Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50

Ämne: ECU problem & felkod P0601 NG9-3 B207

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Vill bara återkoppla på detta och säga att Hyvens här på forumet fixade detta åt mig över post för en billig penning. Allt funkar fortfarande prima nu tre månader senare!

    5 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Byte utav styrdon 9-3 2008

    Hej!

    Min sambos Saab 9-3 2008 1,8t Bio fick problem med att den stannade i korsningen och sedan vägrade starta. Fick hem den på kvällen igen då den startade som den skulle, och kunde få ut en felkod: P0601 - ECM memory check sum error.
    Efter lite googlande och läst lite trådar här så verkar det som att detta är ganska vanligt tyvärr.
    Pratade med en verkstad och fick pris på en helt ny för 9600 kr. Hittat några begagnade på bildelsbasen för drygt 3000 kr. Verkstaden pratade även på att skulle man köpa en begagnad så var det viktigt att den blir "frånskiljd" från den nuvarande bilen via programmering, annars gick det inte att "giftas" ihop med min förstod jag det som. Programmeringen var dryga 600 kr sa de.
    Någon här som är haj på detta? Eller kanske vet om vart man kan få tag på en ok box? Verkade som man kunde skicka in för reparation oxå.

    mvh Peter

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    coldice>> Du har PM.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    En uppdatering:
    Fick hjälp av Hyvens med en plug'n'play-box och funkar kanon!

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    ECU problem & felkod P0601 NG9-3 B207

    Har fått felkoder utlästa för internt fel i ECU:n P0601, startar å går att köra en liten stund , men när den blir varm så slår den ifrån.
    Saab 9-3 -05 , någon som har nån Ecu eller tips ang problemet?
    mvh Muerten

  6. #26
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Grundtips 1A: Felkoden har rätt. ECUn är slut. Byt ECU. Det finns egentligen inget alternativ B.

    Internt fel i ECU är en slags förslitning. Den interna kontrollen upptäcker ett minnesfel i ECU, och väljer att stänga av motorn som en säkerhetsåtgärd. Felet är av samma typ som när ett USB-minne eller SD-kort blir utslitet elektroniskt. Så om man kör vidare med din ECU får man räkna med sporadiska, mer och mer frekventa, stopp.

    Byt helst till en helt ny ECU.
    Alternativt skaffa en begagnad. Men att testa en begagnad är knepigt. Att den funkar fint en kvart, en timme, en dag eller en vecka säger inte allt. Den kan ge upp sporadiskt med ganska långa intervaller. Alltså skall man tänka på att en ECU från en annan likadan lika gammal bil med lika lång körsträcka rimligen är lika sliten. Så man får göra en bedömning från fall till fall om det är ett bra, prisvärt alternativ.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #27
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Hmmm. En fundering bara. Vet vi att det verkligen är en förslitning? Eller bara ett random fel som kan komma av något annat som har med minnet i enheten att göra?

    Mr.O jämför med SD-kort och USB-minne. Där handlar det verkligen om "slitage" eftersom minnet skrivs om och om igen. Till sist orkar inte minnet hålla kvar laddningarna på bitarna längre. På ett minne som enbart läses, vilket det i huvudsak borde vara här, så har man inte slitage på samma sätt. Javisst kan man tappa data från ett minne även om man bara läser det, men det är inte alls lika vanligt som ett minne som hela tiden läses, skrivs, läses, skrivs etc. Kanske är inte den jämförelsen helt relevant. Men att det har med minnet att göra kan vi ju vara ganska säkra på.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    NG9-3 -08 B207E Felkod P0601 (Styrenhetsfel)

    Hej!
    Jag har råkat ut för ovanstående felkod, och efter en hel del sökande kommit fram till att det är byte av styrenheten som ska göras. Jag är medveten om att den nya styrenheten måste giftas till bilen, men frågan jag egentligen har är om alla styrenheter till NG9-3 är likvärdiga oavsett bensin, diesel eller etanol, eller om jag behöver få tag på en som är specialgjord för biopowern. Enligt EPC sitter det en styrenhet modell 55565504 i min bil, men att få tag på en med exakt det numret är nog omöjligt (eller åtminstone orimligt dyrt). Jag har några trådar ute på en styrenhet från en -04 bensinare, borde den fungera att tech2-a om så att den passar min bil?

    Tack på förhand!

  9. #29
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Dieslarna och V6 är definitivt annorlunda. Helt annat styrsystem. En -04 bensin borde nog gå att använda till biopower, men kanske kräver en en riktig omflashning, vilket inte är säkert att Tech2 klarar. Däremot någon med T8Suite, t.ex. kanske Mackan här på forumet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #30
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    ECU med rätt mjukvara i (läs: från en bil med exakt samma motoralternativ & årsmodell) kan läggas till och konfigureras med Tech2 för att sedan vara funktionell.

    Köper man en styrenhet från en "random" bil är det helt klart enklast att göra en komplett utläsning på sin "original" ECU och flasha detta i den "nya" med TrionicCanFlasher.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skara
    Inlägg
    63
    Hej på er,
    Även jag har råkat ut för detta på bilen i signaturen nu. Ringde till en SAAB verkstad som sa att nya ECU för tillfälllet är restnoterade och att en sådan skulle gå på 9000:- + ingiftning.
    Då jag inte har lust att lägga de pengarna på ett "flashminne" så tas alternativ gladeligen emot.

    Några frågor om detta med utbytesbox och omflashning:
    1. Om man ska jaga ifatt en begagnad enhet räcker det med att motorspecen stämmer då eller måste växellåda och extrautrustning som ESP också vara korrekt?
    2. Är en begagnad ECU tvungen att vara avgiftad från föregående bil för att fungera?
    3. Vad behövs för att använda TrionicCanFlasher och behövs fortfarande Tech2 för ingiftning?
    4. Om orginalboxen nu är defekt finns det då inte risk att det kan bli en felaktig utläsning eller upptäcks sådant av programmet?


    Mvh Dennis
    Saab 9-3 SS Aero -03 [Året-runt]
    Saab 9000 CS Aero -95 [Sommar projekt]

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    Köp en T8 box från liknande årsmodell.....åk till Saab verkstaden, be de reservdelsprogrammera in boxen. Finns säkert vänliga själar här inne också som kan hjälpa dig med alltihoppa

    Gjorde det för 6år sen åt en bekand....styrbox 900:- programmering 900:- då.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-18 klockan 14:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  13. #33
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av G M R Visa inlägg

    1. Om man ska jaga ifatt en begagnad enhet räcker det med att motorspecen stämmer då eller måste växellåda och extrautrustning som ESP också vara korrekt?
    2. Är en begagnad ECU tvungen att vara avgiftad från föregående bil för att fungera?
    3. Vad behövs för att använda TrionicCanFlasher och behövs fortfarande Tech2 för ingiftning?
    4. Om orginalboxen nu är defekt finns det då inte risk att det kan bli en felaktig utläsning eller upptäcks sådant av programmet?
    1 - Beror på om du tänker flasha mjukvara i den eller inte.
    2 - Nej.
    3 - Lista över kompatibla interface finns på det andra forumet som diskuterar uteslutande detta, Tech2 behövs ej om man går den vägen.
    4 - Nej, antingen funkar det, eller så funkar det inte, mellanting borde vara extremt sällsynt.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skara
    Inlägg
    63
    Ok, jag tackar så mycket för ovanstående svar.

    Jag glömde skriva att SAAB verkstaden jag ringde till också propsade på att det inte gick att införskaffa någon begagnad enhet utan att boxen var tvungen att komma från tillverkaren och vara bunden till chasinumret utöver ingiftningen. Så jag antar att de inte har rätt verktyg då?!?! Däremot tipsa han om att googla fram firmor som "laga" boxarna så det var ju schysst ändå.

    Jag har fått ett erbjudande som det lutar åt nu så slipper man krångla själv i vart fall, även om det vart kul att kunna så klart.
    Saab 9-3 SS Aero -03 [Året-runt]
    Saab 9000 CS Aero -95 [Sommar projekt]

  15. #35
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av G M R Visa inlägg
    ...propsade på att det inte gick att införskaffa någon begagnad enhet utan att boxen var tvungen att komma från tillverkaren och vara bunden till chasinumret utöver ingiftningen.
    Direkt felaktigt påstående.
    Å andra sidan kanske man på den verkstaden inte vet att det går att lösa på andra sätt.

    Så jag antar att de inte har rätt verktyg då?!?!
    Så skulle man kanske kunna säga...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Jag skickade in mitt styrdon hit http://www.cartechelectronics.com/. Supersmidigt, det tog en vecka för styrdonet tur och retur.
    Saab 9-3 TTID

  17. #37
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Finns det nån faktisk sanning i att detta kan vara ett av problemen, dvs värme?

    https://www.youtube.com/watch?v=s_LPL_bw7DA

    Någon har ju bemödat sig att ta fram kitt för detta i alla fall. Orimligt låter det väl inte i kombination med motorns vibrationer men det beror ju helt klart på vad det är för elektriska fel som uppstår, det kan ju va nån dålig komponent som de använt också eller designfel i nån krets som gör att saker slits onödigt.

  18. #38
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Finns det nån faktisk sanning i att detta kan vara ett av problemen, dvs värme?
    Temperaturen kan nog mycket väl vara en av anledningarna till denna problematik, att den skulle överföras till ECU'n från insugningsgrenröret ser jag dock som osannolikt.
    Det är nog snarare motorrumstemperaturen mer generellt...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Någon som har en skrotad ECU får gärna lägga upp bilder av innanmätet här så kan vi leka snillen spekulerar. Bosch har troligen tillräckligt kompetenta ingenjörer som kan välja komponenter som tål de temperaturer som uppstår på den mindre väl valda platsen. Vid tiden när de här bilarna konstruerades förekom en hel del problem med ytmonterade keramiska multilagerkondensatorer som drabbades av interna sprickor. Sprickor i mönsterkort är inte heller helt ovanliga.
    https://product.tdk.com/info/en/prod...c02/index.html
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Trionic8 styrdonet är inte tillverkat av Bosch, utan av Motorola.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P0601 NG9-3 Trifuel
    Av Enoksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-09-07, 22:37
  2. [LÖST] Felkod P0340 NG9-3 B207
    Av LGB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-01-25, 23:13
  3. [LÖST] Styrenhetsfel felkod P0601 NG9-3 B207
    Av Amaryllis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 144
    Senaste inlägg: 2017-06-30, 19:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •