Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: "Stöldlarm ur funktion kontakta verkstad" i SID OG9-5

  1. #1

    "Stöldlarm ur funktion kontakta verkstad" i SID OG9-5

    Saab 9-5 Aero 2005

    Ibland så går larmet på helt utan anledning. Dock så tjuter den, inget blinkande

    Ibland så går det ngra tjut och den tystnar men häromdagen vägrade den tystna, körde iväg med bilen och den tjöt ca 1 minut under färd....lite pinsamt...

    Kom upp felmeddelande i sid "Stöldlarm ur funktion kontakta verkstad"

    Detta felmedelande har kommit upp emellanåt.

    Läste ur felkoder och det fanns inga.

    Är det batterierna i larmsirenen som gör detta fel?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Vanligt fel på og9-5. Jag antar att du använde en generisk ODB2-felkodsläsare? Dessa kan bara läsa motorstyrsystemfelkoder, inte felkoder från övriga system (ABS, P-sensorer, larm o.s.v.). Så hade du haft en Tech2 hade du fått felkod kopplad till larmsystemet, det är det som ger meddelandet i SID. Den felkoden hade också underlättat fortsatt felsökning, även om det är en lågoddsare att felkoden hade pekat ut larmsirénen då den brukar ge den typen av felmeddelanden.

    Det kan vara flera saker i larmsirénen som strular. Dåliga batterier är en, men minst lika vanligt är spruckna lödningar som glappar eller dåliga elektrolytkondingar. Personligen så bytte jag batterier först, det hjälpte inte, sedan lödde om hela kortet och sirénen har funkat ypperligt sedan dess (det är 6 år seda nu).

    Den stora tråden på temat hittar du i FAQ:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-bilder)-Video
    Rekommendationen är att läsa hela - tråden är lite rörig, men mycket matnyttigt finns i den (den berör inte bara batterierna som rubriken antyder).

  3. #3
    Läste ur den på verkstad som har tillgång till utrustningen. Han såg inga felkoder på larmet, han sökte specifikt på det

    - - - Uppdaterad - - -

    Va kostar en helt ny larm siren dosa hos Saab åf?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av saabtsport Visa inlägg
    Läste ur den på verkstad som har tillgång till utrustningen. Han såg inga felkoder på larmet, han sökte specifikt på det

    Va kostar en helt ny larm siren dosa hos Saab åf?
    "Stöldlarm ur funktion kontakta verkstad" får man inte utan felkod i larmsystemet... Var det en verkstad med Tech2, d.v.s. Saabs/GMs diagnosverktyg?

    Angående priset är det väl enklast att ringa din Saab-ÅF och kolla. När det begav sig för mig kostade larmsirénen 3000:-, jag vet inte om det gäller fortfarande.

  5. #5
    Nej ingen Saab verkstad utan en allbils verkstad

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av saabtsport Visa inlägg
    Nej ingen Saab verkstad utan en allbils verkstad
    Vissa allbilsverkstäder kan ju ha Saabs/GMs diagnosverktyg Tech2, det beror helt och hållet på om de köpt in det eller inte. Men det låter ju onekligen som att de bara har en generisk felkodsläsare och då når de inte larmsystemet.

  7. #7
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Snor tråden lite med en fråga som anknyter till ämnet...

    Blev nånsin sirenerna bättre eller är alla årgångar lika dåliga?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Även om man skulle löst problemet med kondingarna och lödningarna så tar ju batterierna slut, det är ju liksom inte ett fel utan dom är bara avsedda att ha en viss livslängd.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Även om man skulle löst problemet med kondingarna och lödningarna så tar ju batterierna slut, det är ju liksom inte ett fel utan dom är bara avsedda att ha en viss livslängd.
    Okej, det köper jag men så har vi ju problemet med de spruckna lödningarna också. Blev de någonsin bättre?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  10. #10
    Den tjuter men inget blinkande. Tjuter några sekunder för att sedan stänga av sig själv.

    Bör vara larmsiren batterierna?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Ja.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Eller batterier och kondingar, jag bytte batterier i min (numera skrotade 2.3t) och det blev bättre, men den spontanlarmade ändå ibland, gisningsvis kondensatorproblem.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Ok, är det bara via Tech 2 man kan se om det är relaterat till batteri fel på larmsirenen?

    Gick in på annan verkstad där fanns inga felkoder om larmet.

    Köper man en helt ny larmsiren box inkl.batterierna?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    98
    Jag följde denna instruktion för att byta batterierna i sirenen på min 2001a. Jag bytte även alla kondingar.

    http://home.datacomm.ch/saeuberli/fi..._batteries.pdf

Liknande ämnen

  1. Parkeringshjälp SPA ur funktion NG9-3
    Av brainstorm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2020-04-07, 07:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •