Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Felkod P1251 och P1252 OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Felkod P1251 och P1252 OG9-5

    Hej
    Uppväxt i Trollhättan med många Saabar i bagaget. Nu var det länge sedan men igår var det dags igen. En 9-5 Aero från -99 för 9000 sek. En skrotbil utan extra lullull. Egentligen närapå en skam för hemmakvarteret.

    Hur som helst så lös motorlampan när jag köpte den och idag åkte jag till verkstan för att kolla var skon klämde. P1251 och P1252. P1251 har jag googlat reda på och ska pillra lite med spjällhuset och samtidigt lyfta av batteripolen. Hoppas det löser det problemet. P1252 begriper jag mig däremot dåligt på? Finns det någon här som har god koll på den felkoden?

    När jag började min hemresa från Volvo city mot Tjörn med min nya bil så fungerade farthållaren och TCS off lös inte på instrumentpanelen. Efter att jag undersökt om det fanns något krut kvar under huven så slutade farthållaren att fungera och TCS off började lysa. Har detta möjligen något samband?

    Mvh, Anders
    Senast redigerat av Andersh74 den 2018-12-07 klockan 21:28. Anledning: Fel rubrik

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Hver av disse to kodene skal føre til "Limp-home" og fartsholderen skal da ikke fungere. Kodene kan jo være satt tidligere og nå ikke aktive, men hører du fem ganger "tikking" i motorrommet nå tenningsnøkkelen dreies fra "OFF" til "ON" er "Limp-home" modus fortsatt aktiv. I så tilfelle bør "Limp-home" mekanismen tilbakestilles, som et første steg.

    P1252 settes når spjeldmotoren gis full utstyring mens det ikke detekteres strøm i den.

    Jeg ser ikke en sammenheng med TCS-lampa.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Hej
    Tack för svar. Jo det hörs klickande där framifrån när tändningsnyckeln vrids till on. Men jag lyckas inte vrida på den svarta plastbiten. Känner någon till var man kan hitta en bra instruktion för att göra detta?

    Mvh, Anders

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 562
    Medlem#
    8163
    https://www.google.se/search?q=reset...hrome&ie=UTF-8
    Tänk på att du behöver radera felkoderna OCH nollställa spjällhuset innan du slår på tändningen. Är felkoderna kvar när du nollställt spjällhuset så hoppar det tillbaka i limp mode igen.
    /Johan

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Hej
    Det verkar som att jag lyckats. Har bara provstartat än så länge då rödvinsnivån i blodet är allt för hög för att provköra. Men cruisekontrollen fungerar åter och tcs off slutade lysa. Tack för hjälpen. Jag återkommer antagligen med fler problem.
    Mvh, Anders

Liknande ämnen

  1. Felkod P1251 o P1261 spjällhuset
    Av Jonathanjon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-01-30, 21:58
  2. [LÖST] Limp home med felkod P1251 Spjällhus OG9-5 -01
    Av adkuedku i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •