Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Olja vid tändkassetten OG9-5 -06/07

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225

    Olja vid tändkassetten OG9-5 -06/07

    Har lite strul med min 9-5 2.3 Bio -07 som drar en hel del olja, samt att den hackar till ganska rejält oftast när man skall gasa på lite. Misstänkte det var tändkassetten men motorlampan tändes inte.
    På vägen hem från jobbet körde jag förbi en affär och var inne kanske 30min för att sedan gå ut och starta bilen då den vägrade starta. Okey, då är väl tändkassetten trasig tänkte jag och bytte den eftersom jag hade en till liggande i bagaget (begagnad som inte var 100% men den byttes innan förra besiktningen) så jag skruvade dit den begagnade och bilen startade igen.

    Dock när jag bytte tändkassett så märkte jag att det var en hel del olja runt tändstiftet (stiftet närmast vänstersidan om man står framifrån och tittar på bilen). Vad beror detta på? Är det ventilkåpspackningen som är dålig och bör bytas?
    Har dock en hel del olja runt om motorn och måste göra en ordentlig motortvätt misstänker jag för att få reda på vart oljan kommer från, men efter att ha läst en hel del här på forumet gällande oljeproblem så verkar det vara en del strul med backventiler mm.

    Om nu jag skall byta ventilkåpspackning så har jag förstått att man även bör byta backventilen, är det något mer man bör byta som är hyffsat enkelt (har inget garage).
    Vart är vanligast att OG9-5 läcker olja? Bilen har gått 20k.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Ventilkåpspackning, plugg fördelarhål om bilen är manuell, samt övre släpan till kamkedjan är lämpliga detaljer att byta samtidigt.
    Backventilen till vevhusventilationen brukar sällan krångla utan den går istället av vid/i den hårda plastslangen så man ser enkelt om den behöver bytas.

    Mvh

    - - - Uppdaterad - - -

    Överväg att byta tändstift också om du inte vet när det gjordes senast.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Ventilkåpspackning, plugg fördelarhål om bilen är manuell, samt övre släpan till kamkedjan är lämpliga detaljer att byta samtidigt.
    Backventilen till vevhusventilationen brukar sällan krångla utan den går istället av vid/i den hårda plastslangen så man ser enkelt om den behöver bytas.

    Mvh

    - - - Uppdaterad - - -

    Överväg att byta tändstift också om du inte vet när det gjordes senast.
    Tackar för tips!

    Har en automat så då slipper jag Plugg fördelarhål.
    Dock så har slangen från vevhusventilationen gått av uppe vid ventilkåpan, Ekman Bil & Båt på Värmdö verkade ha lagat denna lite provisoriskt senast dom bytte växellådsolja på bilen, dock kan jag tycka att det var en ganska dålig lagning då jag ser att det kommer olja därifrån ibland, hade varit bättre att sätta dit en ny slang kan jag tycka, dock inget dom tog betalt för eller sade att dom hade fixat, det märkte jag senare.

    Så summan av summarum är alltså att byta:
    1. Ventilkåpspackning
    2. Övre släpan till kamkjedjan
    3. Tändstift

    Men backventilen till vevhusventilationen är oftast inget problem? Vart lite osäker i.o.m att den trycker ur sig en del olja?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Det viktiga är att kontrollera VHV så man är säker på att den fungerar som den ska. Tex blåsa i slangar & BV så inget är igensatt/defekt. Dåligt fungerande VHV kan absolut påverka oljeförbrukning, om än det vanligaste på dessa motorer är kolvringarna.
    Om jag inte har helt fel kan man även testa VHV genom att ta bort oljestickan & lägga handen eller ett papper över med motorn igång. Du ska då känna ett litet sug. Trycker den ut luft fungerar det inte som det ska.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    92
    Backventilen trasig på min 07a std 16k mil. Samt varenda Oring och packning är som backelit.

Liknande ämnen

  1. Kan man måla om tändkassetten?
    Av Flygman i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-04-14, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •