Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: 9-5 2,3t 185hk vs 220kh -05?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    14

    9-5 2,3t 185hk vs 220kh -05?

    Hej!
    Jag skall i dagarna beställa ny tjänstekärra och skulle verkligen behöva få bekräftat av någon som är 100% säker på sin sak. Jag har fått motstridiga uppgifter ifrån SAAB handlare hur de respektive modellerna skiljer sig åt. Observera att det gäller årsmodell 2005. Enligt uppgift skall det alltså vara samma koppling och turbo i dessa maskiner. Är det så?
    Isf borde tex en steg1 trimmning från tex BSR (eller någon annan) ge samma resultat som steg 1 för 2,3T (220hk) Dvs runt 270hk.
    Så då borde det endast skilja på bromsarna mellan 2,3t och 2,3T.
    Jag kollade alltså med SAABs reservdelskillar och dom sa att det var samma artikelnummer på både turbo och koppling mellan de respektive modellerna.

    Kan någon hjälpa mig? Tack på förhand/Thomas

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 678

    Re: 9-5 2,3t 185hk vs 220kh -05?

    Citat Ursprungligen postat av Bender
    Hej!
    Jag kollade alltså med SAABs reservdelskillar och dom sa att det var samma artikelnummer på både turbo och koppling mellan de respektive modellerna.

    Kan någon hjälpa mig? Tack på förhand/Thomas
    Verkar som att du redan fått svar på din frågor!(?) Mina erfarenheter säger mig att det är samma bil, bara skillnad på programvaran.
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    212
    Jag funderade på detta tidigare och fick svaret....
    Att 2.3T 220 hk är samma som AERO:n, enbart styrboxen som skiljer..
    Läs Perr´s inlägg här: http://forum.saabturboclub.com/phpbb...hlight=styrbox
    sacke |
    9-3SS 1.9Tid Vector -07 | Porsche 944 Targa

  4. #4
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 901
    Medlem#
    2959
    Skiljer inte turbon också? Sitter väl samma snurra som på Aeron på 2,3T, men bara ett GT17 på 2,3t, eller är jag helt ute och seglar?

    Mvh Stoffe

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    173
    Hej!

    Jag är nästan helt säker på att i 2.3T(220) sitter en fullständig Aeromaskin, endast programvaran skiljer.
    Skillnaderna mellan 2.3t(185) och 2.3T(22o) borde då rimligtvis vara lika många som skillnaderna mellan 2.3t(185) och Aeron.
    Med andra ord så skiljer en hel del mellan 2.3t och 2.3T, bland annat koppling, turbo m.m.

    Mvh Sebbin
    Hellre en gammal SAAB än ingen SAAB alls

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av Sebbin
    Hej!

    Jag är nästan helt säker på att i 2.3T(220) sitter en fullständig Aeromaskin, endast programvaran skiljer.

    Mvh Sebbin
    Jag är helt säker...Skillnaden är chassit+det ögat ser....

    ESP

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    14
    Jo, att 220hk är en nermappad aero är jag övertygad om. Men hur är det med 185hk. Enligt uppgifter skulle 185hk modell 2005 oxå vara det.

    Och skulle det vara så, kan man få riktigt kul med ett stg1 chip.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    435
    185hk har INTE samma turbo som 220 & Aero (aif enl EPC och verkligheten)
    9k A50 T5suite steg3+ E85

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    14
    Tack TRMaster!
    Det gäller även -05?

    Men hur kan det komma sig att det är samma reservdelsnummer i SAABs register? både på koppling och turbo?

  10. #10
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 119
    Det är samma motorkonfiguration på alla 220hk och 250hk även bromsarna är samma. I alla fall M04

    Sedan har jag väldigt svårt att man kan få ut ärliga 270hk ur ett steg ett till någon av dessa motorer OAVSETT trimleverantör

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    551
    Sedan har jag väldigt svårt att man kan få ut ärliga 270hk ur ett steg ett till någon av dessa motorer OAVSETT trimleverantör [/quote]

    Och det grundar du på?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 232
    Citat Ursprungligen postat av Bender
    Men hur kan det komma sig att det är samma reservdelsnummer i SAABs register? både på koppling och turbo?
    Om du känner dig det allra minsta osäker så är det väl bara att kika under huven på en 2,3t/185... Med allra största sannolikhet huserar det en liten GT17-myggturbo där.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    14
    *skrattar* "myggturbo"
    Ja, det lutar nog att mera handgripligen ta tag i frågeställningen. Får kolla med ögat om det är en rejäl turbo eller en söt liten myggturbo då.

    Tack!

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Rosersberg
    Inlägg
    1 129
    Jämförelse mellan Td04 och Gt17...
    Hade en fin 9-5 Aero -06 :/

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 114
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av cnyb
    Jämförelse mellan Td04 och Gt17...
    http://www.nyblom.com/stcs/td04vsgt17.JPG
    Är det Td04:an som är myggturbon då?? Är det den snurran som sitter i 2,0t, eller är jag rent ute o (turbo)snurrar?
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 542
    TD04an sitter i 2.3T 220hk och Aeron

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 114
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    TD04an sitter i 2.3T 220hk och Aeron

    /Marcus
    Vilka maskinet sitter gt:n i då?
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Rosersberg
    Inlägg
    1 129
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    TD04an sitter i 2.3T 220hk och Aeron

    /Marcus
    Vilka maskinet sitter gt:n i då?
    2.0t och 2.3t.

    På bilden är det alltså den vänstra som är en TD04.
    Hade en fin 9-5 Aero -06 :/

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    628
    2,3T har samma bromsar som aeron fram men inte bak.
    Turbon är även samma som aero som föregående talare sagt.
    Om du ska ha en 2,3tT så rekomenderar jag att du
    tar en med sportchassi,den blir väldigt svajig annars.

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 122
    Citat Ursprungligen postat av cnyb
    Jämförelse mellan Td04 och Gt17...
    Va´nu då???
    Hann inte TD04 lägga ut nån av sina fina bilder...




    Alla 2.0t har inte GT17 inte min 2.0t med TD-04 och steg 4minus
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. ang uppgradering 2,3t 185hk
    Av Mattias_R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-10, 23:17
  2. Skillnader mellan 9-5 220kh och aero
    Av 180bak i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-22, 15:50
  3. 9000 -96, 2.0t med 185hk?
    Av Original Baloo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-12, 12:22
  4. 9-3 150hk och 9-3 185hk -02
    Av qaaaaz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 10:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •