Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kylarrens på ng9-3 B207?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Kylarrens på ng9-3 B207?

    Hej,

    I vinter ska jag byta kylare. Bör man passa på att köra med kylarrens eller maskindiskmedel innan för att rengöra?
    Det är väl aluminiumblock (eller?!?) i B207 så då är väl inte alkaliska medel så bra..?

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    nej det ska inte behövas om kylarvätskan är "ren" Det är ganska få nya bilar som lider av rost och sånt så det brukar sällan behövas. Normal sköljning räcker bra.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Den existerande kylaren läcker ju, vilket tyder på rost, men det kanske är utifrån.

    Men kylarrens eller maskindisk är alkaliskt och alkaliska medel löser väl inte rost? Det är väl annan skit man är ute efter?

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Strunta i ordet rost då, det var mer skiten jag var ute efter. Att kylare och sånt börjar läcka beror ju mer på att man inte byter kylarvätskan och det ligger och ärgar och kanske smygläcker ett tag. Spolar man då ur ordentligt med vanligt vatten och sen fyller på ny vätska så har man gjort vad man kan.
    Med rost menade jag bara hur det kunde se ut på en gammal bil då avlagringar och rost verkligen skitat ner kylvätskan. Sånt ser man inte så mycket på moderna bilar.

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Är det din egen bil och du inte har bråttom är det bara och tappa ur all glykol och spola så gott det går med rent vatten, byt kylare och tappa sedan i rent vatten och kör med detta ett par dagar. Tappa sedan ut allt vatten och repetera tills det vatten som kommer ur bilen är helt rent. Värmen som bildas när man kör bilen plus cirkulationen i kylsystemet hjälper att få mycket skit att släppa. Fick repetera typ 8-10 gånger innan det vatten som rann ur min 900 var rent, förra ägaren till den motorn som sitter i bilen körde nog utan glykol.

    Är det rent och fint i expansionskärlet hade jag nog dock inte orkat bry mig mer än att ev bytt (eller toppat upp) med glykol.

    Jag brukar vara skeptisk till att hälla i annat än just det som faktiskt ska va i systemet oavsett vad det är.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Imorn är det dags. Tänker att om den gamla kylarvätskan är hyfsat ren så fyller jag bara på ny efter bytet. Annars köra jag en stund med bara kranvatten.

    1. Om jag har sköljt med vatten, blir det då vatten kvar i systemet så jag ha i mer glykol än 50/50? Elöer får man ut allt?

    2. Jag tänkte följa guiden i WIS. Finns det några knep för att slippa några av alla moment? Eller är det detta som gäller?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    1. De ligger säkert lite kvar alltid om du inte kör med trycksatt. Men ej nödvändigt. Kör du 50/50 det blir bra

    2. Jag skulle ta bort termostaten eventuellt köra tills bilen är varm öppna ventilen eller ta bort en slang till kylaren och spola med vattenslang ifrån expansion kället. Har gjort det själv och inte haft några problem.

    3. Det klarar du lätt

Liknande ämnen

  1. Hängande gas B207
    Av Pontus88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-01-11, 12:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •