Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Saab 9-3 2,0t budget banbil

  1. #21
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    7 028
    Medlem#
    4458
    Precis! Det finns ingen maxålder för att leka med bilar. Vi är även med i Sportvagnsklubben Göteborg och där finns definitivt inga åldersgränser. Det är bara priset på leksakerna som tenderar att öka med åldern...

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 688
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Bromskylning, ett par schyssta belägg och lite bättre bromsvätska kommer du långt på.

    Just EBC har fått en hel del kritik kring kvalitén på deras belägg, jag skulle kört något annat typ Carbotech.
    Håller helt med. Blir lite bekymrad när jag ser bilden ovan med belägg från "Merbil". Har en känsla av att det inte är lämpliga banbelägg.
    Carbotech har även jag bra erfarenhet av på bana. På ICA parkeringen är dom inte fullt lika kul

    Ett tips när det gäller chassi. Gå inte på minan att köpa en sänksats, det behövs betydligt hårdare fjädrar än så.
    På min og900 sitter det fjädrar som är ca 3ggr hårdare än org fjädrar.
    9000 Aero -91, 900 T16 -83, 9000 Aero -95, 900 T16 -89, 9000 Aero -96, 900 Cab -94, 95 -62, BM425, 9000 Aero -93, 900T8 -83

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    97
    Hej på er, lite mer uppdateringar

    Stämmer att beläggen kommer från merbil.nu, ska testa med dem men kommer nog byta ut dem vid tillfälle
    Det var någon utförsäljning, så fick bromskittet snorbilligt.

    Sen har jag köpt en Canusb-adapter, så nu ska jag läsa på lite och prova att skriva till min extrabox.
    Fick den hem igår så har inte hunnit än, men nu kommer ju våren med stormsteg

    Jag köpte maptuns sats, vet inte om den är något hårdare än original?

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    97
    Mer uppdateringar, köper på mig mycket saker men har inte skruvat nått direkt

    IMG_4548.jpg

    Fick kalaspris på en ny 19t, så fick slå till. Har även köpt en sats äkta deka 630 som är påväg. Grenröret på bilden har jag fått planat, så det är riktigt fint nu. Det var skevt på 1,5mm innan.

    Har inte börjat labba med canusb än, men är bra sugen. Har pillat lite i t5 suite bara, tänkte se om jag kan hitta någon bra fil att utgå ifrån


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    97
    Fick igår hem mina Deka 630cc. Beställde en 3 bars mapsensor.

    Någon som skruvat dit en 19t på en t5 och har en bra lösning för insugsröret, cobran.
    Ska man köpa en färdig från 9-3/9-5 med td04 eller svetsa ihop en egen? Jag kommer köra extraktorgrenrör så det blir ju lite mer plats i sidled om jag förstått det rätt.

    Vore önskvärt att få ut filtret i skärmen eller nått så det inte behöver sitta i motorrummet. Har letat lite inspiration men inte hittat nått vettigt tycker jag.

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 285
    Medlem#
    6973
    Helt klart enklast med B2x5 kobra. Använd även ett B2x5 vattenpumpshus så passar B2x5R rörsatsen bolt on också.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    97
    Tack för svar, det var det jag misstänkte, då får det nog bli så.

    Har gjort bort mig lite med, hade planer på att regga bilen som tvåsitsig. Det skulle gå bra sa besiktningsingenjören, men jag var tvungen att lägga igen bälteshålen bak och ha originalstolar fram. Där sket de sig, jag har ju en Sparcostol i, så jag får leta rätt på en originalstol att låna en dag eller köpa.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  8. #28
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 887
    Medlem#
    3183
    Original bälte är oxå ett måste.
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    97
    Ja precis, det är klart
    Men det har jag kvar, burbygge blir lite längre fram.



    Har testat lite mod av grill med, nya galler utkörda med 3dskrivaren Resultat kommer när jag kört ut mittendelen, kapat och målat lite.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #30
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 887
    Medlem#
    3183
    Se även till att allt annat under Huv, chassi osv är original /inte sticker i ögonen. Det är petigare vid regbes...

    3 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    97

    Saab 9-3 2,0t budget banbil

    Ja man får nog gå över den ett extra varv Märkligt att det ska behöva vara så, jag byggde en cab av en 99, besiktade via sfro utan problem. På bilprovningen sen var de otroligt nitiska men fick den reggad efter många om och men

    Finns lite rost, ska försöka bättra på den i karossen så den kan hålla sig okej ett tag till.

    Snön vräker ner här nu, vårkänslorna är helt som bortblåsta nu, hoppas att det vänder snart!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    97
    Nu har jag äntligen fått lite gjort

    Bytt skivor, belägg och ok bak. Fick även bli nya bromsrör en bit. Slängde på nya hjulen med, lite vårkänslor i luften

    I veckan får jag nog nya intercoolern, så ska den passas in sedan.






    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    97
    Hej!
    Mera uppdateringar,
    Ny alu IC med slangar inköpt
    Kommer nog sitta som ett smäck, har mätt lite och det var nog det största jag vågade mig på utan att börja kapa för mycket

    Ska se om jag kan få den besiktningsklar under veckan nu, så blir det kanske mer motiverande att skruva sen.

    Har även köpt en speedparts styrväxelklämma som jag borde få i veckan.

    Bitarna börjar trilla på plats!




    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  14. #34
    Vilken storlek köpte du ?

  15. #35
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 887
    Medlem#
    3183
    Om man kapar och rensar bort div så får det plats 600x300x100mm hehe
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    97
    Hej!
    Missat att svara, den är inte alls stor egentligen, men för enkelhetens skull så borde den passa utan allt för stora ingrepp

    Cellpaket: 460x230x65mm
    Ytterstorlek: 622x260x65mm

    Det borde räcka åt mig till en början

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hej,
    Vad gäller bromsvätska så skall silikonbromsvätska absolut undvikas i en bil som är tänkt att gå på allmän väg. Std bromsvätska dot 4 duger jättebra, förutsatt att den är nybytt, d v s inte har någon vatteninblandning. Att hälla i silikonbromsvätska i en gatbil kan vara livsfarligt, detta då den inte blandar sig med vatten. Det vatten som då tränger in i systemet har då en kokpunkt på 100° C, (det kommer alltid in vatten i systemet, går inte att undvika), kokar och bromsverkan uteblir.
    På en racebil däremot, där man kan byta bromsvätska ofta, är det ok.

Liknande ämnen

  1. Mike´s Saab 9000 2.3T - Projekt Banbil
    Av Aero_Mike i forum Projekt
    Svar: 172
    Senaste inlägg: 2018-09-19, 21:46
  2. Bygga SNABB banbil budget 60000
    Av 018Aero i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-03-14, 02:17
  3. Köpråd Saab 9-3, 9-5! Budget 35k
    Av supike i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-03-17, 20:33
  4. Svar: 42
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 17:21
  5. saab 9000cd cab [low budget]
    Av Jocke.Kö i forum Projekt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 22:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •