Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Köpråd om byte från ng9-3TID till en TTID

Trådad visning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66

    Köpråd om byte från ng9-3TID till en TTID

    Hej forumet!


    För att göra en lång historia kort så har efter att ha varit nöjd ägare till en 9-3NG TiD 2007 nu gått och blivit sugen på en uppgradering i form av en Aero TTiD Automat, och var idag och provkörde en hos en handlare. Jag skulle ödmjukast vilja be om er input kring detta eventuella köp, då jag lätt blir blind för vikten av diverse skavanker själv.


    Bilen är en 2008 Aero TTiD Automat med 20 000 mil på mätaren, och relativt rikt utrustad med stora stereon (10 högtalare), parkeringsassistans och kurvljus. Jag uppfattade bilen som generellt fin i skicket, förutom lite lacksläpp/rostbubbel i alla skärmanter och en smärre buckla på höger framskärm. Detta drar ner intrycket av bilen för mig, men å andra sidan är det ju en över 10 år gammal bil. Är det rimligt att förvänta sig att en 10 år gamma 9-3 är helt frisk i alla skärmkanter? Min nuvarande TiD från 2007 är något finare i sammanhanget, dock har den rostlagats av tidigare ägare.

    Mitt andra huvudbry med detta exemplar är att under provkörning hörde jag vid 2-3 tillfällen (vid varierande kurvtagning) ett markant klonkande ljud från höger fram. Jag noterade även att bilen gärna ville dra naturligt aningen åt höger när jag kryssade med den (dvs varken under gas eller bromspådrag). Bucklan i skärmen finns på höger sida av bilen, klonkande ljudet kom därifrån, samt att den ville alltså drå åt höger. På detta noterade jag att stötdämpartornet/fjäderbensfästet på denna sida var markant mer rostanfrätt än på andra sidan.

    Två huvudbryn alltså; mängden rost på bilen, samt vad som än är fel höger fram. Vad tror ni som är mer kunniga än jag? Borde jag lämna detta ex bakom mig? Handlaren begär 35000kr för den efter att missljudet höger fram åtgärdats, med min 2007a i inbyte. Kan tilläggas att bilen låg ute för 59.

    Edit: Tre huvudbryn; senaste servicen i serviceboken saknar stämpel ser jag nu. Är det något att bekymra sig nämnvärt över?

    Se bilder här https://imgur.com/a/VHF4bTQ, hoppas länken fungerar.

    Evigt tacksam för er input, Trevlig helg.
    Senast redigerat av Vfr den 2018-12-30 klockan 13:11. Anledning: La inlägget som en egen tråd istället för i Blockettråden eftersom det troligen skapas flera inlägg om det.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC Aero TTID 2008. Tidigare: Saab 9-3 SC Aero 2.8 2006, Saab 9-3 SC TID 2007, Saab 900T 1994

Liknande ämnen

  1. 9-3 1,9 ttid köpråd
    Av daniel8006 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-06-05, 23:17
  2. Havererad spännrulle till Kamrem på 9-3TiD -07
    Av anna75 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 00:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •