Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Installera motorvärmare NG9-3

Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2018
    Medlem#
    -

Installera motorvärmare NG9-3

Gokväll!

Går i planerna att installera motorvärmare med kupévärmare till min 9-3 -06.
    Vad för grejor är det jag behöver? Finns det färdiga kit som passar min bil? Vart skall jag beställa de ifrån?
    Tror ni att en "hobby" fixare klarar av installera de själv, eller är de bättre att lämna in den för de?

Ha en fortsatt fin vecka!

Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Medlem#
    9169
    Installerade motorvärmare på grabbens bil förra helgen. Det var dock en värmare man fäster utanpå blocket. Jag fick tag i en sådan defa på en skrot. Jag köpte en sån för att slippa böka i blindo bakom motorn vid installation av en som sitter i motorn. Så mycket enklare tänkte jag. . Det var nästan lika jävligt att komma åt med nävarna med denna installationen. Någon har placerat en drivaxel, ett avgasrör,en katalysator och fäste till den där man ska ha upp händerna. Man ser stället tydligt, men det är lögn att få dit händerna.. Jag lyckades till slut dock. Sen ska du borra ett hål i torpedväggen om du vill ha kupevärmare.
    Kan vara lite svårt att förstå vart man ska borra.
    Kolla på tradera där finns ofta både begagnade och nya kablar till bra priser. Jag fick tag i alltihop där.
    Jobbet är igentligen inte svårt,men kräver tålamod och små händer.

1 användare gillar detta inlägg

Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Någon som har installerat en universal Defa slangvärmare på en NG9-3 TTiD och vet något lämpligt ställe att montera den?

Kontaktvärmaren som sitter på nu verkar ju värdelös.

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Kontaktvärmarna ger ju dock endast fördelar på starten vilket de är avsedda för. Att insticksvärmare värmer vattnet och ger en aning pluspoäng på kupeluften är ju egentligen bara en bieffekt. Så egentligen så gör ju kontaktvärmarna det de ska göra, underlättar start. Men däremot som sagt inget övrigt.
    Slangvärmare på fel ställe på moderna bilar är sällan nå bra lösning. Cirkulationen kan bli på helt fel ställe och ibland kanske enbart kylaren om man har otur.

Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941
    Här är instruktionen hur Calix RE138B slangvärmaren skall monteras på en TTiD.

https://www.calix.se/-file/76B5E55DD...235/RE138B.pdf

Steg 2
    Reg.datum
    okt 2006
    Medlem#
    10069
    Original doppvärmare skulle jag direkt leja bort att installera på B207 motorerna iaf, ser äckligt trångt ut att montera den :O
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Bateman Visa inlägg
    Någon som har installerat en universal Defa slangvärmare på en NG9-3 TTiD och vet något lämpligt ställe att montera den?

Kontaktvärmaren som sitter på nu verkar ju värdelös.
    Har funderat på precis samma sak har kollat lite och har tänkt prova montera då jag tycker det borde få plats. Kontaktvärmaren är verkligen kass under -10°C

För 1.9TID i 9-5 finns en rekommenderad slangvärmare(Calix RE138B) men inte för 9-3 varken Tid eller TTid. Borde bara vara platsbrist som är orsaken då det går AC-rör kring nedre slangen på 9-3 som begränsar en hel del. 9-5 har kanske inte lika trångt kring nedre slangen. Funktionen torde vara samma på samma motor.

*Edit*
    Såg nu Fredriks inlägg, har du provat montera RE138B på en TTid? Vore kul och veta om det verkligen går, de flesta verkar som sagt bara rekommendera kontaktvärmaren till 9-3 TiD/TTid
    Senast redigerat av Cyklisten den 2018-12-18 klockan 16:56. Anledning: Skrev i nattmössan

Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av kwansa Visa inlägg
    Original doppvärmare skulle jag direkt leja bort att installera på B207 motorerna iaf, ser äckligt trångt ut att montera den :O
    Då ska du testa på B284.... Knappt så att våld och vaselin hjälper

Var faktiskt ett jobb jag tänkte göra själv men gav upp när jag skulle skruva i värmekroppen och skiten inte gick att skruva i för att utsticket tog i bakre cylinderbankens värmesköld
    Saab 9³ Aero Coupé -01 --> Projektet återuppståndelsen!
    Saab 9³ Aero TTiD -08
    Saab 9³ Aero 2.8T V6 -07, Nordic E85 St2

Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Cyklisten Visa inlägg
    Såg nu Fredriks inlägg, har du provat montera RE138B på en TTid? Vore kul och veta om det verkligen går, de flesta verkar som sagt bara rekommendera kontaktvärmaren till 9-3 TiD/TTid
    Jag har 2st nya RE138B liggande som jag skall montera på två av mina TTiD. Jag har rekat läget & det ska gå bra. Hade tyvärr bara inte tid att göra det innan kylan satte in. Det ska nog t.o.m. gå att göra underifrån med bilen på pallbockar. Hissa bilen, ta ner täckplasten, töm kylarvätska, kapa slangen, trä på slangklämmor över slangen & rörvärmaren in i slangen, skruva åt slangklämmorna, fyll på kylarvätska, dra elkablaget, återmontera täckplasten.

Har en motsvarande rörvärmare på min B284R Aero V6, Calix RE631.
    https://www.calix.se/files/6e1c618d7...f/RE%20631.pdf
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2018-12-18 klockan 19:34.

Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Jag har 2st nya RE138B liggande som jag skall montera på två av mina TTiD. Jag har rekat läget & det ska gå bra. Hade tyvärr bara inte tid att göra det innan kylan satte in. Det ska nog t.o.m. gå att göra underifrån med bilen på pallbockar. Hissa bilen, ta ner täckplasten, töm kylarvätska, kapa slangen, trä på slangklämmor över slangen & rörvärmaren in i slangen, skruva åt slangklämmorna, fyll på kylarvätska, dra elkablaget, återmontera täckplasten.

Har en motsvarande rörvärmare på min B284R Aero V6, Calix RE631.
    https://www.calix.se/files/6e1c618d7...f/RE%20631.pdf
    Det går nog.

Jag valde att ta bort slangen för att få ett korrekt snitt. Står i monteringsanvisningen hur den ska monteras= Jag fick riva halva bilen.
    Jag drog samtidigt in för kupévärmare. Jävligaste är att få bort original slangklämma på slangen in emot motorn.
    Jag fick riva bl.a insugsslangen till turbon. Den var inte rolig.

Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Jävligaste är att få bort original slangklämma på slangen in emot motorn ... Den var inte rolig.
    Det är inga skruvade slangklämor där?

Det är inga skruvade slangklämor där?
    Nej. Hade det suttit en sådan, och man vänt skruven på slangklämman åt rätt håll hade det varit enkelt. Vilket jag såklart gjorde nu när jag hade borta slangklämman.
    Men för mig det är lite trångt och bökigt att få slangen på själva stosen med. Därför jag fick ta bort insugsslangen för att få in handen och kunna få bra kraft att trä på den om jag inte minns fel.

Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941
    Huj,,,,, jag har idag "äntligen" gett mig på att montera 1st RE138B på min vita TTiD -2011. RE138B är avsedd för 34mm iD på slangen. Men mina slangar hade 30mm iD där man skulle kapa. Dock 34mm iD vid anslutningen till vattenkylaren. Så slangen smalnar av.

Jag tog först bort fronten, högra strålkastararmaturen, en luftstyrning i plast, samt tryckslangen mellan turbo & IC. Därefter lossade jag nedre slangklämman på kylarslangen & tog loss nederdelan av kylarslangen från vattenkylaren. Vinklade upp slangen horisontellt mot högersidan på bilen & lyckades skära av den den ganska så rakt med en brytbladskniv. För jag kände att det vore allt för mycket att skruva bort annars, för att kunna lossa slangens övre anslutning. Jag delade slangen på mitten av första "raksträckan" efter nedre 90-gradersböjen. Trångt... Instruktionen säger ju att värmaren skall placeras 50mm ovan 90-graders böjen. Att få i denna 34mm rörvärmare i 30mm slangen var inte enkelt. Men det gick tillslut. Så nu sitter det på plats. Jag lyckades justera till det så att elanslutningen kom mitt emellan AC-rör/slangen & kylarfläktarna. Sen lade jag ett buntband om elanslutningen mot kylfäktens kåpa, men lite mjukt emellan. Bättre det skaver där än mot AC-rör/slang.

Hua mig vilken pärs att göra ensam.

Glader9991, var din slang ockå 30mm iD eller hade du 34mm iD hela vägen?

1 användare gillar detta inlägg

Vfr

Huj,,,,, jag har idag "äntligen" gett mig på att montera 1st RE138B på min vita TTiD -2011. RE138B är avsedd för 34mm iD på slangen. Men mina slangar hade 30mm iD där man skulle kapa. Dock 34mm iD vid anslutningen till vattenkylaren. Så slangen smalnar av.

Jag tog först bort fronten, högra strålkastararmaturen, en luftstyrning i plast, samt tryckslangen mellan turbo & IC. Därefter lossade jag nedre slangklämman på kylarslangen & tog loss nederdelan av kylarslangen från vattenkylaren. Vinklade upp slangen horisontellt mot högersidan på bilen & lyckades skära av den den ganska så rakt med en brytbladskniv. För jag kände att det vore allt för mycket att skruva bort annars, för att kunna lossa slangens övre anslutning. Jag delade slangen på mitten av första "raksträckan" efter nedre 90-gradersböjen. Trångt... Instruktionen säger ju att värmaren skall placeras 50mm ovan 90-graders böjen. Att få i denna 34mm rörvärmare i 30mm slangen var inte enkelt. Men det gick tillslut. Så nu sitter det på plats. Jag lyckades justera till det så att elanslutningen kom mitt emellan AC-rör/slangen & kylarfläktarna. Sen lade jag ett buntband om elanslutningen mot kylfäktens kåpa, men lite mjukt emellan. Bättre det skaver där än mot AC-rör/slang.

Hua mig vilken pärs att göra ensam.

Glader9991, var din slang ockå 30mm iD eller hade du 34mm iD hela vägen?

Jag mätte aldrig. Men vad jag minns var det ett trälande att få på slangen på själva slangvärmaren.
    Vilket bör indikera att min är nog 30mm ID med.

Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941
    Monterade du din slangvärmare på första rakan efter 90-gradaren ut från kylaren, eller på andra rakan högre upp efter den svaga böjen?

Monterade du din slangvärmare på första rakan efter 90-gradaren ut från kylaren, eller på andra rakan högre upp efter den svaga böjen?
    Första rakan. Precis så som det stod i monteringsanvisningen.

Anslutningen till kabeln på själva värmarkroppen ligger emot och nöter lite mot ena förstärknings "ryggen" på kylfläktskåpan.
    Men som du skrev. Bättre det än något AC rör eller liknande.

Liknande ämnen

1. Installera op-com
    Av jocce5 i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-05-28, 20:16
  2. Installera GPS på 9-3 06:a
    Av -Rickard- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 23:23
  3. Installera motorvärmare, instruktion ?
    Av kassius i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 11:09
  4. installera mobilhållare
    Av Nicke_TT i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 09:07

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg