Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Karrossfixering 9-5

  1. #1
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Karrossfixering 9-5

    Hej, jag tänkte att jag skulle tippa upp en 9-5:a på sidan för att göra underredsbehandling och lite andra jobb. vill kunna plocka loss subframe och bakvagn utan att behöva fixera om karossen. Frågan är då vart är ett bra ställe att fästa upp karossen?

    Jag hittade en bild på en 9-5:a som står på sidan under produktion:


    och sedan har jag kollat lite på denna video:



    Försöker se vart bilen är uppfäst, då de kör in motor och bakvagn under bilen så ser det ut som det är en fästpunkt på utsidan av "balken" som går längs golvet och precis bakom hjulhuset, jag får det då till att man fixerar på denna plåt:


    Men den har bara stora hål, inga gängade hål eller liknande. Fixerade man på dessa i produktion?

    Då jag kollar bak på karossen så finns det liknande hål på ställen som ser ut att kunna stämma med produktionsfilmerna.

    Någon som har lite insiderinfo om hur denna fixering gick till? det verkar vara precis det som jag vill återskapa.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Jag antar att du tänker bygga din vändare själv så att du har frihet att välja fästpunkter själv.
    I så fall skulle jag inte leta efter "stora" plana plåtar att fästa i eftersom dom är svåra att få stabila. Hålet under din pil i motorbalken vore i så fall ett bättre ställe att fästa i. Eller i tröskeln nära domkraftsfästena.

    Annars är väl dom vanligaste ställena (för oss hemmapulare) att fästa en kaross i kofångarfästena som i allmänhet är tillräckligt stabila för att "hänga upp" en bil i.
    Det fungerade i varje fall bra för mig när jag renoverade min VOLVO P1800.

    1.JPG

    2.JPG

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99
    Duger det inte med fram och bakvagnsfästena bara? Du vet ingen med en traditionell 2-pelarlyft. Därför att de vinklade upp bilen som på bilden bör ju vara en stor del för arbetsmiljön på fabriken så inte axlarna skall ge vika efter 10-20 års tjänstgöring i fabriken.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag tänker också lite på hur bra det är för motorn att man sätter den på sidan?

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    enklast är ju som sagt stötfångarinfästningar men oftast håller man ju på med relativt tomma bilar då. En komplett bil blir nog ganska så bångstyrig att snurra på med enkla hobbyställningar så redan där tror jag det skiter sig. Gör man sånt här så får man naturligtvis tappa ur de vätskor som är nödvändiga. Motorolja tex.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Tack för alla svaren!

    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Jag antar att du tänker bygga din vändare själv så att du har frihet att välja fästpunkter själv.
    I så fall skulle jag inte leta efter "stora" plana plåtar att fästa i eftersom dom är svåra att få stabila. Hålet under din pil i motorbalken vore i så fall ett bättre ställe att fästa i. Eller i tröskeln nära domkraftsfästena.

    Annars är väl dom vanligaste ställena (för oss hemmapulare) att fästa en kaross i kofångarfästena som i allmänhet är tillräckligt stabila för att "hänga upp" en bil i.
    Det fungerade i varje fall bra för mig när jag renoverade min VOLVO P1800.

    1.JPG

    2.JPG
    Ja det kanske är lättare att välja något annat, jag har inte såna krav på att det skall gå snabbt osv som det antagligen var på linan. men hade hoppats på att det skulle vara smidiga och användbara punkter som jag också kunde använda.

    Jag tror jag skall gå på din linje och ta hålen i "balkarna" istället. De verkar ganska smidiga.


    Citat Ursprungligen postat av hellq Visa inlägg
    Duger det inte med fram och bakvagnsfästena bara? Du vet ingen med en traditionell 2-pelarlyft. Därför att de vinklade upp bilen som på bilden bör ju vara en stor del för arbetsmiljön på fabriken så inte axlarna skall ge vika efter 10-20 års tjänstgöring i fabriken.
    Vill inte använda fästen till bakvagn och framvagn då jag tänkte montera och demontera dessa då den sitter i vaggan.

    Ja det är garanterat för arbetsmiljön, samma anledning som jag vill göra det

    Det är inte kul att vara under bilen och spraya underredsmassa uppåt, jag har gjort det tidigare och lovade mig själv att aldrig göra om det

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag tänker också lite på hur bra det är för motorn att man sätter den på sidan?
    Sitter ingen motor eller låda i bilen

    Bränsletanken sitter i, men jag tänkte tömma den så bra jag kan innan jag välter bilen, annars fyller man nog kolkanistern eller något annat dumt med bränsle.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    enklast är ju som sagt stötfångarinfästningar men oftast håller man ju på med relativt tomma bilar då. En komplett bil blir nog ganska så bångstyrig att snurra på med enkla hobbyställningar så redan där tror jag det skiter sig. Gör man sånt här så får man naturligtvis tappa ur de vätskor som är nödvändiga. Motorolja tex.
    På 9-5 så är krockbalken fram en del av karrossen på 9-5, den är dessutom gjord i höghållfast stål, har försökt borra i balken på en 9-5:a en gång, det var inte kul alls ^^.

    Helst vill jag ha fästpunkterna mera in mot mitten på karossen, sen bygga två bågar som bilen kan stå och välta på.

  7. #7
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Här kanske finns lite inspiration?
    https://www.thesamba.com/vw/forum/vi...er=asc&start=0

    Sök även på "tipgirl" för idéer.
    Till mitt garage: Garaget

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Det är inte alls svårt att vända runt en bil som är upphängd i tex en karossnurra. Förutsättningen är förstås att man hela tiden snurrar den runt dess tyngdpunkt.
    Och tyngdpunkten ändrar sig förstås om man monterar dit och bort tex fram och bakvagn. Justerar man inte karossens upphängning efter den nya tyngdpunkten blir bilen v-ä-l-d-i-g-t tung att vända runt.

    Och farligt kan det också bli. När jag hade min P1800 uppochner och monterade dit fram och bakvagn skulle jag sedan vända tillbaks karossen ett halvt varv till normalt läge. Jag glömde dock bort att först justera för den nya tyngdpunkten som då hade blivit högre. Som en följd av det orkade jag inte hålla emot när karossen började snurra. Väldigt fort snurrade den ett halvt varv så att tyngdpunkten kom nedanför upphängningspunkten. Hade jag varit i vägen då hade det gjort ont om jag kommit i kläm. Väldigt ont. Men jag hade nog överlevt. Tror jag.

  9. #9
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Här kanske finns lite inspiration?
    https://www.thesamba.com/vw/forum/vi...er=asc&start=0

    Sök även på "tipgirl" för idéer.
    Bra länk, ser ut som den första använder 30 graders segment, vilket jag också har tänkt att göra

    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Det är inte alls svårt att vända runt en bil som är upphängd i tex en karossnurra. Förutsättningen är förstås att man hela tiden snurrar den runt dess tyngdpunkt.
    Och tyngdpunkten ändrar sig förstås om man monterar dit och bort tex fram och bakvagn. Justerar man inte karossens upphängning efter den nya tyngdpunkten blir bilen v-ä-l-d-i-g-t tung att vända runt.

    Och farligt kan det också bli. När jag hade min P1800 uppochner och monterade dit fram och bakvagn skulle jag sedan vända tillbaks karossen ett halvt varv till normalt läge. Jag glömde dock bort att först justera för den nya tyngdpunkten som då hade blivit högre. Som en följd av det orkade jag inte hålla emot när karossen började snurra. Väldigt fort snurrade den ett halvt varv så att tyngdpunkten kom nedanför upphängningspunkten. Hade jag varit i vägen då hade det gjort ont om jag kommit i kläm. Väldigt ont. Men jag hade nog överlevt. Tror jag.
    Ja jag har en annan kaross på en snurra, det är väldigt lätt att snurra på den, men som du säger man måste vara försiktig, räcker att man öppnar en dörr för att den skall börja snurra, är man inte på hugget då så kan det få upp ganska bra fart.



    Jag kluddade lite, främst ville jag rita "bågarna", kommer nog lägga till lite mer förstärkningar osv sedan. Har approximerat tyngdpunkten, får se om jag kommer kunna klara mig utan att använda domkraft eller liknande för att tippa den. men är inte heller hela världen om så blir fallet. skall inte tippa den så många gånger.


  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Glöm inte att "fintänka lite" efteråt. https://youtu.be/PXHMXn8phM4

    1 användare gillar detta inlägg


    Röd 9-5 Aero -02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •