Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 9-5 IC+TURBO till en -95 900?

  1. #1

    9-5 IC+TURBO till en -95 900?

    Har en Saab 900 2,0t - 95.

    Intercoolern är trasig men jag har en IC från en 9-5 Aero 2,3t samt en turbo från samma bil. Frågan är om den passar på 900:an? Det viktiga är ingen effektökning, utan bara att få fräsha och fungerande prylar, men om någon vet om det blir nån effektökning (om dem passar) så kan ni ju säga till.

    Skulle ju vara fint med fräsha grejer gratis, en ny intercooler går väl på en slant...

    / Tim
    Saab 900 2,0t

  2. #2
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: 9-5 IC+TURBO till en -95 900?

    Citat Ursprungligen postat av timnordlof
    Har en Saab 900 2,0t - 95.

    Intercoolern är trasig men jag har en IC från en 9-5 Aero 2,3t samt en turbo från samma bil. Frågan är om den passar på 900:an? Det viktiga är ingen effektökning, utan bara att få fräsha och fungerande prylar, men om någon vet om det blir nån effektökning (om dem passar) så kan ni ju säga till.

    Skulle ju vara fint med fräsha grejer gratis, en ny intercooler går väl på en slant...

    / Tim
    Hej !

    Har du AC/ACC så får du inte plats med en 9-5 IC.

    Turbon går att meka dit med lite pyssel samt att du behöver lite rör m.m.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  3. #3
    Tack. Har ACC men rör och lite pysel är inget problem. Det går alltid att göra plats, men funkar den turbon annars då? Vad det nu kan vara som den inte skulle passa på...

    Men IC:n är det viktiga eftersom den är trasig, är det samma anslutningar? Går de från sidan eller bakåt? Ska ha större front sen så det ordnar sig med platsen då.
    Saab 900 2,0t

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    ta en ic från en og 9-3 den är bättere än din orginal ic du behöver slangarna från turbon från 9-3an annars passar det hyffssat med lite pill

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Annars kan du alltid kapa ner 9-5 ICn och svetsa dit gavlar och anslutningar. Lite rördragning så blir det fina fisken.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  6. #6
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Turbon passar direkt på grenröret och downpipen. Du måste ha nya olje och vattenrör alternativt bygga om de du har.
    Turbon har mycket trevligare karaktär än originalet samt har bättre kapacitet om du skall trimma senare.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Försökte själv få på en ic från en SS aero men jag gav upp de planerna efter att ha sett hur stor den är, vet dock ej om ss och 95 ic:na är lika stora!!

    Ska själv satsa på en ic från 93 blir en vigen eller aero... då den tidigare då vad jag fattat det som så är aero ic 01--> = viggen?

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  8. #8
    Nu är det ju så att jag HAR en 9-5 IC och turbo ligger här. Funkar inte det så vet jag vad jag ska ha för nått, är inte intresserad av andra alternativ! Undrar bara om det jag har (gratis är bäst) funkar.

    Tack Mackan, precis vad jag ville veta!

    Frågan är bara om intercoolern passar, det är ju den som är det viktigaste eftersom den är trasig just nu... Vill inte byta gavlar!
    Saab 900 2,0t

  9. #9
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av timnordlof

    Frågan är bara om intercoolern passar, det är ju den som är det viktigaste eftersom den är trasig just nu... Vill inte byta gavlar!

    Hej !


    Trodde jag hade svarat på det.

    Kolla på den här bilden:
    http://www.garaget.org/?car=1736&image=27854

    Där ser du att det sitter lite "bös" i vägen för att kunna ha en högre IC(typ 9-5 IC alltså), tutorna är ju inget större problem att flytta på men med tömning och fyllning av AC systemet för att flytta torkfiltret går lätt på 2-3000:- om man inte har någon bekant som fixar detta.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av timnordlof

    Frågan är bara om intercoolern passar, det är ju den som är det viktigaste eftersom den är trasig just nu... Vill inte byta gavlar!

    Hej !


    Trodde jag hade svarat på det.

    Kolla på den här bilden:
    http://www.garaget.org/?car=1736&image=27854

    Där ser du att det sitter lite "bös" i vägen för att kunna ha en högre IC(typ 9-5 IC alltså), tutorna är ju inget större problem att flytta på men med tömning och fyllning av AC systemet för att flytta torkfiltret går lätt på 2-3000:- om man inte har någon bekant som fixar detta.

    Mvh TD04
    Oj, sorry. Det hade du visst, glömde det!

    Tack för hjälpen!

    Vi ses kanske nån gång när jag fått körkort!
    Saab 900 2,0t

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •