Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Problem o hitta 12volt trigger från huvudenheten. 9-5 Aero MY07

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333

    Problem o hitta 12volt trigger från huvudenheten. 9-5 Aero MY07

    Tja!

    Skulle vilja hitta 12volt från huvudenheten som slår till när jag när jag slår på huvudenheten. Jag har den med skivväxlare inbyggd i själva enheten. Tanken är att få ett relä o dra spolen med uppstart av stereon. Provade med trigger för antennförstärkaren men där var det 12volt konstant vilket jag tyckte var märkligt. Provade sedan trigger för förstärkaren men då tystnade allt ljud även när jag anslöt multimeter och skulle mäta vilken spänning jag faktiskt kunde få den vägen. Vid den mätningen använde jag jord in till huvudenheten och även jorden i cigguttaget. På den fick mätningen fick jag 8.36volt vilket också är lite märkligt anser jag. Har utgått ifrån kopplingsschemat klistrad på huvudenheten men när jag nu i efterhand kikar i WIS:en stämmer ju inte de överens???



    /D
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Har du kollat med Remote Enable eller var det AmpControle du provade ?
    Man får inte lita på WIS för våra årsmodeller.
    Verkar vara en hel del fel.

    https://2.bp.blogspot.com/-uCluOU7R7...o%2B9-5-06.jpg

  3. #3
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Rmtenable var det. Dock är det fördröjning säkert över 10-15 sekunder innan de 12volten slocknar på den tampen så den lurade jag mej på vid första mätningarna.


    Vad gör egentligen Ampcontrol då? Nån som vet?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Tror att den styr ett slutsteg om man har ett , men enklast är att mäta spänningen ut på den.

  5. #5
    Kan Ampcontrol möjligen vara Mute av steget? Jag plocka Antenna Trig/Remoteenable på min Denso GPS enhet för att skaka liv i ett HF-kit samt spänningssätta saabaux. Den ligger som sagt kvar lite efter att man tagit ur nyckeln. Allting kickar ju igång som det ska när man startar endast stereon utan att ha nyckel i så det funkar väldigt bra.

  6. #6
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Kan nån berätta för mej när fasiken rmtenable skall slockna? Jag blir inte klok på det. Har nu snott fast spänning, jord och trigger (rmtenable) från huvudenheten kabelhärva. Vågade mej på att sno där ifrån då hela upplägget jag hängt på extra bara drar knappt 150 mA. Syftet med detta är att styra ett relä och driva ett cigguttag som jag gömt in bakom huvudenheten. Till detta uttag sitter en usb-laddare som driver ett BT-handsfree/"musikmottagare". Tyckte att det var käckt att kunna styra av/på på handsfreet med huvudenheten så att man utan att ha på tändningen bara kunde trycka på "on" på stereon om man t.ex ville föra ett mobilsamtal över högtalarsystemet.

    Hur som helst så när jag har huvudenheten hängande på halvt på utsidan o testar mitt upplägg så funkar det och jag hör hur relät slår till och från och likaså ett litet knäpp i högtalarna när slutsteget slår till/från. Skitbra tycker jag och skall montera tillbaka allting efter ett par ggr som jag testat o stänga av o slå på huvudenheten så slår inte längre slutsteg och relä ifrån längre o förblir på.

    Vad är det som gör att det blir så? Det är andra gången jag river alltihop o får det o lira en liten stund för att den sedan knäppar ur som jag beskrev ovan.

    Att tillägga är att jag har lödat på en förlängning till AUX-in på fronten o dragit ut den baksidan av huvudenheten. Det är där jag ansluter handsfreet till huvudenheten.

    Här är handsfreet om det hjälper:

    https://www.amazon.com/TaoTronics-Bl...rb_top?ie=UTF8

    Hilfe bitte!



    *update*

    Lite beroende på hur man startar huvudenheten så är det olika fördröjning på hur länge rmtenable är spänningssatt. Med det menar jag att den blir spänningssatt då man öppnar dörren, vid tändning på, trycka på on. Exakt hur den är programmerad vet jag inte men mitt problem var att den inte slocknade som förväntat och jag var rädd att den på sikt skulle dra ur batteriet då även slusteget var igång. Låste bilen o gick därifrån och efter ca 30 sek slocknar den nu så jag anser detta löst.

    Hela grejen med huvudenheter som styrs av wake-up signalen från bilens övriga elektronik är jag inte van vid.
    Senast redigerat av daspunner den 2018-12-21 klockan 18:44.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Liknande ämnen

  1. Tel ingång på huvudenheten 9-5 -98
    Av Krogis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-13, 23:23
  2. Kan felkodsläsare hitta fel från larmet?
    Av Av arten Homosaabiens i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-20, 20:58
  3. Var kan jag hitta sidokljolar och bakjol från A50?
    Av Turbogreger i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 23:57
  4. Får inte ut huvudenheten i 9-5??
    Av Niklas 185 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-26, 11:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •