Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Artikelnummer Hirsch-stötdämpare NG 9-3X 2.0 XWD?

  1. #1
    Sugmotor Lillejohns avatar
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Medlem#
    10038

    Question Artikelnummer Hirsch-stötdämpare NG 9-3X 2.0 XWD?

    Jag undrar om någon har artikelnummret eller vet vilka Hirsch dämpare som använts i tråden nedan?http://forum.saabturboclub.com/showt...-SC-2-0-XWD-09

    Båda mina bakdämpare är helt slut och 17000kr för två nya ”Original-dämpare” känns inte så lockande.
    Mer specifikt så har jag en 2011 NG 9-3X XWD 2.0 (210hk) och undrar vilket av Hirsch ”Dämpar-set” (Komplett 4xFjädring+Stötdämpare) som passar till min bil? Hirsch-stötdämpare NG 9-3X 2.0 XWD?

    I tråden ovan så är det två användare som går i god för dem - det står även att de bakre stötdämparna har ”automatisk nivåreglering” som liknar originalet.

    Jag hade för avsikt att skriva detta inlägg i tråden - men det gick av någon anledning inte.

    Har mailat Hirsch men fick detta tvetydiga svar:

    You would need this kit:
    SportCombi 2.0T XWD manual F750005600, as I said we do not know if it is legal for Sweden. For ordering our parts, please contact one of our dealers.

    Vore extremt tacksam om någon kan gå bekräfta att det är rätt speciellt av någon som själv har gjort samma byte på en 9-3X.

    Tacksam för alla svar! Med vänlig hälsning, lillejohn
    Såld: 9-3 SC 2007 - Manuell - Vector - MapTun Steg 1+ 220hk/345Nm
    Såld: 9-3 SC 2008 - Automat - Linear BioPower - Maptuner X Steg 1+ TD04 270Hk/390Nm

    Nuvarande: 9-3X SC 2011 - Manuell 6vxl - Vector -Biopower XWD -Maptuner X Original (Ännu) -210hk/XXX

  2. #2
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    När jag mailade med dem för nåt år sen fick jag till svar att dimensionerna inte var exakt lika mellan deras nivåreglerande dämpare och de till 9-3X, så de rekommenderade mig inte att enbart köra dem utan deras fjädrar och fjäderben fram. Har väl med höjden att göra, våra X är ju ett antal (30?) mm högre än en vanlig XWD.

    En alternativ lösning som funkat för mig har jag beskrivit med inköpslänkar här: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1491609
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

  3. #3
    Sugmotor Lillejohns avatar
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Medlem#
    10038
    Tack för svar Sonnergard! Toppen med ett till alternativ!

    Ja 5500kr för (endast bak) 2x Bilsteindämpare+Fjädrar+Gummi är ju ett frestande alternativ!

    Jag vill bara försäkra mig om att jag förstått det rätt.
    1. Har dessa dämpare automatisk nivåreglering? Om så är fallet motsvarar de original någorlunda (när det kommer till höjd)?

    2. Om man sätter dit ett ”Hirsch-Kit” eller ”något annat” som verkar vara 3cm lägre baktill än original.
    Spelar det någon roll med höjden?

    3. Samt punkten med automatisk nivå-reglering - Vad är det som säger att man måste ha sådanna?
    -DVS varför är det så viktigt? Är det för att 9-3X enligt Spec skall ha ett visst avstånd mellan centrum på hjulet och hjulhuset? Är det olagligt att frångå detta? Hirsch skriver ju ”As I Said we don’t know if it is legal in Sweden”

    4. Det nämns något om nivåregulator för halvljuset - blir detta fel om man frångår specad höjd/alt. monterar dit dämpare cäsom inte har nivå-reglering som motsvarar originaldämparna?

    Ledsen för lång text.
    Det verkar ju enligt tråden som jag länkat till att åtminstone två personer har monterat Hirsch-KI fram och bak, båda verkar helnöjda. -Då borde det ju inte vara något problem att montera Hirsh XWD-kit (som tydligen diffar några cm baktill) jämfört med 9-3X XWD-Kit?

    Tack för all hjälp!
    Såld: 9-3 SC 2007 - Manuell - Vector - MapTun Steg 1+ 220hk/345Nm
    Såld: 9-3 SC 2008 - Automat - Linear BioPower - Maptuner X Steg 1+ TD04 270Hk/390Nm

    Nuvarande: 9-3X SC 2011 - Manuell 6vxl - Vector -Biopower XWD -Maptuner X Original (Ännu) -210hk/XXX

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    1. Bilstein-dämparna har inte automatisk nivåreglering.

    2. Det blir konstigt om bilen sänks bak och inte ändras fram.

    3. Saab tyckte det var bra. Alla 9-3 XWD har nivåregleringsdämpare. Det är inget lagkrav med nivåreglering, men Hirsch kanske förväntar sig strul om de levererar "fel" grejer då det nog inte passera en TÜV-inspektion obemärkt.

    4. Blir inte fel. Armen påverkar ju ljusbilden så att den blir rätt för den aktuella höjden på bilen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor Lillejohns avatar
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Medlem#
    10038
    Hej!
    Jätte tack! Hyvens!

    Bangrund:
    Som ni förstår reflekterade jag inte så mycket över ”Nivåreglringen i bakdämparna” när jag införskaffade min 9-3X.
    Den är främst tänkt som ”hunbil” samt en bra bil för frugan att övningsköra i (de svarta plastlisterna skyddar något om man skulle tex backa in ien stolpe med någon av bilens sidor.
    Men på köpet kom en överraskning om att båda dämparna bak var helt slut.

    Men den har ett överraskande bra turbo påslag så som alltid så blir man ”biten” och Tonar rutorna, byter programvara, byter till Griffinklädsel.
    Så att välja mellan originaldämpare eller Hirsch då känns det ganska självklart att gå på Hirsch XW-kompletta kit (4xFjädrar+4xStödämpare)

    Så om jag går på den ”roligare stötdämpningen från Hirsch” som är mer av en ”Sportdämpning” -vilket man är van vid sedan tidigare bilar.
    1. Min största frågar då: påverkar detta bilen på något negativt sätt/otillåtet sätt förutom att den ev inte klarar en Tüv- inspektion?

    Tack ännu en gång!
    Såld: 9-3 SC 2007 - Manuell - Vector - MapTun Steg 1+ 220hk/345Nm
    Såld: 9-3 SC 2008 - Automat - Linear BioPower - Maptuner X Steg 1+ TD04 270Hk/390Nm

    Nuvarande: 9-3X SC 2011 - Manuell 6vxl - Vector -Biopower XWD -Maptuner X Original (Ännu) -210hk/XXX

Liknande ämnen

  1. Stötdämpare med artikelnummer 12846007 OG9-5 SC Polisbil
    Av ultramax i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-08-05, 17:11
  2. Lämplig kombo av Hirsch fjädrar och original stötdämpare, ng9-3?
    Av Johan H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-02-25, 01:42
  3. Hirsch 19" Fälg.. artikelnummer??
    Av larsola i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-15, 19:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •