Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Har jag dubbla halvljus? NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Har jag dubbla halvljus? NG9-3

    Med stor risk för att avslöja min okunskap och häcklas för detta (fritt fram ) så undrar jag följande. Har en Saab 9-3 SC 1.8t årsmodell 2007. Mina strålkastarhus har både gammal vanlig reflektor OCH projektorlins bredvid varandra i samma lykthus. Har inte xenon, utan vanliga halogen överallt så bakom projektorlinsen sitter en vanlig H7 lampa, även H7 i reflektorn.

    På vanligt ljusläge på ljusratten i bilen så lyser båda dessa lampor! Dvs reflektor och projektor. På varje sida. Dvs jag har 4 ljus totalt igång. Mitt enda alternativ att få färre ljus igång är att gå över till parkeringsljus-läge vilket är omöjligt att köra med annat än i bästa dagsljus. Så det "ska" vara såhär.

    Jag blir inte klok på hur detta är lagligt? Enligt transportstyrelsen (kollade deras hemsida 2018-12-06) så får du vid dagsljus endast ha EN sorts ljus påslaget. Halvljus, varsellykta eller "spänningsreducerad halvljusstrålkastare". Men aldrig en kombination av något slag.

    Så hur i hela friden är mina 4 ljus lagliga?? Räknas de som enbart halvljus allihopa? Får man då ha 6 eller 8 halvljus om man ska vara näsvis?

    I min manual så kallar de projektor-linsens lyktor för halvljus och reflektorn för helljus. Vid helljus-läge är det bara reflektorn som går upp i helljus, inte projektorn. Så jag fattar var helljus-bilden kommer från, men fortfarande undrar jag om alla mina fyra lyktor kallas halvljus och får vara på samtidigt...

    Har gjort 3 besiktningar sen jag köpte bilen, inga anmärkningar där.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Hej och välkommen hit! Okunskap är inget att häcklas för, i alla fall när man frågar för att lära sig (i motsats till att låtsas att man kan när man egentligen inte vet).

    I varje strålkastarhus har du 3st glödlampor:
    I projektorlinsen sitter en H7 för halvljuset
    I reflektorhuset sitter en H7 för helljuset och en W5W för positionsljuset (tillika parkeringsljus)

    Det är inte bara lagligt, utan normalt och vanligt förekommande att positionsljus och halvljus är igång samtidigt. På og9-3 lyses då reflektorhuset upp svagt (positionsljus) av den lilla W5W-glödampan samtidigt som halvljuset lyser. Poängen med att ha positionsljus på samtidigt som halvljus är att om en halvljuslampa är trasig så ser mötande bilar ändå hur "bred" du är tack vare positionsljuset.

    Konceptet är detsamma på t.ex. og9-5, dock med skillnaden att positionsljuset sitter i halvljusreflektorn och inte helljusreflektorn, vilket gör att positionsljuset inte syns alls när halvljuset är på - det syns dock ifall man kör runt med en trasig halvljusglödlampa.

    Här är en bra tråd på temat, dessutom med bilder:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...A5gor-om-lysen

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2018-12-07 klockan 09:55.

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Det beror på, har man Xenon på en OG9-5 så sitter ju position/parkeringslampan separat från både hel/halv. ..Iaf innan dame edna, där vet jag inte hur det är.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    På dame edna är det separat också gällande positionsljuset.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Enbart två framåtriktade ljus med vit eller gul färg är tillåtna i form av halvljus/varselljus/dimljus. Parkeringsljus får dock användas utöver de två godkända ljusen, och vid helljus så finns i Sverige inte någon restriktion vad gäller antalet strålkastare.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    finns nån begränsning för antal parkeringsljus med max 5 watt?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    finns nån begränsning för antal parkeringsljus med max 5 watt?
    Det finns ingen begränsning i antal, men krav på placering. Det måste t.ex. vara ett minimiavstånd på 600mm mellan höger och vänster positionsljus (eller grupper därav). Det är därför t.ex. inte tillåtet med positionsljus i centrerade extraljus.

    Se här:
    https://www.transportstyrelsen.se/ts...%202013_63.pdf

    Sida 133 och framåt.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej och tack för snabbt svar!

    Ja den som lever lär.. Hade kunnat ta en noggrannare titt i reflektorn så hade jag sett att det inte var H7an som lös på lågläge utan den lilla glödlampan där ja

    Jag blev i det hela bara mer förvirrad när jag läste hos transportstyrelsen att man ALDRIG får kombinera halvljus med något annat. Såhär står det i deras broschyr från hemsidan dec 2018:

    "I dagsljus ska du använda halvljus
    men du får även använda
    annat ljus. Halvljus och annat
    ljus får inte användas samtidigt
    .

    Annat ljus är ljus som avges från
    varsellykta, dimljusstrålkastare
    eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare."

    https://www.transportstyrelsen.se/sv...donsbelysning/

    Men de nämner inte ens positionsljus. Bra då att det kunde redas ut bättre här än från statliga transportstyrelsen

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    I varje strålkastarhus har du 3st glödlampor:
    I projektorlinsen sitter en H7 för halvljuset
    I reflektorhuset sitter en H7 för helljuset och en W5W för positionsljuset (tillika parkeringsljus)
    [/url]
    På 9-3 9440 finns även blinkers integrerad i strålkastaren. Om blinkers definieras som strålkastarhus så skall denna glödlampa (PY21W, gul) medräknas.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Aldor Visa inlägg
    "I dagsljus ska du använda halvljus
    men du får även använda
    annat ljus. Halvljus och annat
    ljus får inte användas samtidigt
    .

    Annat ljus är ljus som avges från
    varsellykta, dimljusstrålkastare
    eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare."

    https://www.transportstyrelsen.se/sv...donsbelysning/

    Men de nämner inte ens positionsljus. Bra då att det kunde redas ut bättre här än från statliga transportstyrelsen
    Jag tror det är begreppet "annat ljus" som är förvirrande. Det betyder inte "allt annat ljus som inte är halvljus", utan "ljus som kan ersätta halvljus enligt definitionen nedan" och så definieras tre specifika typer av ljus - där positionsljus inte ingår.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2018-12-10 klockan 11:41.

Liknande ämnen

  1. Dubbla DIN?
    Av Daniel2,0T i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-03, 11:15
  2. Dubbla IC
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-24, 00:12
  3. dubbla 9k IC
    Av _coffe_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-12-19, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •