Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Felkod P0101 och rycker vid hårdare gaspådrag NG9-3 B284

  1. #1

    Felkod P0101 och rycker vid hårdare gaspådrag NG9-3 B284

    Hejsan!

    Fått felkod P0101 vilket indikerar MAF-sensorn. Tänker att det enklaste är att börja med att göra ren den för den är förmodligen aldrig rengjord. Men måste man ha just "Air-sensor-cleaner"? Enligt databladet så är det "propan-2-ol; isopropyl alcohol ;isopropanol hydrocarbons" i den vilket väl är ungefär samma sak som vanlig elektronikrengöringspray, eller hur?

    Är det nåt jag missar?

    Bilen går bra i lugn sansad körning och i alla lagliga farter men om man trycker på lite mer, kanske 75-90% typ, så kan den hosta tills man lättar på gasen igen.

    Edit: Ursprunglig rubrik "MAF-sensor-rengöringsspray. Ungefär samma som elektronikrengöringsspray? NG9-3 B284" sparad i texten utifall någon minns den och söker på de orden /Moderator
    Senast redigerat av Moderator den 2020-08-13 klockan 14:05. Anledning: Rubrik med felsymptom

  2. #2
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    882
    Elektronikspray, breake cleaner, air-sensor cleaner är helt enkelt ren sprit utan olja. Kör på bara.
    Använder brake cleaner i allt som ska ta bort smuts och fett. Även i kretskort.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Brukar vara andra fel än själva MAF/LMM.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Elektronikspray, breake cleaner, air-sensor cleaner är helt enkelt ren sprit utan olja. Kör på bara.
    Använder brake cleaner i allt som ska ta bort smuts och fett. Även i kretskort.
    Tack! Det kändes löjligt att köpa en separat sprayburk jag kanske använder ett par ggr typ, när jag redan har en burk med elektronikrengöringsspray. Då vågar jag mig på att prova den sprayen.....

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Brukar vara andra fel än själva MAF/LMM.
    Det här var såklart sämre info. Jaa, inte för att det kommer från just dig Hyvens såklart...jaja, du förstår vad jag menar.
    Men hursomhelst så sitter den enkelt åtkomligt och det känns som att det är enkelt att börja med att göra rent där. I övrigt ser det ok ut vid en första snabbtitt men det är klart att torra slangar, nån spricka el dyl, kan finnas ändå.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    92
    Det finns både smörjande och rengörande elektronikspray. Läs på flaskan innan du sprayar.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av nkro Visa inlägg
    Det finns både smörjande och rengörande elektronikspray. Läs på flaskan innan du sprayar.
    Hejsan! Och tack för varningen. Dock så känns den som obehövlig just nu. Ska berätta.... Upptäckte i lördags att MAF-sensorn sitter med s.k. säkerhetstorx. Alltså torx som också har en liten knopp i mitten så att man inte kan använda en vanlig torx utan åter måste köpa nya verktyg

    Hursomhelst, åkte till Jula som ligger i närheten av mig och ryckte åt mig en sats med "alla" nycklar för endast en hundring. Jaja, nu har jag såna också. När jag väl fått fram röret (för jag kollade såklart inte först om torxen passade....) med hållare och sensor så kunde jag konstatera att satsen innehöll en massa storlekar UTOM nr 25! Vem fan utlämnar nr 25 i en torxsats 8-55 och har istället nr 27!?! Som jag inte ens visste fanns... Nåja, har förstått nu att det tydligen är en del nr 27 också. Dum som jag var så hade jag inte kollat Mekonomen på några minuters gångavstånd Där fanns en nästan likadan sats MED nr 25.....för 71 kr. FAN!

    Ok, hem igen för att prova nr 25 men den passade såklart inte heller. Om detta beror på billigt skit från Kina eller skit bakom spakarna vet jag inte men av det lilla lilla jag kunde se in hållaren för sensorn så ser iaf allt man kan se rent och "fräsht" ut. Trodde nog att det skulle vara nån slags synlig liten beläggning iaf.

    Så nu vet jag inte....kanske inte är nåt fel på sensorn iaf. Finns såklart flera variabler så det kanske får bli ett proffs iaf....

  7. #7
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Ta en spetstång eller liten plattmejsel och bryt bort pinnen i mitten av torxskruven.

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 768
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av nkro Visa inlägg
    Det finns både smörjande och rengörande elektronikspray. Läs på flaskan innan du sprayar.
    Nu tänker nog du på kontaktspray. Elektronikspray brukar bara vara ren isopropylalkohol vilket avdunstar utan att lämna några rester.

    Bromsrengörning brukar vara baserad på hexan, men dunstar också utan att lämna rester.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Ta en spetstång eller liten plattmejsel och bryt bort pinnen i mitten av torxskruven.
    Åh, så långt har jag inte ens tänkt. Med min vanliga otur så skulle jag förstöra hela skruven och säkert sensorn också på nåt sätt.... Är den så lättbrytlig?

    Kollade i en bits-ask på jobbet och där fanns också nr 27 så jag får såklart ge mig på den punkten även om jag hävdar att 25 är klart vanligare än 27..... Tog med nr 25 och provade men det funkar inte. Är jag så blind? Är det inte säkerhetstorx? Nog för att jag börjar få sämre syn men jag trodde jag kunde se om det är en torx. Till de övriga 2 torxarna som håller fast själva inloppsröret i plåten så passar bit nr 25 utmärkt såklart.

    Bra där med att det är skillnad på kontaktspray eller rengöringsspray. Är nog lätt att missa/inte tänka sig för och särskilt när ögonen börjar att bli skumma

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 824
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Saabeltand Visa inlägg
    Åh, så långt har jag inte ens tänkt. Med min vanliga otur så skulle jag förstöra hela skruven och säkert sensorn också på nåt sätt.... Är den så lättbrytlig?

    Kollade i en bits-ask på jobbet och där fanns också nr 27 så jag får såklart ge mig på den punkten även om jag hävdar att 25 är klart vanligare än 27..... Tog med nr 25 och provade men det funkar inte. Är jag så blind? Är det inte säkerhetstorx? Nog för att jag börjar få sämre syn men jag trodde jag kunde se om det är en torx. Till de övriga 2 torxarna som håller fast själva inloppsröret i plåten så passar bit nr 25 utmärkt såklart.

    Bra där med att det är skillnad på kontaktspray eller rengöringsspray. Är nog lätt att missa/inte tänka sig för och särskilt när ögonen börjar att bli skumma
    Det är inte five star torx? alltså "femekrad" fattning på skruven, vet att audi brukar ha det på sina lmm
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av kwansa Visa inlägg
    Det är inte five star torx? alltså "femekrad" fattning på skruven, vet att audi brukar ha det på sina lmm
    Hejsan! Ledsen för sent svar. Jag har inte haft lust att hålla på med bilen i mörkret även om det iofs hade varit enkelt att bara kolla lite närmare på skruven.

    Som mycket riktigt visade sig vara en idiotjävla "five star torx"

    Grattis! Du vann deltävlingen om vad det är jag gör för fel som försöker sätta dit en vanlig säkerhetstorx. Men nu till nästa deltävling. Kommer någon att någonsin kunna förklara för mig varför nån sopa till ingenjör/konstruktör/ekonomiansvarig whatever personen nu är för en, som tar det oootroooligt smarta beslutet att just för MAF så sätter vi i inte bara en vanlig torx utan en torx med en jävla knopp i mitten! Och inte bara det, för att folk ska bli lite extra förbannade så gör vi den dessutom "femekrad" medan alla andra är sexekrade, så de får leta ihjäl sig efter den torxen också...

    Amen vad é detta för idioti?!? Ok, ok....det kanske faktiskt är så att saabs MAF aldrig behöver göras rent. Det kanske är så att det inte är nån idé att göra rent för det är aldrig den som är orsaken.....men....nä. Jag förstår faktiskt inte "logiken" bakom detta. Jag blir så jävla less på sånt här.

    Visst, det är mitt eget fel. Jag borde ha tagit för givet att torx med stift inte är den vanliga torx med stift utan dessutom annat format. Jag borde alltid lämna in min bil även för att byta eller göra rent en enkel grej som sitter helt utanpå motorn och som skulle tagit 10 minuter att fixa med en vanlig torx.

    Jag borde helst ge mina pengar direkt till verkstaden varje månad men för säkerhets skull också köpa fler olika specialverktyg som jag aldrig kommer att ha nån nytta av bara för att jag är så jävla dum som inte tar för givet att vissa skruvar i bilen självklart inte följer övrig standard i bilen.

    Usch och fyfaan! Men heey! Jag har hela 18 st. säkerhetstorxnycklar! med hål alltså! Sexekrade (eller vad det kan heta) för endast 170 kr plus onödig bensin, kanske 30 kr till..... Nåja, det drabbar ingen fattig. Jag har hela 26500 i månaden som jag älskar att köpa verktyg för. Synd bara att hälften av nycklarna är dubletter.....jaja, lite får man ju ta för att driva samhället framåt. Tjohoo vad kul det är med torxnycklar! En sats ska jag ha på toaletten i mammas sommarstuga. Alltid finns det nån som tycker det är kul och intressant.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 824
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Saabeltand Visa inlägg
    Hejsan! Ledsen för sent svar. Jag har inte haft lust att hålla på med bilen i mörkret även om det iofs hade varit enkelt att bara kolla lite närmare på skruven.

    Som mycket riktigt visade sig vara en idiotjävla "five star torx"

    Grattis! Du vann deltävlingen om vad det är jag gör för fel som försöker sätta dit en vanlig säkerhetstorx. Men nu till nästa deltävling. Kommer någon att någonsin kunna förklara för mig varför nån sopa till ingenjör/konstruktör/ekonomiansvarig whatever personen nu är för en, som tar det oootroooligt smarta beslutet att just för MAF så sätter vi i inte bara en vanlig torx utan en torx med en jävla knopp i mitten! Och inte bara det, för att folk ska bli lite extra förbannade så gör vi den dessutom "femekrad" medan alla andra är sexekrade, så de får leta ihjäl sig efter den torxen också...

    Amen vad é detta för idioti?!? Ok, ok....det kanske faktiskt är så att saabs MAF aldrig behöver göras rent. Det kanske är så att det inte är nån idé att göra rent för det är aldrig den som är orsaken.....men....nä. Jag förstår faktiskt inte "logiken" bakom detta. Jag blir så jävla less på sånt här.

    Visst, det är mitt eget fel. Jag borde ha tagit för givet att torx med stift inte är den vanliga torx med stift utan dessutom annat format. Jag borde alltid lämna in min bil även för att byta eller göra rent en enkel grej som sitter helt utanpå motorn och som skulle tagit 10 minuter att fixa med en vanlig torx.

    Jag borde helst ge mina pengar direkt till verkstaden varje månad men för säkerhets skull också köpa fler olika specialverktyg som jag aldrig kommer att ha nån nytta av bara för att jag är så jävla dum som inte tar för givet att vissa skruvar i bilen självklart inte följer övrig standard i bilen.

    Usch och fyfaan! Men heey! Jag har hela 18 st. säkerhetstorxnycklar! med hål alltså! Sexekrade (eller vad det kan heta) för endast 170 kr plus onödig bensin, kanske 30 kr till..... Nåja, det drabbar ingen fattig. Jag har hela 26500 i månaden som jag älskar att köpa verktyg för. Synd bara att hälften av nycklarna är dubletter.....jaja, lite får man ju ta för att driva samhället framåt. Tjohoo vad kul det är med torxnycklar! En sats ska jag ha på toaletten i mammas sommarstuga. Alltid finns det nån som tycker det är kul och intressant.
    Inte för att vara sån....men du låter lite bitter? :O

    Skönt att det löste sig, trots det jobbiga och tidsödande misstaget
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av kwansa Visa inlägg
    Inte för att vara sån....men du låter lite bitter? :O

    Skönt att det löste sig, trots det jobbiga och tidsödande misstaget
    Jo jag kan inte neka till en viss bitterhet

    Men som sagt, jag medger att det är mitt eget fel som inte tittade ordentligt. Vi får se om jag tar en liten tur senare idag så får vi se om jag har påverkat den på nåt sätt bara genom att hålla på med det hela. Är det nån kabel eller kabelsko som är gisten/korrroderad så har jag ju tagit lös och satt i kontaktstycket ett par ggr nu så det kanske fixar sig med lite tur. Fast sån tur har jag nog inte. Nåväl, bilen har ju gått att köra normalt med iaf. Får väl bli att Riesel får titta på det när det blir servicedags.

    Den är väl värd så mycket än att det ser fint ut med en stämpel i boken även om det också finns trådar om hur mycket folk verkligen bryr sig om stämplar eller inte. Jag brukar ta det som en kombination av mil, skick och uppskattat värde. Jag är inte den mest händiga men normal service kan jag väl egentligen göra själv åtminstone på varma delen av året. Har ingen tillgång till garage och där kan man ju iofs också säga att jag har en del av pengarna till service hos verkstad. Garage i storstad är vanligen ruskigt dyrt som bekant. Åtminstone för en simpel vaktmästare som delar ut lite post, byter lampor och knycklar ihop kartonger....

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    500
    Medlem#
    107
    har du kollat så inte någon gummi bälj på laddtryckrören är hål på ? min v6 larma lite då o då för andra saker men av en slump kolla jag lagrade felkoder o där låg p0101 o den tyder ju på att den får felaktig luftmängd o visste jag monterat en blå gummibälj som ändå inte var ny men passade bra ihop med DO88 grejor.. tog bort den från tryckröret o där var ett stort hål när man böjde på bäljen såg man hålet. hålet var ju även vänt på motordelen så bara titta på den såg man inga fel. efter det inte ett fel :-)
    mvh
    steffe
    9-3 verII -04 175hk

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av bolin 107 Visa inlägg
    har du kollat så inte någon gummi bälj på laddtryckrören är hål på ? min v6 larma lite då o då för andra saker men av en slump kolla jag lagrade felkoder o där låg p0101 o den tyder ju på att den får felaktig luftmängd o visste jag monterat en blå gummibälj som ändå inte var ny men passade bra ihop med DO88 grejor.. tog bort den från tryckröret o där var ett stort hål när man böjde på bäljen såg man hålet. hålet var ju även vänt på motordelen så bara titta på den såg man inga fel. efter det inte ett fel :-)
    mvh
    steffe
    Tack för förslag! Det är sånt som också måste kollas såklart. Den har funkat vid "normal" körning så jag hoppas att den funkar 140 mil till nu över jul..... En liten anekdot om en 240 familjen hade.... Vi hade såna problem med CO på besiktningen varje år. Gällde att köra ordentligt varm och även ställa ner CO så mycket det gick. EGR verkade funka och allt såg bra ut men vid ett tillfälle så var det just en besiktningsman som hörde/upptäckte att det var läckage på ett rör till EGR. Det var hur fint som helst men när man kände på det så var det en rostreva undertill. Hade kunnat sälja det som bra beg för det såg så fint ut, om inte köparen hade tittat undertill
    Låter som anledningen till att alltid titta under hela bilen vid köp.....hmmm

  16. #16
    Mod kanske kan göra en snyggare rubrik för tråden?

    Ber om ursäkt för att jag är dålig på att återkoppla. Det är ju faktiskt en klar fördel som jag själv givetvis begriper och borde använda mig av En mod. gav mig en vänlig påminnelse

    Med rubriken "I stort sett löst" menar jag egentligen inte frågan om själva sprayen men att jag hade problem med misständningar som framgår i tråden men jag visste inte skillnaden på olika "elektroniksprayer".

    Problemet var att bilen började gå dåligt vid lite hårdare gas och jag fick felkod för MAF-sensorn. Som vanligt när det gäller mig så fastnade jag på det utan att tänka på att fel på ett ställe ibland ger felkoder för en annan sensor. Var inne på att göra rent först och främst men fick lite "bekymmer" som synes bland mina något upprörda inlägg.... (ja, jag är fortfarande en bitter och sur människa över mina egna tillkortakommanden men jag är snäll innerst inne och hjälpsam mot andra när jag kan).

    Hurssomhelst så (har jag för mig) var det ändå ungefär tid för en service och Mats Riesel meddelande att det var tändspolarna (en av de främre). Jag borde ha insett själv att det kunde ha varit det för när jag nyss köpt bilen så fick jag liknande (men värre) ryckningar. Då bytte "vi" de tre inre (där en av dem gav kod) för vid 12000-service måste de ändå lyfta lite på motorn för att komma åt stiften som byts då. De yttre fick vara kvar tills denna gång då. Jag bytte alla tre för att ha så likvärdiga som möjligt.

    Felet försvann om än inte till hundra procent. För faktiskt så kan det bli en och annan misständning nu med. Det blir oftast om man inte ger allt utan ligger på (tror jag) runt 70-90 procent och när farten börjar knalla iväg uppåt en bit över 100 nånstans. Släpper man av så går det att hålla vilken fart som helst. Det är om man accelererar hårdare som det uppstår. Är förmodligen rätt svårlöst för mig som inget kan och dyrt med felsökning som ska göras var? Då måste man ju ha en sån där rullbana för fyrhjulsdrivet antar jag? För andra koder finns inga såvitt jag ser med esid.

    Nåväl, den dagen den sorgen. Blir det allvarligare får jag såklart försöka få det löst.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Rycker vid gaspådrag NG9-3 B284
    Av Injis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-08-25, 21:45
  2. Hackar vid gaspådrag och dör ibland felkoder p1300 p0101 OG9-5
    Av Raineri1992 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-02-07, 10:08
  3. [LÖST] Felkod P0101 OG9-3 T7
    Av Joni1988 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-05-05, 08:02
  4. Bilen rycker när turbo går i. Felkod P0101
    Av primeaniac i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 00:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •