Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 54 av 54

Ämne: Handbroms tar ej vid rullning bakåt OG9-5

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71 Visa inlägg
    Jag tror att det du upplever är ganska normalt för en gammal bil. Om den inte beter sig konstigt när du motorbromsar på låg växel så är det sannolikt inget konstigt med diffen, och då klarar du dig säkert med en handbromsjustering. Något som man ofta behöver göra 1-2 ggr per år på 9-5:or.

    När du säger att den rullar baklänges men inte framåt, gäller samma sak om du parkerar utan handbroms åtdragen? Alltså att bilen kan hållas med enbart ”motorbroms” framåt men inte bakåt i samma backe?

    //Niklas
    Hej,

    Utan handbroms så rullar bilen bakåt med växel i (spelar ingen roll om det är 1:an eller backen). Framåt så rullar inte bilen med växel i och utan handbroms. Nu vet jag att handbromsen behöver justeras min undran var om det är ett allvarligt fel om bilen rullar bakåt med växel i och utan handbroms.

    Bilen verkar fungera med motorbroms inga problem med kopplingen, växlarna går i lätt och dom hoppar inte ur. Det enda som jag känner till som behöver bytas är bakdämparna och fjädrarna.
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  2. #42
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Har man båda hjulen på samma axel i luften så kommer axeln till motorn att stå still, men hjulen snurra åt motsatt håll, alltså en framåt, andra bakåt.
    Sitter dock det ena hjulet fast (man lyfter bara ena sidan) så kommer rörelse på hjulet att försöka snurra axeln till motorn och då måste man övervinna kompressionen (om inte det andra hjulet står på något med låg friktion, för då kommer det hjulet slira mot underlaget). Ju lägre växel, desto mer måste man övervinna (eftersom motorn skall snurra snabbare). En hög växel, tvärtom.
    Ett varv på ett "fritt" hjul med växellådan i växel 1 kommer kanske driva runt motorn 3-4 varv per varv man försöker driva runt hjulet, men på högsta växel kanske motorn skall gå runt ett halvt varv för varje varv på hjulet. Då får man bra "hävstång" av hjulet och kan driva runt motorn.
    Om båda hjulen är på marken med bra grepp, så måste både hjulen snurra för att driva runt motorn och med låg växel så inser man att det kommer krävas bra kraft för att orka driva runt motorn 3-4 varv per hjulvarv, man får stå i en bra nog lutning för att bilens tyngd skall räcka.

    Med andra ord, för att bilens vikt skall räcka för att driva runt motorn och övervinna kompressionen så krävs en bra lutning. Om bilen dock hackande rullar så låter det som att diffen kuggar över på axeln mot motorn, kronhjulet. I mina öron låter det som att det är det som händer här och att diffen på TS bil är dålig.
    Högerhjulet var nere på marken så det var låst och det var typ inget direkt motstånd att dra runt motorn för hand genom att dra runt vänsterhjulet. Jag kunde även putta bilen framåt utan problem med växel i på planmark i garaget när den stod på alla fyra.

    Jag är med på principen men bara förvånad över hur jävla lätt det gick, så lätt är det INTE på en gammal 900 i alla fall

  3. #43
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Diffen har naturligtvis ingenting med detta att göra. Skulle den tugga över så skulle det nog låta bra illa från lådan vid vanlig körning också............det handlar ju om att motorn dras med runt bara. Inget konstigt alls. allt beror ju på lutningen........Står man med bilen plant i ett garage så är det ju ingen större match att knuffa en bil och få motorn att sno runt så varför inte i en lutning om omständigheterna så vill.

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Diffen har naturligtvis ingenting med detta att göra. Skulle den tugga över så skulle det nog låta bra illa från lådan vid vanlig körning också............det handlar ju om att motorn dras med runt bara. Inget konstigt alls. allt beror ju på lutningen........Står man med bilen plant i ett garage så är det ju ingen större match att knuffa en bil och få motorn att sno runt så varför inte i en lutning om omständigheterna så vill.
    Säger inte emot men är det inte konstigt att motorn dras runt bakåt men inte framåt? Hur som helst så känner jag mig en lite lugnare att det inte är ett jättefel på bilen. Tack för er expertis.

    Men det vore intressant att hitta svaret på frågan: Varför rullar bilen bakåt med växel i (oavsett 1:an eller backen) men inte framåt?
    Senast redigerat av Joabor den 2018-12-23 klockan 16:07.
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Det är ju olika utväxling på ettan och back. Dock borde väl backen vara trögast, det är väl därför man på äldre saabar måste lämna bilen i back för att ta ur nyckeln.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Det är ju olika utväxling på ettan och back. Dock borde väl backen vara trögast, det är väl därför man på äldre saabar måste lämna bilen i back för att ta ur nyckeln.
    Intressant, jag trodde att det bara var ett stöldskydd i stället för rattlås. Men det fyller ju uppenbarligen en funktion till.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  7. #47
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Det är ju olika utväxling på ettan och back. Dock borde väl backen vara trögast, det är väl därför man på äldre saabar måste lämna bilen i back för att ta ur nyckeln.
    Jag tror inte det är så jättestor skillnad i utväxlingen mellan 1an och backen på en 9-5a - det som skiljer är väl att den förra har snedskurna drev och den senare raka drev. Men om det har med saken att göra vet jag inte.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...l=1#post500018

    "FM55 B05 Total utväxling
    1:an 13,70
    2:an 7,12
    3:an 4,77
    4:an 3,62
    5:an 2,67
    Back 12,82

    Hastighet vid 1000rpm (km/h) med 225/45 R17
    1:an 8,5
    2:an 16,3
    3:an 24,3
    4:an 32,1
    5:an 43,4
    Back 9,1"
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Joabor Visa inlägg
    Hepp,

    Självklart ska handbromsen renoveras utan jag tänkte snarare,om det var värt att renovera handbromsen om nu diffen är lite trött.
    Glöm det där med att diffen är trött. Växel som handbroms, då är det kompressionstrycket i motorn som håller bilen stilla och det kan övervinns sakta men säkert pga. naturligt läkage förbi kolvringar samt otätheter i ventiler och bilen kan rulla i backe om den står tillräckligt länge i en backe. Men på platt mark kan du köra med växeln som parkeringsbroms utan problem.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Joabor Visa inlägg
    Säger inte emot men är det inte konstigt att motorn dras runt bakåt men inte framåt? Hur som helst så känner jag mig en lite lugnare att det inte är ett jättefel på bilen. Tack för er expertis.

    Men det vore intressant att hitta svaret på frågan: Varför rullar bilen bakåt med växel i (oavsett 1:an eller backen) men inte framåt?
    Din motor med hjälpapparater och växellådas tröghet sammanlagt är ngt olika beroende på rotationsriktning tydligen, det är väl inget konstigt i detta faktum. Kan bero på drevens slitytor i växellådan som kanske är lite "mer inkörda" på drivsidan på varje kuggsegment? Kanske skulle det kunna bli mikroskopisk olika tröghet i växellådan framåt jämfört bakåt på varje given växel av nåt sånt, en av flera tänkbara faktorer..

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Din motor med hjälpapparater och växellådas tröghet sammanlagt är ngt olika beroende på rotationsriktning tydligen, det är väl inget konstigt i detta faktum. Kan bero på drevens slitytor i växellådan som kanske är lite "mer inkörda" på drivsidan på varje kuggsegment? Kanske skulle det kunna bli mikroskopisk olika tröghet i växellådan framåt jämfört bakåt på varje given växel av nåt sånt, en av flera tänkbara faktorer..
    @Farbror skum: Tack för informationen, både denna post samt din tidigare. Låter högst logiskt i min öron.

    God Jul på er alla

    Mvh,
    Joakim
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Jag har samma problem, men med skillnaden att jag bytt bromsbackar och justerat. Handbromsen tar bra framåt men är obefintlig bakåt. Vid körning framåt fortästter hjulen att rotera ca något halvt varv efter att handbromsen dragits åt, innan de stoppar rejält. Det känns som att backarna typ glider åt sidan och nyper på nåt sätt, eftersom bromsverkan inte kommer gradvis och liksom dunsar till efter två hack och då i princip låser hjulen. Har samma fenomen på båda hjulen. Kan det hjälpa att byta dessa https://www.maptunparts.se/bromssyst...9-5-1998-.html ? Andra ideer?

  12. #52
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    har du inte gjort rent och smort upp expandrarna ? (som du länkar till) ..dom fastnar ofta och då kan man få handbromsen att ta men det blir kasst.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Jo det gjorde jag.. ska plocka ner rubbet snart igen och höra ett nytt försök.
    Kan annars expandrarna nötas så att detta problem uppstår?

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Blir inte klok på detta.. hade av skivan på ena sidan idag igen och kikade..
    Den här gången gjorde jag två små videoklipp

    https://yadi.sk/i/rSs92d5SPa6l9Q
    https://yadi.sk/i/XXHQvrgf_WnJAw

    Som man ser i ena videon så rör sig enbart den främre bromsbacken när jag drar i vajern. Håller man dock emot den så åker ju den bakre ut. Vet ej om det ska vara så.
    Men titta hur det beter sig konstigt vid framåtrullning..

Liknande ämnen

  1. Cykel går ej rulla bakåt......
    Av sOFFe i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-02-15, 11:10
  2. hög tomgång när bilen är i rullning. saab 900 2,1 -92
    Av markus21 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 19:17
  3. Klonkar vid rullning rakt fram.
    Av avatar1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 00:24
  4. Basarna Framåt eller bakåt?
    Av Falo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-07-30, 02:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •