De nakna fjäderben jag köpte från NeoBrothers till min og9-3 var ProParts. Färgen på dom var nog främst tänkt som transportskydd. De skulle ha börjat rosta inom kort tid om jag inte hade gett dom 2 lager Hagmans Primer CA.
De nakna fjäderben jag köpte från NeoBrothers till min og9-3 var ProParts. Färgen på dom var nog främst tänkt som transportskydd. De skulle ha börjat rosta inom kort tid om jag inte hade gett dom 2 lager Hagmans Primer CA.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
I julstressen blev det aldrig av att jag bytte stagen, men nu har alla ljud försvunnit av sej själv.. Knäpptyst i framvagnen igen.
Det enda jag kan komma på är att att jag hade av hjulet och satte på det igen. Möjligen att däckfirman inte fått på hjulet korrekt, även om alla hjulbultar satt hårt fast.
Kan det va detta? Kostar bara 20 kr att prova.
http://forum.saabturboclub.com/showt...39#post1502039
Jag ska byta ut pendelstagen tänkte jag.
Är det något speciellt man behöver tänka på vid byte? Tänker att det är ju en kulled så behöver mothåll av något slag..?
Du håller emot med en 19mm (har jag för mig) blocknyckel på baksidan av kulleden. Så du behöver bara ett gäng vanliga blocknycklar sen kan ju ett spärrskaft vara trevligt, men inga specialverktyg i alla fall.
Alright! Var förbi besikta idag och hissade upp bilen. Kunde konstatera att höger pendelstag glappar.
Edit: pendelstag = samma som krängningshämmarstag.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerat av manganish den 2019-01-25 klockan 19:54.
Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008
Lånar tillbaka tråden lite
Vad får man för andra symptom (än klonkande) när krängningshämmarstagen är slitna? Jag bytte ju aldrig mina eftersom det blev tyst igen.
Men jag upplever det som att däcken är obalanserade, och de har nyligen blivit balanserade. Kan ju vara att någon vikt har trillat av iofs.
Bor du nära göteborg? Åk till Pekkas och gör hjulinställning för typ 325 spänn, be honom kolla efter glapp också.
Jag har lite vibrationer i ratten men mistänker att det är lite obalans i däcken. Men jag har också funderat på det om mitt glapp i krängningshämmartaget bidrar till detta - får återkomma när jag bytt!
Du kan göra som jag och åka förbi en besiktning och fråga snällt om dom kan kolla - jag tror dom uppskattar att man är mån om sin bil och säkerheten. Annars just gällande krängningshämmarstagen så kan man ta bort hjulet och greppa tag stabilt med händerna - det ska vara stumt
På min gamla og 9-3 så hade jag vibrationer i ratten runt 100-110. Efter byte av länkarm (glapp i spindelled) försvann vibrationerna.
Någon vänlig själ som vet hur många Nm som pendelstaget ska dras med?
Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008
Krängningshämmarlänkar fram dras med 64 Nm enligt WIS. Det behövs en tunn 17 mm öppen nyckel att hålla emot med.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Tack! Funkar det inte med en vanlig 17mm blicknyckel?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008
Det finns risk att skada gummidamasken som skyddar kulleden. Jag minns att en vanlig blocknyckel inte fick plats utan att ligga emot gummidamasken. Troligen inget problem om man tar det försiktigt.
Edit: tror att jag lyckades dra åt utan att hålla emot med blocknyckel.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Det går alldeles utmärkt med de flesta vanliga blocknycklarna. Har man en tunn nyckel så visst men du skadar inget med en vanlig om du inte är sjövild vid monteringen.
Nu är det bytt. Mycket enkelt att byta. Nu är det knäpptyst över gupp - skönt!!
Fortfarande små vibrationer i ratten - troligtvis balansering av däck som behövs
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008
En sak som kan krångla när man byter stagen är om man inte gör rent gängorna på den del av staget som kommer ut från muttern innan man försöker lossa. Det är då stor risk att man kan lossa muttern en bit men sen pajar gängorna pga sand och smuts och kilar fast sig så att det blir halvt omöjligt att få loss muttereländet.
SAAB 9-5 2.3t 00
SAAB 9-3 SS 04
SAAB 9-5 2.3t Vector 08
SAAB 9-5ng 220hk BioPower