Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Låg motortemp och vitrykande vid kallstart OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    68

    Låg motortemp och vitrykande vid kallstart OG9-5

    Har lite strul med en 9-5a, drar hela historien i hopp om att någon har några idéer.

    Köpte en 9-5 2.3t 5 vxl auto 2005 för en tusenlapp för ett par månader sedan som stått sedan förra vintern pga att den hade lagt av plötsligt.

    Fick hem bilen, bytte vevaxelgivare och bilen startade och gick fint bortsett från rejält vitrykande vid kallstart.

    Dock märkte jag att vattentempgivaren hängde i botten på instrumenthuset, flyttar dock på sig som den ska eftersom motorn värms upp. Fel på mätarhus eller en tempgivare som spökar?

    Fick en maximal temp på 77c enligt torque efter en stunds körning. Vitrykandet upphör efter ett par hundra meters körande.

    Har bytt olja, bränslefilter, luftfilter, vevaxelgivare, termostat, gjort kompprov (13.5 kg på alla 4 cylindrar), bytt backventiler till vevhusventilation. Besiktades utan anmärkning och hade bra avgasvärden.

    Märkte att det var lite ytterst lite olja vid inloppet till insugssidan på turbon, dock inget onormalt glapp i impellern. Köpte mig en orginal TD04hl 15-t och tänkta byta turbon då det är en sketen GT17, men tänkte kolla om någon har förslag/idéer?
    Saab 9-3 Aero Coupé 200
    Saab 9000 Aero 1997
    Saab 900 3dr turbo 1990
    http://www.garaget.org/hns

  2. #2
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Hur mår evap backventilerna? (blåa. Finns ett par trådar om ämnet. Kolla hur de mår)

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Termostat byte verkar behövas.

    Men jag tycker ni är lite roliga ni som försöker göra "klipp", det blir många frågor på forumet

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    68
    Termostaten är bytt, evapventilerna fungerar. Bilen är redan ett klipp som den är, hirsch-vinge och i stort sett rostfri kaross, bra sommar och vinterdäck. Vore tråkigt att skrota ner den i delar bara, "räddar" hellre bilar som är värda det.

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Termostat byte verkar behövas.

    Men jag tycker ni är lite roliga ni som försöker göra "klipp", det blir många frågor på forumet
    Saab 9-3 Aero Coupé 200
    Saab 9000 Aero 1997
    Saab 900 3dr turbo 1990
    http://www.garaget.org/hns

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Tror iaf på termostat, om du kan följa den från 0 till 90C+ så skulle den vara hel om det är en 89C.

    Det vitrykande, luktar det illa?

    Är det en 185hk?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Är den full i fukt?

  7. #7
    Termostat er bytt! Står 2 ggr


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    92
    En termostat fråga. Jag har inget att jämföra med. Men tycker att det är segt att få motorn varm. Jag har tänkt pröva att byta den. Men eftersom jag inte har ngt att jämföra med tänkte jag att det är normalt. Temp runt normalt när den väl blivit varm. Oftast runt 85 i sid.

    - - - Uppdaterad - - -

    Klipp ? 9 5 an är skön att åka och en bra bil. Oftast inga fel som gör den obrukbar. Men bilen jag har får jag en känsla av att det är irriterande små fel på. Som inte är värda att laga.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Byter du turbo, så borde du ta ner tråg och göra rent ordentligt plus köpa ny o-ring till silen...

    Vatten och oljerör antar jag att du köpt?

    Kul att du tar hand om Saaben

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    82
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av nkro Visa inlägg
    En termostat fråga. Jag har inget att jämföra med. Men tycker att det är segt att få motorn varm. Jag har tänkt pröva att byta den. Men eftersom jag inte har ngt att jämföra med tänkte jag att det är normalt. Temp runt normalt när den väl blivit varm. Oftast runt 85 i sid.

    - - - Uppdaterad - - -

    Klipp ? 9 5 an är skön att åka och en bra bil. Oftast inga fel som gör den obrukbar. Men bilen jag har får jag en känsla av att det är irriterande små fel på. Som inte är värda att laga.
    Vad är lång tid?
    Jag har exempelvis en kvart till jobbet. För mig tar det tio minuter ungefär. Är en bit landsväg, så när jag kommer ut på motorvägen och lägger mig runt 100 går det upp ganska fort.

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag hade ju läckande termostat innan, det gjorde i slutet att bilen överhettade på sommaren (i köer) och framförallt aldrig kom upp i temp på vintern, men efter termostatbyte så blev bilen varm mycket snabbare än innan jag märkte dessa problem, altlså hade säkert den gamla termostaten varit dålig i flera år, men inte tillräckligt dålig för att sätta felkod eller märkas med tempmätaren.

    Vad satte du i för termostat ? Jag känner till flera fall där nya termostater varit trasiga från kartong så att säga, därför valde jag en originaltermostat (som var tillverkad av motorrad, precis som den trasiga som satt i)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Det är definitivt originaltermostat som gäller

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Termostater är förbrukningsvara.
    Många trådar jag sett handlar om folk som efter att ha köpt på Biltema etc
    till slut handlar en orginal, noterar att den kostar ungefär samma och därefter
    att motorn nu blir mysigt varm och håller temperaturen.

    SAAB är inget unikum map. termostater.
    Jag har bytt på alla bilar av andra märken som inhandlats begagnade.

    Det är så enkelt att kolla om man inte vet om det är mätarhuset
    eller termostaten:

    Starta bilen kall. Kör några minuter så att inte mätaren
    hinner upp. Stanna vid en parkeringsficka.
    Om utgående slangen till kylaren är
    "fesljummen/håller samma temp som motorblocket => Byt termostaten.

    Den sista 9-5'an, en V6 B308E hade en kass termostat.
    Motorelektroniken satte en felkod om man kört mer än en viss
    tid och tempen inte kommit upp i +89 (eller vad det nu var).
    Tyvärr var det en specialare som krävde att ett av dom inkommande
    grenrören måste lossas så jag gav upp och lät en verkstad göra det.

    Var glada Ni som kör 4:or! Lätt att byta på dom men glöm inte att köra motorerna
    försiktigt upp i temp och ha med en flaska med kylarvätska där termostaten
    öppnar och man kan efterfylla allteftersom det bubblar upp från luftfickorna.

    4 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Det är ju HYFSAT enkelt på fyrorna, men relativt svårt jämfört med många andra bilar, den sitter ju på baksidan av motorn och det är hyfsat trångt.

    Men fullt görbart hemma på garageuppfarten iaf

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    92
    Böt termostat på min. Tidigare arbetade den mellan 86 - 83. Nu 89 - 84. Tyckte även att den blev varm fortare. Nu tog det ungefär 5 min ca 5 km. O grader ute. Så 10 min vid 0 grader ute är lång tid.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av nkro den 2018-12-31 klockan 00:53.

  16. #16
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99
    Vad det gäller värmen har jag bara 2 teorier. det ena är som de andra säger: att prova en originaltermostat. Existerar det fortfarande sommar och vinter termostater?? Det andra är om du har en Eberspecher eller en Webasto-bensinvärmare och den separata backventilen inte där monterad.

    vad det gäller den vita röken så kan det ju vara att det är kallt ute. annars kanske nå vajs med vevhus alternativt kondensvatten.
    Senast redigerat av hellq den 2019-01-03 klockan 15:31.

Liknande ämnen

  1. Vitrykande dieselvärmare 9-3 tid -07
    Av Engström05 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2015-01-16, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •