Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 70 av 70

Ämne: Saab 9-3 2,0t budget banbil

  1. #61
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 360
    Medlem#
    3183
    För regbes håll avstånd till bältet. Får inte komma i kontakt. Så på bilden ser det bra ut.
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  2. #62
    Sugmotor 12175s avatar
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    83
    Medlem#
    12175
    Som Johan säger, håll avstånd till bältet. Tror att det är 15cm ifrån som gäller för svets/plattor till huvudbågen. Jag fick ställa min "uppe" på plattån för att klara 15cm. Se bild!DSC_1893.jpg
    1998 og9-3 coupe 2.0T - 300hk/1140kg BF98 - Budget banbil
    2007 og9-5 sc biopower 2.0t - 240hk E85 - Pendlarbil

    1995 ng900 cab 2.0T - 350hk/480nm E85 - SÅLD

  3. #63
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105
    Stort tack för era svar!

    Tanken är att den skall teggas så det måste ju bli rätt. Min är en 5D, du har en coupe va? Är det skillnader då?

    Hur menar du med 15cm från huvudbågen?

    Jag har sett den platån jag med, man blir ju frestad att ställa den på där just för att det är plant. Men det känns som den hamnar långt bak då.. min båge var prefab, så jag måste kapa i den för att kunna ställa den på platån.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  4. #64
    Sugmotor 12175s avatar
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    83
    Medlem#
    12175
    15cm från org.bälte till närmsta "åverkan"(svets)
    yes, min är coupe, men osäker på vilka skillnader där är i golvet...
    1998 og9-3 coupe 2.0T - 300hk/1140kg BF98 - Budget banbil
    2007 og9-5 sc biopower 2.0t - 240hk E85 - Pendlarbil

    1995 ng900 cab 2.0T - 350hk/480nm E85 - SÅLD

  5. #65
    Sugmotor 12175s avatar
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    83
    Medlem#
    12175
    Nu vet jag inte hur mkt erfarenhet du har av att svetsa bur i bil men för mig var det den första, som jag satte in nu. Tänk på att:
    - Håll 15 cm minst ifrån org.bältet
    - Ha alltid tryckluft kopplad o klar nära till hands för att kyla
    - Sprapa bort vad underredsmassa du kan i hjulhusen under plattorna, den brinner lätt (!)
    - Masken på för röken av underredsmassan.
    - Svetsa bara någon cm åt gången i golvet, och kyl emellan.
    - Skruva bort plastbit under bränslefilter/bränsleledning för att kunna kyla underifrån.
    - Gamla toarullar lr liknande är bra att göra mallar av till "notchning" av rörändarna i krysset, blir ändå en del tillpassning o pyssel där.
    - Jag valde bultförbandsändar på nedre tvärrör vid golvet i huvudbågen samt mellan huvudbåge och hela "paketet" bakåt för att kunna skruva ur buren.
    - Eftersom jag körde med bultförbandsändar så räckte det att punkta i bilen och sen helsvetsa utanför.
    - Minst 3 st M8-bultar i vardera platta till huvudbåge, minst 2 st M8-bultar i vardera platta till bakåtsträvorna på hjulhusen.
    - Jag satte bältesröret i huvudbågen för att komma så nära stolarna som möjligt, tror det är max 200mm för FIA men det är inte aktuellt för min del.

    3 användare gillar detta inlägg


    1998 og9-3 coupe 2.0T - 300hk/1140kg BF98 - Budget banbil
    2007 og9-5 sc biopower 2.0t - 240hk E85 - Pendlarbil

    1995 ng900 cab 2.0T - 350hk/480nm E85 - SÅLD

  6. #66
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105

    Saab 9-3 2,0t budget banbil

    Wow, stort tack för tips och trixen
    Det uppskattas!

    Det blir den första buren jag svetsar i som jag gör hela själv. Har gjort vissa delar tidigare.

    Har svetsat en del tidigare, köpte ny svets nu i årsskiftet. Så får träna lite på den först innan jag går på.
    Byggde denna bilen tidigt 2010-tal, då var det mycket svetsande SFRO var nöjda då i alla fall. Det blir nog förövrigt nästa projekt i garaget, motorbyte på den.



    Tycker det ser ut som att jag har mer plats på min, om jag ställer huvudbågen på golvet och har liknande lutning som b-stolpen har jag ca 20cm.

    Men en annan fundering, jag ser att du bultat fast din, det står ju så i sbf regler. Men om man har halvbur och inte skall ha vagnbok kan man väl lika svetsa allt?






    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Aaaaaaalm den 2021-03-17 klockan 21:59.

  7. #67
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 360
    Medlem#
    3183
    När jag hade bur I min, så var det både svets och skruv vid infästningar. Krav från dragracing reglerna. Se det som allmän information.

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  8. #68
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    1 488
    Medlem#
    8689
    Citat Ursprungligen postat av Aaaaaaalm Visa inlägg

    Tycker det ser ut som att jag har mer plats på min, om jag ställer huvudbågen på golvet och har liknande lutning som b-stolpen har jag ca 20cm.
    Har man en 3-dörrbil så är framdörrarna längre, B-stolpen och bältena längre bak

    Så helt rimligt att du har mer marginal på din som har extra inspektionsluckor bak

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #69
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105
    Jo precis Hade en 3d tidigare, men trodde inte det var så stor skillnad

    Känns som monteringen kommer bli mycket lättare i 5d jämfört med 3d. Får se när man kan sätta fart, skall även rostlaga golvet på några ställen med, smidigt när man slitit ut inredningen

    Började riva vänster fram hjulupphängning med, så jag kan slänga i den sista bilstein b8:an och byta fjädern. Frächa upp fjäderben och hjulhuset med. Så ska jag montera nya bromsarna samtidigt också, det är rätt stor skillnad på oken.




    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg



  10. #70
    Sugmotor 12175s avatar
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    83
    Medlem#
    12175
    Ja de ser ut o va betydligt bättre plats i 5D
    Jag valde att bulta som typ en försäkring inför reg.bes.. om de skulle vaknat på helt fel sida så vill jag kunna åka hem, montera ut och regga utan bur så får man stå ut me o skruva ur en gång om året sen
    1998 og9-3 coupe 2.0T - 300hk/1140kg BF98 - Budget banbil
    2007 og9-5 sc biopower 2.0t - 240hk E85 - Pendlarbil

    1995 ng900 cab 2.0T - 350hk/480nm E85 - SÅLD

Liknande ämnen

  1. Mike´s Saab 9000 2.3T - Projekt Banbil
    Av Aero_Mike i forum Projekt
    Svar: 172
    Senaste inlägg: 2018-09-19, 21:46
  2. Bygga SNABB banbil budget 60000
    Av 018Aero i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-03-14, 02:17
  3. Köpråd Saab 9-3, 9-5! Budget 35k
    Av supike i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-03-17, 20:33
  4. Svar: 42
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 17:21
  5. saab 9000cd cab [low budget]
    Av Jocke.Kö i forum Projekt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 22:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •