Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 77

Ämne: Saab 9-3 2,0t budget banbil

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105

    Saab 9-3 2,0t budget banbil

    Hej!

    Tänkte att jag kunde dela med mig av mitt projekt som jag håller på lite med.
    Har ägt ganska många Saabar genom åren, allt från og900 till ng900, og9-3, ng9-3, 9-5.
    Men sålde 2016 min sista ng9-3 efter mycket velande (var lite för trång för familjen).

    Har då endast min 99 cab -82 kvar, som jag aldrig lär sälja
    Får ett väldigt sug efter en ny projektbil, som inte behöver gå till vardags utan kan stå i delar flera månader utan dåligt samvete.
    Köper en og9-3 SE med lättryckaren, 154hk årsmodell 1999. Hade endast gått 15k mil ca, men med lite bromsproblem.

    Tanken är att bygga en "mellanmjölksbanbil" på en liten budget. Det vill säga en banbil som skall gå att köra hyffsat utan att kosta för mycket pengar.
    Har sedan tidigare utrustning för att byta programvara i boxen, så det tänkte jag göra själv.

    Planer, recept:
    - Rensad inredning (men ändå besiktningsbar)
    - Halvbur (blir på sikt)
    - Steg 3 programvara (extra T5-box och MV inhandlad)
    - 3" helsystem (downpipe och kat inhandlad)
    - Td04-19T med anpassad programvara (på sikt)
    - Siemens deka 630/875cc spridare (på sikt, när det blir turbouppgradering)
    - Crosflow IC (i samband med turbobyte)
    - Bortplockad AC (rem inhandlad)
    - Sänkning + sportdämpare (Maptun fjädrar inhandlade)
    - Powerflexbussningar (kommer bytas allt eftersom)
    - R-däck på 17" fälgar


    Skulle vilja få den reggad som förare + en passagerare, men vet inte om det är möjligt med enkla medel? Har fått lite olika bud på det.

    Målet är att nå ca 400hk på en relativt lätt bil, som ska se relativt original ut. Vill kunna besiktiga den utan för stora arbetsinsatser.

    Tanken är att premiärkörningen skall bli vintern 2018-2019 på en isbana.
    Kommer då endast gå med steg 3 trim, sänkning och rensad inredning.

    Blev lite rörigt inlägg, men har förhoppning om att uppdatera under resans gång.
    Har blivit medlem i STCS, så hoppas kunna köra på några bandagar under nästa år
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Börja med chassit, dvs styrväxelklämma, dämpare och fjädrar m.m chassit på OG9-3 är skrämmande dåligt på allt över steg 1

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Du kommer behöva bromsar också, blir inte många varv på någon bana med originalbromsarna..

    Min erfarenhet är 1 bromsar 2 chassi och sitta-still-stolar 3 motor. Ett vanligt steg 3 kommer räcka gott..

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Jag skulle nog välja lite andra prioriteringar men som Eindpeng är inne på
    * Bromsar
    * Chassi + stol
    * Diffbroms
    * Motor när du känner att du är "snabbare än bilen"

    Sänkfjädrarna tror jag blir för mjuka för seriös banåkning
    Powerflex är inte nödvändigt men ska det ändå bytas pga org är det ju en annan sak
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    595
    Medlem#
    5788
    Motorn är som SaabAero sa är sista åtgärden, går att åka fort med lite hästar om man har en bra bil.

    Lika med R-däck åka med vanliga tills du är vän med bilen, för du gör inte med R-däck om inte chassit är ok.

    Så mina likes går till SaabAero samt Eindpeng för mycket bra input..
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Kan väl fylla på lite mer

    Ska du göra något med motorn så börja med att uppgradera sånt som gör livet enklare för en motor som får gå hårt.
    Grövre DP med racekat har du redan så nästa steg är en riktig IC, bort med kondensorn och se till att ha en fräsch kylare.

    400hk tycker jag är att ta i lite för mycket på den bilen. Med den effekten kommer du sannolikt få temperaturproblem samtidigt som du gör livet ännu surare för bromsar, däck och transmission.

    En liten jämförelse ang effekt. På min "hemmabana" som är ganska kort och långsam når jag ca 140på långa rakan med min og900. En 600hk 911 Turbo 4wd når ca 10-20km högre fart på den rakan. Visst är den snabbare men det är inte jättemånga meter det handlar om i slutet av rakan och den högre hastigheten ställer högre krav på föraren att träffa bromspunkten rätt och marginalerna minskar drastiskt. Med lite lägre effekt blir körningen mer harmonisk och man kan mer fokusera på rätt spårval, bromspunkter, växlingspunkter osv som är det roliga. I sommar har jag faktiskt kört på GLT (nåja det skenar lite ) hela sommaren och haft lika kul ändå men framförallt har transmissionen hållit
    Med en motorstark bil utan diffbroms, org bromsar och std däck (jo jag har kört så även jag ) blir fokuset lätt att försöka komma iväg efter kurvan och sedan försöka få stopp i slutet på rakan och själva kurvan får bli som det blir pga man missar spårval, glider ut etc. Det visar sig också att man i vissa fall väljer konstiga spår i kurvorna för att snabbt räta upp och få grepp på innerhjulet igen ut på rakorna.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av SaabAero den 2018-12-13 klockan 10:59.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105
    Stort tack för alla tips och råd, mycket värdefullt!

    Min lista på vad jag hade tänkt är inte i prioordning så jag var nog inne lite på samma bana. Men hade nog motorn något steg högre.
    Väldigt bra att kunna bolla lite ideer med er som kan och är intresserade, hemma får man bara höra att man inte borde leka med bilar när man närmar sig 30..

    Bromsar hade jag inte med på listan, jag har köpt nya skivor, belägg, ok bak, renoveringssats fram. Ursprungsplanen var att testa hur långt det räcker med lite extra bromskylning
    innan jag köper 314mm eller större. Har plockat bort bromssköldarna då de ändå var dåliga, tänkte leda luft från fronten till frambromsarna via slang om det skulle kunna funka.
    Powerflex tänkte jag byta till när det behövs för att org behöver bytas, så inte bara för bytandets skull, så kul är det inte Har sett att de i bakvagnen kommer få bytas inom en begränsad framtid.

    Styrväxelklämman har jag aldrig haft någon uppgraderad på 9-3, men läste om det som hastigast och det verkar ju ge väldigt bra effekt, de är ju som sagt som snokar på vägen. Så det ska jag nog absolut prioritera.
    Sittastillstolen hade jag sedan innan, så det var därför den fick åka i tidigt, så sparade man lite vikt med.

    Angående motorn så kan det nog vara som ni säger, jag har haft steg 3-bilar innan, tänkte att det nog skulle behövas mer kraft, men kanske bättre att börja lågt och känna på det.
    154hk som det är idag känns för lite, men turbobytet kanske är att sikta över målet innan man lärt sig ordentligt. Om man ska ge sig på att byta IC, finns det någon bra universal som passar hyffsat? Kondensorn ryker ju så det finns plats för en större än original.

    Vad rekomenderar ni för dämpare? Hade Billstein B6 tidigare, det funkade väll ok tyckte jag. Har dett att det finns GE-dämpare för knappt halva priset. Det bästa hade varit att hitta några bättre beg, men det är inte så lätt.

    Men om man ska försöka sig på en priolista då:
    1. Fjädrar, dämpare och styrväxelklämma
    2. Lätta bilen mer och banta
    3. Uppgradera bromsar
    4. Motoruppgraderingar (mjukvara), ny IC och montera DP
    5. R-däck
    6. Vidare motorbygge samt diffbroms

    Vad tror ni, borde kunna lyckas med 1-4 innan säsongen drar igång i vår, då har man lite att kunna arbeta med och lära sig under 2019.

  8. #8
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Intercooler ligger högt på motor-listan för bana. på en gatbil så utnyttjar man inte effekten lika ofta och ofta i högra hastighet än på bana vilket såklart kyler bättre.
    intercoolers i diverse mått finns på KL racing bland annat. DO88 har en modellanpassad jag hört gott om, men priset blir därefter. Däremot är do88 kanon till alla slangar som krävs för att montera eftermarknads intercooler. Tryckrör kan köpas på Biltema i form av avgasrör. har du dessutom svets går det bygga riktigt avancerade rör av avgasrören där flashiga aluminiumrör bara blir krångligt för som som är utan TIG.

    bromsar - vad har du köpt för belägg och skivor?
    Ett par bra "vanliga" skivor (alltså inte slitsade och sportiga) funkar ofta ett bra steg på vägen medans "vanliga" standardbelägg inte kommer gilla leken.
    Jag kan rekommendera ett företag som heter Pean sweden när det gäller bromsar. mycket kunniga och trevliga att ha o göra med.

    Sen SKA du byta bromsvätskan till en tåligare vätska. det är nog prio 1 på bromsar när man har gammal standardvätska i systemet. bromsvätska drar till sig vatten och det sänker kokpunkten med åren.

    Annars i priolistan skulle jag sätta Diffbroms över R-däck och motoruppgradering efter det.
    När man närmar sig 300 hk på FWD med matchande vrid så blir greppet i kurvorna jobbigt. Det går inte heller att bara trimma som folk gör på gata. man måste tänka noggrant för att ha mjuk effektkurva och ett brett register på bana. Det skall vara Kontrollerat.

    jag har ingen personlig erfarenhet av Bilstein, men jag har ett gäng bekanta i olika bilar som säger att B6 är Kanon för en gatbil som är lite sportig. Ska du dock satsa ordentligt på bana är det nog snarare B8 som gäller.

  9. #9
    Bygg egna coilovers? finns en tråd här hur man gör de för OG9-3 -> Länk

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105
    Oj tiden går fort, har inte uppdaterat mer här, men det har ändå hänt en del.

    Jag har köpt ett extraktorgrenrör för T25, det är just nu på planing. Samt så har jag köpt poly-bussningar till de flesta positioner.



    Hittat en uppsättning B8 sprint dämpare som jag ska försöka hämta vid tillfälle. Kommer bli kanon!

    Sen har jag beställt nya skivor och belägg fram, det blev 314mm från v6 aero (Aero+). Så det återstår nya ok och adapter.
    Så det kommer nog bli betydligt bättre än standardbromsarna fram

    Fick en sportratt i mocca av brorsan, så den har jag köpt ett nav till.

    Letar fortfarande efter en bra IC, kommer plocka bort AC:n, så kan montera en större än de modellanpassade. Får nog riva fronten och mäta lite.
    Har inte heller beställt en styrväxelklämma, men det skall göras.

    Velar lite fram och tillbaka om interface till boxen med, jag har ett BDM som jag nyttjat tidigare, men det är ju lite bökigt. Kanske börjar bli läge för en Canusb nu, kommer säkert bli lite omprogrammeringar framöver.

    Kommer ha mycket att skruva med i vår inser jag, men det ser jag fram emot.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Canusb är smidigt för liveloggning om man inte redan har ett helt färdigt program utan behöver modda lite.

    ang AC, om AC funkar så skulle jag behållt den...

    värme är ett skitbra sätt att döda koncentrationsförmågan. Många på Rejsa.nu argumenterar för att en amatör med ac är snabbare än utan ac just pga effekten som värmen har på körningen.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105
    Ja det är ju så, kan ju säkert bli lite justeringar innan man är nöjd.

    Ja det har du helt klart en poäng med, jag tror inte den fungerade, men ska nog kontrollera det innan jag river den. Tack för tipset!
    Det låter helt klart vettigt nu när du säger det

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105
    Fått hem rattnavet och de nya 314mm skivorna med belägg

    De var riktigt stora de skivorna, kommer bli kanon! Nu ska jag bara hitta ok. Sett att man kan köpa nya från Tyskland för ca 700kr/st med frakt och utan inbyte.

    Annars kanske det kan gå att hitta några beg i Sverige till bra pris.




    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  14. #14
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Jag köpte 314mm ok till min 05as 9-3a från speedparts, billiga.

    ena tätningen till kolven var kass från fabrik så när jag luftade fylldes dammskyddet med bromsvätska och exploderade.

    tätningen var lätt att byta.. Dammskyddet? not so much.

    på 3dje försöket med en rörbit som var snittad och sen slipad för att få exakt diameter samt en skruvtving och en träbit. Då gick det.

  15. #15
    Grundladd 12175s avatar
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    102
    Medlem#
    12175
    Riktigt kul tråd att följa!!
    Är själv på gång med nyinhandlad og9-3 coupe som är tänkt att bli hyfsat bra till bana.
    Min projekttråd -> 12175'a 9-3 Coupé T5
    Insåg här på tråden hur mkt mer man borde pria chassi o broms, före motorn :P
    -11 Saab 9-3 SC 1.9TTID - 180hk/400nm, Pendlarbil
    -85 Saab 90 2.0i 8v - 100hk, Projektbil
    -98 Saab 9-3 Coupe 2.0T - 300hk/1140kg - SÅLD
    -07 Saab 9-5 SC BP 2.0t - 260hk, E85 - SÅLD
    -95 Saab 900 Cab 2.0T - 350hk/480nm, E85 - SÅLD

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105
    Kul att höra!

    Ja det förstår jag att det är lite besvärligt att ha den även som pendlarbil. Jag ska bara köra min för skojs skull, det känns väldigt skönt.
    Då gör det inget om den blir stående några veckor.

    Du verkar ju ha ett riktigt bra utgångsläge! Min var ju helt standard från början, dock med hälften så många mil

    Ser att du satt IC som prio 1, det är jag också ute efter en ny, du får gärna skriva om du hittar någon bra som passar utan allt för stora ingrepp.

    Jag hade tänkt köra std-bromsar men nu blev de 314 fram, det var en satans skillnad på storleken, så jag förstår att det kommer göra stor skillnad.
    Det enda som var lite surt är at varken min 15 eller 16" uppsättning med hjul inte kommer passa, 16" kan med lite tur passa, men skulle inte tro det.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105
    Här finns en gammal tråd på min första Saab.

    Från inköp, till dikeskörning och volt, till rikning och renovering.
    Den var helt fantastisk den bilen. Det är 10 år sedan jag gjorde mig av med den.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...5s-tr%C3%A5den

    Då var man ung och hade mycket tid, lärde mig massor.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Bromsarna är det som jag tycker är sämst på min og9-3 Aero. Räcker det att byta till EBC redstuff för att få bra bett?
    Jag hade gissat att större skivor måste till men jag har ingen som helst koll på det.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  19. #19
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Bromskylning, ett par schyssta belägg och lite bättre bromsvätska kommer du långt på.

    Just EBC har fått en hel del kritik kring kvalitén på deras belägg, jag skulle kört något annat typ Carbotech.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Grundladd 12175s avatar
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    102
    Medlem#
    12175
    P.s. Har också fått höra hemma att man inte ska "leka" med bilar när man passerat 30... 32 i mitt fall.. Men brukar kontra m att chefen på jobb åker endurance-race i tcr-bil lite överallt i världen och han har precis passerat 60 nu..

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    -11 Saab 9-3 SC 1.9TTID - 180hk/400nm, Pendlarbil
    -85 Saab 90 2.0i 8v - 100hk, Projektbil
    -98 Saab 9-3 Coupe 2.0T - 300hk/1140kg - SÅLD
    -07 Saab 9-5 SC BP 2.0t - 260hk, E85 - SÅLD
    -95 Saab 900 Cab 2.0T - 350hk/480nm, E85 - SÅLD

Liknande ämnen

  1. Mike´s Saab 9000 2.3T - Projekt Banbil
    Av Aero_Mike i forum Projekt
    Svar: 172
    Senaste inlägg: 2018-09-19, 22:46
  2. Bygga SNABB banbil budget 60000
    Av 018Aero i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-03-14, 03:17
  3. Köpråd Saab 9-3, 9-5! Budget 35k
    Av supike i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-03-17, 21:33
  4. Svar: 42
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 18:21
  5. saab 9000cd cab [low budget]
    Av Jocke.Kö i forum Projekt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •