Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Missljud i motorn NG9-3 TTiD -08

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    85
    Enligt verkstan så är det antagligen kolvarna som slår i toppen och därmed oljudet. Kamrem har inte kuggat utan allt är rätt inställt fortfarande. Möjlig orsak kassa vevlager. Min bil har rullat 21600mil och en begagnad motor med samma miltal går lös på 10000kr och så blir det ca 16000 i arbete. Slutar på på 26-27k kr.
    Bilen är mycket välvårdad. Typ fullutrustad men ändå inte värd mer än 35-40 fungerade! Så kan man få typ 15000 för ett renoveringsobjekt/reservdelsbil? Hade planer på att ha bilen över vintern bara. Så säg att jag lägger 27 i renovering nu och får 35 till våren så får jag ju bara tillbaka 8000kr..
    9-3 B204R

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Det var tråkigt att höra.

    Vet du om bilen har gått på fel olja eller med för långa bytesintervaller?

    Den kanske har gått länge med den gamla programvaran som spädde motoroljan med diesel vid regenerering?

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av Andalf Visa inlägg
    Det var tråkigt att höra.

    Vet du om bilen har gått på fel olja eller med för långa bytesintervaller?

    Den kanske har gått länge med den gamla programvaran som spädde motoroljan med diesel vid regenerering?
    Har ju hört att man enbart skall ha Saab originaloljan i denna motor men sett i serviceboken att de hällt lite olika under åren.. det har varit castrol och andra dyrare oljor i alla fall. Bytes intervall är skött, kanske någon gång att de har gått över tiden. Har inte serviceboken här. Jag själv gjorde oljebyte några veckor innan haveriet. Orignal olja + filter självklart. Verkstan sa att man kanske hade övervarvat den. Visst har jag gasat ur den lite men aldrig varit på något varvstopp eller så. Bilen har varit lugnt körd i 10 år av ägaren innan mig. Sen kom jag och la in steg 1 och började gasa lite, den trivdes nog inte med det tyvärr.
    9-3 B204R

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Fan så tråkigt för dig

  5. #25
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    BE får väll dra vad kroken klarar? Vet i alla fall att chefen på förra jobbet drog 3ton ledskärm efter sin Cherokee. Så har jag fattat BE. Men det är inte många bilar idag som får dra så mycket

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  6. #26
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Låter ju väldigt märkligt. Skulle vevlagren vara så dåliga att kolvarna går i toppen så borde det ha levt om ganska duktigt innan de kom så långt............Jag skulle nog lyfta toppen och se innan jag säger nåt definitivt. Det kan ju ha kommit in nåt främmande också och lagt sig på nån kolv. Nån mutter skruv eller liknande.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Hur har det gått för dig?
    Blev det någon djupare analys på den gamla motorn?

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av Andalf Visa inlägg
    Hur har det gått för dig?
    Blev det någon djupare analys på den gamla motorn?
    Sålde den vidare defekt. Han som köpte den skulle fixa med den i sommar som projekt. Jag hoppas att få höra av honom, intressant att veta hur det gick.

    Skickat från min Pixel 3 via Tapatalk
    9-3 B204R

Liknande ämnen

  1. Missljud koppling NG9-3 TTiD
    Av lutte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-02-24, 18:44
  2. [LÖST] Missljud i framvagn NG9-3 TTiD
    Av Macke3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-01-29, 12:56
  3. [LÖST] Missljud från motorn OG9-3
    Av bjornhen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •