Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hjälp mig snälla ni Saab-gurus!!!!

  1. #1

    Hjälp mig snälla ni Saab-gurus!!!!

    Hej, jag har ett superjobbigt problem med min bil. En 9-5 aero 2000 aut. den vill ibland inte starta när jag har åkt på kortare turer, tex till affären osv. startmotorn går inte ens runt. jag har testat det mesta. tror det har med endera tid eller värme att göra. när det inträffar så får man vänta ut bilen, ca 30 min, ibland lite kortare. batteriet är mycket bra, det är inte glapp vid spaken + jag är nästan 100% på att det inte sitter i nyckeln, eller tändningslåset. Nu på senare tid så har det även dykt upp fel nr 2. ibland så går starten runt men den startar inte. så jag köpte ny tändkasset. I onödan då felet kom tillbaka igen efter ett par dgr. har läst en del om att det kan vara vevaxelgivaren. men det som känns mest akut är Det konstiga felet med att inte ens Startmotorn går runt. Har ringt Saab men de säger bara att de måste ha bilen vid feltillfället för att kunna felsöka. Snälla Nån >Hjälp mig!!

    mvh

    Johnny

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 122
    Kollat så skruvarna sitter ordentligt på startmotorn, dvs de för strömmen!

    Kan även vara tändlåskontakten

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    82
    Solkart vevaxelgivaren jag hade samma på min 9-5 -00 bytte givaren å sen har den startat fint.
    Va inte svårt att byta heller tog den underifrån kompisen som har samma årsmodell tog sin ovanifrån men fick ta bort lite som va ivägen.
    Kostar inte så mkt på speedparts.

    Det typiskt när bilen är halv varm man varit borta en stund å sen ska iväg då vägrar den starta då får man vänta tills den kallnat.
    Saab 9-5 -00 sportcombi
    Beach buggy -68

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 792
    Citat Ursprungligen postat av skogome
    Solkart vevaxelgivaren jag hade samma på min 9-5 -00 bytte givaren å sen har den startat fint.
    Va inte svårt att byta heller tog den underifrån kompisen som har samma årsmodell tog sin ovanifrån men fick ta bort lite som va ivägen.
    Kostar inte så mkt på speedparts.

    Det typiskt när bilen är halv varm man varit borta en stund å sen ska iväg då vägrar den starta då får man vänta tills den kallnat.
    Hur solkart är det då
    Citat Ursprungligen postat av Aero2000aut230
    Det konstiga felet med att inte ens Startmotorn går runt.
    ?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    82
    Okej inte solklart då men så betedde sej min bil men visst kan säkert vara något annat fel.
    Saab 9-5 -00 sportcombi
    Beach buggy -68

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 792
    Citat Ursprungligen postat av skogome
    Okej inte solklart då men så betedde sej min bil men visst kan säkert vara något annat fel.
    Menar du verkligen att även på din bil så gick inte ens startmotorn runt då vevaxelgivaren var trasig?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    82
    Ibland upplevde jag det så men det kan ju varit inbillning oxå vissa gånger gick startmotorn.
    men självklart kan det vara något annat men just att man får vänta en stund tills den kallnat så låter det ju precis som vevaxelgivaren?
    Men det kan väl vara fler än ett fel?
    Saab 9-5 -00 sportcombi
    Beach buggy -68

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av skogome
    Ibland upplevde jag det så men det kan ju varit inbillning oxå vissa gånger gick startmotorn.
    men självklart kan det vara något annat men just att man får vänta en stund tills den kallnat så låter det ju precis som vevaxelgivaren?
    Men det kan väl vara fler än ett fel?
    Inbillning? Är ju rätt så lätt att höra om startmotorn går eller ej..

    Nä det troligaste är det som Rickard skrev, inte någon vevaxelgivare inte.

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  9. #9
    HM, tackar så mycket för alla svar, men kontakter osv sitter fast på Startmotorn. har läst tidigare att det kan ha med värme att göra, att magneter osv är känsliga för det. kan det stämma. kan det vara nåt med motorstyrenhet, eller starspärr som hakar upp sig? Vad gäller felet med Att den ej startar när startmotorn går runt, så kanske det är givaren. men det andra? tacksam för mer ideer. Mvh Johnny

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    625
    Medlem#
    5772
    Om allt går igång varningslampor lysen kupéfläkt osv med tändningen på men inget händer vid startläget skulle jag gissa på, tändningslåset eller någon styrbox som inte ger/får korrekt signal och därför inte släpper startspärren. Det lär i så fall kollas upp med diagnos instrument på verkstad skulle jag tro. Men har inte bilar med aut låda en spak givare som inte låter motorn starta om växelväljaren är i annat läge än P? Den kanske skulle behöva justeras eller nåt?

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 604
    Mät strömmen på startmotorn när felet uppstår på Solenoiden och självklart matningen. Kolla jordpunkter och sånt utgår jag i från att du redan gjort? Spärren i växelspaken kan också vara en kandidat. Men jag tycker ändå det låter som om startmotorn hakar upp sig emellanåt. Gör dessa enkla felsökningar och lirar strömmen fram till startmotorn, köp en ny för 600 spänn på Biltema och byt ut den gamla.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #12
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 543
    Medlem#
    8163
    Om du kommer åt så knacka på startmotorn med en hammare eller skiftnyckel eller liknande när den inte går. Om det är kolen i startmotorn som börjar ta sluts så brukar detta funka temporärt...
    /Johan

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    64
    Haft xakt samma problem på min,växellägesgivaren var kass.

  14. #14
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 828
    Medlem#
    4458
    Ursäkta om det låter gnälligt, men rubriken på tråden är riktigt kass. Den säger inte ett smack om vad problemet är eller ens inom vilket område.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 2,0t -01 Svartryker/ryker SNÄLLA HJÄLP!
    Av knirp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-01, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •