Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kommer inte förbi läge 0 på tändningslåset.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Kommer inte förbi läge 0 på tändningslåset.

    Sätter i nyckeln och skall vrida men helt stum, har smort och blåst med tryckluft huuur många gånger som helst men det hjälper inte, kan det då verkligen vara tändningslåset som e kasst eller är det något helt annat? Är rätt kass på detta skall jag ju säga och därför frågar jag om hjälp. Har läst mig till att om man bara kommer förbi läge 0 så kan man plocka ut låset men det är ju det som är problemet, jag kommer inte förbi. Någon som har något bra förslag så tar jag tacksamt emot det.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Andra nyckeln då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Jag har provat med båda nycklarna, försökt lirka runt med växelspaken men får det inte att funka.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Det är bara att fortsätta lirka, kanske med lite lagom våld. Har läst om de som fått hålla på i många timmar, även knackandes med en liten hammare på nyckeln. Till slut ger det efter, och då gäller det att aldrigg dra tillbaka nyckeln till 0 innan man plockat ur tändningslåset.
    /Johan

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Jag fick det problemet (eller ett liknande) när min 2.0t (silversaaben) hade stått still i flera år, nyckeln kändes helt stum, som om man satt i fel nyckel, efter lite lirkande så funkade den dock, och problemet har aldrig uppkommit igen, jag gissade att det avr nån av "piggarna" som "läser av" nyckeln som hade fastnat, och därmed blir det samma effekt som att man sätter i fel nyckel.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Då det inte framgår vilken bil det gäller, ja då chansar jag på att det gäller en 9-5 MY01.

    Känner såsom så många andra igen detta.
    Sist jag upplevde detta kom jag runt det genom att samtidigt som man varierar belastningen på "vridandet" rycker nyckeln upp och ner, oftast beror det på att skräp/damm samlats i botten så att nyckeln skulle behöva liiiiiite längre ner för att hamna i korrekt läge.
    Och, som Johan nämner, kommer du från 0-läget, vrid inte tillbaks utan att ploch isär det, då riskerar du ytterligare timmar av lirkande..

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Det gäller en 9-5:a 2001, jag har lirkat mig tokig samtidigt som jag dragit nyckeln upp och ner, smort, blåst med tryckluft, vätskan som kommer upp nu är klar, alltså inget skit kvar i låset. Kommer dock inte intill med en liten hammare för att kunna knacka lite samtidigt, för jag äger tyvärr ingen liten hammare kan det verkligen vara tändningslåset det är fel på? Kan det inte va spärren ”i lådan” som hoppat på sniskan som gör det? Då förmodar jag att det är ett sjukt jobbigare problem att lösa. Alternativet är kanske att borra ur låset om det går?

  8. #8
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Saab 9-5 2001 Visa inlägg
    jag har lirkat mig tokig samtidigt som jag dragit nyckeln upp och ner .........
    Kan det inte va spärren ”i lådan” som hoppat på sniskan som gör det?
    Har du genomfört ovan nämnda manöver samtidigt som du också lirkar med växelspaken fram-o-tillbaka? För den är väl i "R"-läget?
    Ett alternativ skulle kunna vara att lossa växelförarstången från länkaget ute på växellådan för att få "mer rörelse.."?

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Ja, det har jag, och den ligger i backen (manuell låda), kan man lossa växelförarstången innefrån bilen eller måste man hissa upp bilen och krypa under? Varför jag undrar är för att jag står i uppförsbacke så hissa bil inte är att rekommendera.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Detta har du säkert testat men flikar in ändå. Har du fått ner hela nyckeln, kanske trillat ner någon skit så du inte får ner sista millimetern

  11. #11
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Det kan ju vara låscylindern som är utsliten, jag hade samma problem på min 9000 för ett par år sedan. Själva låscylindern är likadan.
    Fortsätt lirka med nyckeln tills du kan vrida på låset och lossa cylindern och byt.

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    På 9-5 sitter det en kontakt i botten av tändningslåst. Det är den fjäderfunktionen vid start sitter. Min fjäder gick sönder. Jag körde utan en stund men plötsligt en morgon var det helt stumt. Något hade hänt inne i kontakten. Lite knepigt att byta då det gjorts extra krångligt av stöldskyddsskäl. Hela mittkonsolen behöver upp så man kommer åt skruvarna underifrån. Köpte på skroten men köpte fel först och fick en till en nyare bil. Dencsåg betydligt robustare ut än den som satt i min.
    Själva tändningslåset på 9-5 är robust.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Jag får inte loss nyckeln från tändningslåset OG9-3
    Av montahue i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-08-05, 23:56
  2. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-05-19, 07:59
  3. 9-3 2.0T varvar inte förbi 5000rpm
    Av HenkeM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •