Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Laddar inte batteriet, ingen varning NG9-3 B207

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    50
    Ärligt talat så var jag ganska osäker på att det skulle fungera, men är man desperat så är man.

    Jag misstänker helt enkelt någon skada på rotorns lindning eller som StefanM skriver något med släpringarna.

    Får se om jag ger mig i kast med att felsöka den för att det är intressant. Någon som har en hel som kan mäta upp sin rotor?

  2. #22
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Om släpringen är utsliten brukar det synas, brukar vara ett rejält dike då och så svart i botten om den gått igenom metallen. I övrigt är det bara en ganska grov lindning så 2-3 ohm genom lindningen och ej överslag till gods. Trasiga diodbryggor är ganska ovanligt på nyare bosch. Lagar man dylika så är det nästan uteslutande släpringsfel eller så dåliga lager. Eller så felande regulator men den hade du ju provat att byta.

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    50
    Såhär såg de ut:


    Mätte 3Ohm 55uH över dem.

  4. #24
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    näe den är inte slut på det viset. Enklast i det här läget är väl att testa den i provbänk med och utan den nya regulatorn.

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    50
    Får se om jag ska till skroten någon gång och kommer ihåg att ta med mig pjäsen.

    Jag lyckades ju faktiskt få den att generera lite ström genom att koppla ett spänningsaggregat till kolen och sedan snurra på rotorn med en skruvdragare. Högst ovetenskapligt men jag fick en 5W-lampa att lysa och då tänkte jag att generatorn var hyfsat hel.

Liknande ämnen

  1. batteriet laddar inte ibland efter tvätt
    Av -=Matte=- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 23:25
  2. Bilen laddar inte upp batteriet (Saab 900 2.0T)
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-08-29, 16:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •