Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Missljud i motorn NG9-3 TTiD -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    85

    Missljud i motorn NG9-3 TTiD -08

    Hej! Man har inte varit så aktiv i det här forumet. Min senaste startade tråd var för många år sedan komiskt nog med samma titel fast då med min OG 9-3!

    Lite bakgrund:

    Köpte min otursbil i oktober. Började med att krocka lite lätt med en älg efter 5 minuter provkörning. Fick bilen reparerad för 22000kr. Den har samma ägare de senaste 10 åren och de har alltid lämnat in den på verkstad för service eller om något strulat. Väldigt nöjd med mitt köp så valde jag att spendera lite pengar på den. Sköljt automatlådan, hjulinställning osv osv.
    För tre veckor sedan la jag in Maptun steg1. Bilen gick bra innan med sina 180hk så skillnaden blev ju inte enorm men absolut en trevligare bil. Men!

    I tisdags låg jag och cruisa i 80 km/h på en landsväg när bilen plötsligt började rycka lite, samtidigt observerar jag ett ljud från motorn som inte är normalt. Ungefär som dieselknattret men hårdare och högre. Kör genast in till vägkanten och ringer efter bogserhjälp. Försöker få lite tips från Facebook för egen felsökning då jag gillar att meka bil men väljer att lämna in bilen till en mekonomen verkstad då jag inte har en aning och är helt oerfaren på diesel.

    Idag säger verkstaden att motorn behöver bytas ut. Det blir billigare än att renovera.
    Tydligen har de sett i en kameran att en kolv har märken på ovansidan. De hade kollat i min servicebok och sett att jag bytt ut ett glödstift nyligen och misstänkte att det gamla stiftet hade gått sönder och en bit fallit ner i cylindern men jag har kvar det gamla stiftet och det är intakt.
    De rekommenderar att ta en utbytesmotor istället för att renovera. Samma verkstad sa likadant till svärmor för ett halvår sedan när hon hade lite missljud i sin Saab.
    Jag har svårt att acceptera detta. Bilen är i superskick på alla sätt och har gått klockrent. Sen första milen jag körde så har jag haft eSID inkopplad och haft koll på motor Temp, laddtryck felkoder osv.

    Min förhoppning är fortfarande att det inte skall vara så allvarligt fel.

    Vad har orsakat haveriet? Maptuns mjukvara?
    Otur?
    Har verkstaden ställt fel diagnos?
    Skall man sälja bilen som reservdelsbil?
    Vad är den värd?
    Märken på ovansidan av kolven är det vanligt? Låter lite konstigt eller?
    Skall man lämna in den till en annan verkstad?
    Lyssna gärna på motorljudet på denna länk: https://photos.app.goo.gl/eNCdZ6H1YLCJJMNE6

    Ursäkta mitt lite onödigt långa inlägg, var tvungen att skriva av mig lite!






    Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
    9-3 B204R

  2. #2
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 944
    Inget kompressionsprov?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Inget kompressionsprov?
    Inte ett knyst om det. Märken i kolv, får byta motor. Thats all. Nu är verkstaden stängd till Januari också så kan inte göra mer än att grubbla på detta över julen.

    Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
    9-3 B204R

  4. #4
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 944
    Citat Ursprungligen postat av Palvi Visa inlägg
    Inte ett knyst om det. Märken i kolv, får byta motor. Thats all. Nu är verkstaden stängd till Januari också så kan inte göra mer än att grubbla på detta över julen.

    Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
    Skulle börja med ett kompressionsprov innan man tar några större beslut.
    Du kan inte få tag i en verkstad i mellandagarna som kan göra ett kompressionsprov?

    Om du bor i Karlskoga skulle jag nog försöka få över bilen till Maptun och låta de kika på den.
    Om du inte vill skruva själv eller köpa utrustning för att göra ett kompressionsprov.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Jag har tyvärr ingen kläm på vad som kan vara fel & generera detta ljudfenomen. Hur långt har motorn gått? Kamremskitt med vattenpump bytt?
    Märken på kolven, ja då har ju något slagit i. Vad kan komma in i förbränningskammaren? Turbo delar? Ventiler som nuddat kolven, Kamrem som kuggat över?

    Det är ingen höjdare att lämna en SAAB till random allbilsverkstad utan specifik SAAB kompetens. "De kan på sin höjd generella saker så som att byta olja & bromsbelägg". Så jag hade börjat med att leta upp en mekaniker eller verkstad som kan bilmärket ifråga, samt har kunskap om denna diesel (Grundmotorn sitter ju även i diverse Opel, Fiat, Alfa, m.m.). Annars är risken att det blir felaktig felsökning & resultat, samt onödigt dyrt.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Hade ventilerna tagit i hade de nog gjort det en gång och sen är vipparmarna gått av, men man vet väl aldrig.

    Kompprov känns som sagt som första steget. Ett långskott som även slog mig var att en eller flera spridare är slut. Motorn börjar misstända och det kan låta riktigt illa med slammer och knack.

    Jag skulle inte lita blint på mekonomens "diagnos" utan lämna den till en erkänt Saab-kunnig

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Vad kan komma in i förbränningskammaren?
    Delar från virvelspjället?

    Jag röstar också för byte av verkstad, exempelvis Maptun.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Hur går det för dig?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av Andalf Visa inlägg
    Hur går det för dig?
    Inget vidare. Efter att verkstan öppnat 2/1 så har det gått segt. Har ringt flera ggr för att få mer info. Åkte förbi igår. Ville veta mer hur de felsökt. Om komptest var gjort tex. Men mekanikern var iväg just då så de skulle återkommer över telefon. Sa att jag vill hämta bilen den var fortfarande isärplockad. Så tanken är att den skall vara ihop plockad idag då skall jag försöka frakta den till Maptun imorgon. Har snackat med Maptun och jag kunde dumpa bilen när jag vill. En vän ha B-kort med utökad vikt men jag kan inte hitta något bilsläp som han får köra med då man går på släpetet teoretiska totalvikt + dragbilens totalvikt. Och släpen som finns att hyra har totalvikt på ca 2500kg plus min dragbil 2000kg. Det hela överstiger det man får väga på utökat b-kort ( 4250kg).

    Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk
    9-3 B204R

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 824
    Medlem#
    10069
    Tror det är ändrat att man får gå på bruttovikten på släpet även på B96?
    Så säger iaf släpvagnskalkulatorn nu mera även flera som kör husvagn med B96-kort

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av kwansa Visa inlägg
    Tror det är ändrat att man får gå på bruttovikten på släpet även på B96?
    Så säger iaf släpvagnskalkulatorn nu mera även flera som kör husvagn med B96-kort
    Kollade släpvagnskkalkylatorn och den sa icke. BE kort tror jag dock det är så med.
    Det stod att BE krävs då kombon överskrider 4250kg.

    Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk
    9-3 B204R

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Fast att gå ner med kamera borde väl rimligen betyda att de demonterat spridarna då? Låter inte som en normal felsökning om de inte diskuterat med kund att det får kosta ett antal tusen enbart för felsökning?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast att gå ner med kamera borde väl rimligen betyda att de demonterat spridarna då? Låter inte som en normal felsökning om de inte diskuterat med kund att det får kosta ett antal tusen enbart för felsökning?
    När jag lämnad in bilen så frågade jag om kostnad och de sa 300kr. Frågade då om de bara tänkt kolla felkoder. Nä vi felsöker mer om det behövs. De hade tydligen lugnt innan jul så därför tog de isär mer. Inget jag fått vara med att besluta. Vet inte vad jag kommer få betala men tror knappast det blir 300kr.
    9-3 B204R

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    85
    Är ju omöjligt att dra bilsläp om man har en normal bil!!
    Farsan har BE så tänkte att det här löser vi lätt. Kollade reg pappret på min Volvo V70, högsta totalvikt släp B utökat är 2250kg. Trodde det var lugnt men det står under en annan punkt att högsta vikt bromsat släp är 1600kg. En bilkärra väger ca 600kg. Saaben väger 1690. Kollade på farsan Mondeo, högsta vikt bromsat släp 2000kg . Det räcker inte heller. Varför skriver de ens ut vikten högsta totalvikt för släp utökad B när bilen inte får dra så mycket som står där. Blir knäpp på det här. Vet inte hur jag skall frakta bilen nu. Kollade en försäkring jag har vad bärgare kostar. 26.90kr + moms per Km. Blir typ 2000kr..
    9-3 B204R

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag har en polare som har en Nissan Navara. Den får dra 3500 kg. Han har BE-kort. Kolla om du har någon sådan i bekantskapskretsen.

    Det finns bilder här på forumet där folk drar en vanlig Saab efter en vanlig Saab. Det går ju inte att göra så enligt transportstyrelsen, vete f-n hur det går till?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag har en polare som har en Nissan Navara. Den får dra 3500 kg. Han har BE-kort. Kolla om du har någon sådan i bekantskapskretsen.

    Det finns bilder här på forumet där folk drar en vanlig Saab efter en vanlig Saab. Det går ju inte att göra så enligt transportstyrelsen, vete f-n hur det går till?
    Måste va jävligt många som drar med olaglig vikt? Sitter och funderar på vad folk har för bilar just nu..
    9-3 B204R

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Många kör olagligt ja men det viktigaste är att du har körkort för vikten. Sen att man drar nå hundra kilo mer än bilen får dra har jag aldrig sett nån polis rota i om det inte är nå avsevärda avvikelser då.....Är det bara surrat ordentligt och körkortet i ordning så brukar det aldrig vara nå problem. "ta i trä"

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Många kör olagligt ja men det viktigaste är att du har körkort för vikten. Sen att man drar nå hundra kilo mer än bilen får dra har jag aldrig sett nån polis rota i om det inte är nå avsevärda avvikelser då.....Är det bara surrat ordentligt och körkortet i ordning så brukar det aldrig vara nå problem. "ta i trä"
    Fick läsa på lite igår kväll. Tar vi farsans Ford som har en maximal dragvikt på 2 ton kopplar på kärran som väger ca 630kg så blir det 1370 kvar att lasta. Kärran får lasta över 2ton. Farsan har BE. Saaben väger 1690kg = 320kg överlast = 23% och enligt bötestabellen ger det 2500kr i böter för överlast. Är det jag som kör som enbart har B-kort så antar jag att det blir olovlig körning och ett hårdare straff.
    Väntar på samtal från bärgare, förhoppningen är är bilen står hos Maptun i eftermiddag på ett eller annat sett!

    Ang nuvarande verkstad så hade de haft bort spridarna när de filmade. De såg inget konstigt med spridarna.

    Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
    9-3 B204R

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Nu hamnar bilen hos en verkstad som har riktigt kompetent personal som vet vad dom håller på med. Vi håller tummarna att motorn klarat sig

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Nu hamnar bilen hos en verkstad som har riktigt kompetent personal som vet vad dom håller på med. Vi håller tummarna att motorn klarat sig
    Ja magkänslan känns bra när det kommer till verkstad. När det gäller motorn så känns det inte lika bra. Men det återstår att se!

    Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
    9-3 B204R

Liknande ämnen

  1. Missljud koppling NG9-3 TTiD
    Av lutte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-02-24, 18:44
  2. [LÖST] Missljud i framvagn NG9-3 TTiD
    Av Macke3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-01-29, 12:56
  3. [LÖST] Missljud från motorn OG9-3
    Av bjornhen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •