Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Klonkande/knarrande ljud NG9-3

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    De nakna fjäderben jag köpte från NeoBrothers till min og9-3 var ProParts. Färgen på dom var nog främst tänkt som transportskydd. De skulle ha börjat rosta inom kort tid om jag inte hade gett dom 2 lager Hagmans Primer CA.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    I julstressen blev det aldrig av att jag bytte stagen, men nu har alla ljud försvunnit av sej själv.. Knäpptyst i framvagnen igen.

    Det enda jag kan komma på är att att jag hade av hjulet och satte på det igen. Möjligen att däckfirman inte fått på hjulet korrekt, även om alla hjulbultar satt hårt fast.

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Kan det va detta? Kostar bara 20 kr att prova.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...39#post1502039

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Kan det va detta? Kostar bara 20 kr att prova.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...39#post1502039
    Tack för tipset! Det skall jag lägga på minnet. Du verkar ha haft precis samma symptom som jag hade (innan det tystnade igen)

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Jag ska byta ut pendelstagen tänkte jag.

    Är det något speciellt man behöver tänka på vid byte? Tänker att det är ju en kulled så behöver mothåll av något slag..?

  6. #26
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Du håller emot med en 19mm (har jag för mig) blocknyckel på baksidan av kulleden. Så du behöver bara ett gäng vanliga blocknycklar sen kan ju ett spärrskaft vara trevligt, men inga specialverktyg i alla fall.

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884

    Klonkande/knarrande ljud NG9-3

    Alright! Var förbi besikta idag och hissade upp bilen. Kunde konstatera att höger pendelstag glappar.

    Edit: pendelstag = samma som krängningshämmarstag.




    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av manganish den 2019-01-25 klockan 19:54.
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Lånar tillbaka tråden lite

    Vad får man för andra symptom (än klonkande) när krängningshämmarstagen är slitna? Jag bytte ju aldrig mina eftersom det blev tyst igen.
    Men jag upplever det som att däcken är obalanserade, och de har nyligen blivit balanserade. Kan ju vara att någon vikt har trillat av iofs.

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Bor du nära göteborg? Åk till Pekkas och gör hjulinställning för typ 325 spänn, be honom kolla efter glapp också.

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Bor du nära göteborg? Åk till Pekkas och gör hjulinställning för typ 325 spänn, be honom kolla efter glapp också.
    Jag bor i Malmö, vet ni något bra ställe där?

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Jag har lite vibrationer i ratten men mistänker att det är lite obalans i däcken. Men jag har också funderat på det om mitt glapp i krängningshämmartaget bidrar till detta - får återkomma när jag bytt!

    Du kan göra som jag och åka förbi en besiktning och fråga snällt om dom kan kolla - jag tror dom uppskattar att man är mån om sin bil och säkerheten. Annars just gällande krängningshämmarstagen så kan man ta bort hjulet och greppa tag stabilt med händerna - det ska vara stumt

    På min gamla og 9-3 så hade jag vibrationer i ratten runt 100-110. Efter byte av länkarm (glapp i spindelled) försvann vibrationerna.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Någon vänlig själ som vet hur många Nm som pendelstaget ska dras med?
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Krängningshämmarlänkar fram dras med 64 Nm enligt WIS. Det behövs en tunn 17 mm öppen nyckel att hålla emot med.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Tack! Funkar det inte med en vanlig 17mm blicknyckel?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Det finns risk att skada gummidamasken som skyddar kulleden. Jag minns att en vanlig blocknyckel inte fick plats utan att ligga emot gummidamasken. Troligen inget problem om man tar det försiktigt.

    Edit: tror att jag lyckades dra åt utan att hålla emot med blocknyckel.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #36
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Det går alldeles utmärkt med de flesta vanliga blocknycklarna. Har man en tunn nyckel så visst men du skadar inget med en vanlig om du inte är sjövild vid monteringen.

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Nu är det bytt. Mycket enkelt att byta. Nu är det knäpptyst över gupp - skönt!!

    Fortfarande små vibrationer i ratten - troligtvis balansering av däck som behövs


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  18. #38
    En sak som kan krångla när man byter stagen är om man inte gör rent gängorna på den del av staget som kommer ut från muttern innan man försöker lossa. Det är då stor risk att man kan lossa muttern en bit men sen pajar gängorna pga sand och smuts och kilar fast sig så att det blir halvt omöjligt att få loss muttereländet.
    SAAB 9-5 2.3t 00
    SAAB 9-3 SS 04
    SAAB 9-5 2.3t Vector 08
    SAAB 9-5ng 220hk BioPower

Liknande ämnen

  1. Klonkande och knarrande ljud
    Av Nikon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-12-30, 22:53
  2. Klonkande knarrande i framvagn og9-3 aero - 01
    Av MaCCe_93 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 15:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •