande det låter övertygande från kedjan på ventilkåpan när man lägger örat jämte

    Edit. Glömde tillägga att kedjan tycks gå lite snett liksom diagonalt på kamaxlarna, vet inte om det är normalt eller ej eftersom det ser lika dant ut på min andra 9-5:a

    http://<br /> https://www.dropbox.co...b%203.m4a?dl=0
    Senast redigerat av Raysed den 2019-04-08 klockan 17:08.
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -
    Tänkte bara meddela att bilen såldes och en vecka efter skar vattenpumpen så där var nog lite blandade ljud på filmerna
    Att kedjan går snett vet jag inte om det är normalt men har gjort så på alla mina sabbar med.

Liknande ämnen

  1. Läcker olja från någon täckbricka på ventilkåpan? BILD***
    Av johannes2k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-14, 01:55
  2. Slang från ventilkåpan hoppade loss
    Av asbus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-11, 21:14
  3. Ser det bra ut? Bilder från under ventilkåpan..
    Av znorc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-04-16, 05:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •