Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vilket resistansvärde skall en givare för ABS till 9-3 2006 ha enligt WIS?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Vilket resistansvärde skall en givare för ABS till 9-3 2006 ha enligt WIS?

    Saab 9-3 2.0T 210hk Aut 2006, 25000+ mil.

    Under långresa söderut i riktigt blött klimat så tänder bilen upp ESP,ABS felindikering samt motorlampa. Hastighetsmätare och färddator slutar fungera. Rattlåset slutar fungera.


    Efter en urläsning av felkod hos verkstad så informerar kundservicemottagaren att bilen sätter felkod på Front left wheel speed sensor. Verkstaden berättade inte vilken felkod det var utan kundmottagaren var rätt intresserade av att knuffa mig ur entrén.

    Nåväl, resan fortsätter och efter en natt i ett varm garage så ger jag mig iväg till en GDS-hall för en snabb upplyftning. När jag startar bilen i garaget där de är 20 plus så har alla koder försvunnit, bilen har återställt sig själv och all funktionalitet som tidigare förlorats är tillbaka.

    Jag tar isär samtliga kontakter och mäter resistansen direkt i kontakten till sensorn. Det är här jag börjar dra öronen åt mig. Samtliga värden känns sjukt höga.

    Vänster fram: 1,68Mohm
    Höger fram: 1388Kohm

    Vänster bak: 6,25Mohm
    Höger bak: 6,33Mohm


    Är det möjligtvis så att samtliga givare är kassa och är på väg att ge upp helt? Det blöta vädret på saltade vägar känns som en faktor som löste ut detta just nu.

    Jag har inte tillgång till WIS nu på resan och hallen jag var till medgav inte att jag kunde snurra på hjulen samtidigt för att kolla vilken ström som levereras vid rotation ur sensorerna utan jag kunde bara göra en resistansmätning.

    Finns det ett resistansvärde i WIS som är rimligare än de jag mätt upp eller måste jag få till en mätning av strömmarna för att med säkerhet säga att en eller flera sensorer är kassa och måste bytas?

    Det är ju en del skillnad i tidsåtgången på att byta ett lager och alla fyra och jag vill inte byta fler lager än nödvändigt.


    / Peo

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    962
    hej
    wis säger så här (ungefär):

    signalform PWM pulsförhållande 50%
    frekvens 0-2000Hz
    signalström låg nominell 7 mA, min 5,6 mA, max 8,4mA
    signalström hör nominell 14mA, min 11,2mA, max 16,8mA
    pulser 48 pulser varv
    avstånd hålskiva och sensor 0,2-1,3mm inte justerbart

    nämns inget om motstånd alls, så hade du haft felkoden kunde det nog ha hjälpt lite.

    provat och göra batteri reset? status på batteriet?
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Med så höga värden, och inga resistanser angivna verkar det ju nästan som det inte är den vanliga typen av givare (spole runt en järnkärna) utan nån annan typ ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Halleffekten kör ju en del ABS-givare på och tror jag att oscilliskop är det som gäller om man vill mäta upp dem. Verkar vara sådana som sitter om man läser ovan. Jag kan ha fel dock.

    Sen är det ju inte sagt att det är givaren som är kass. Kan ju lika gärna vara ABS-kransen som spruckit, rostat eller helt/delvis ramlat av. Har varit med om att det ena gav det andra, dvs säga att kransen svällt såpass av rost att den hade börjat ta i såpass att den slipat sönder själva givaren. Glappet är som LarsLars skriver väldigt litet, bara emellan 0.2-1.3mm.

    Innan du börjar byta/köpa delar hade jag hissat upp bilen o kollat detta.


    Biten med rattlåset verkar ju vara en knepig historia. Hänger det verkligen ihop med felande ABS-givare? Nån bättre insatt kanske vet nåt?
    Senast redigerat av daspunner den 2018-12-06 klockan 01:38.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    ABS krans på en NG9-3 ? Näe sitter inget sånt. Allt är inbyggt i lagret och det är en magnetisk "krans" Alltså ingen vanlig mätbar givare. Eller okej. Mätbara är de ju men inte på den vanliga gamla klassiska viset.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Jag tycker att du får lite väl många fel samtidigt för att det ska vara självklart med ett givarfel.
    Min 9-3:a har också problem vid fuktig väderlek men det verkar vara problem med kablarna till dom bakre givarna som går ihop vid en kopplingsbox mitt under bilen.
    Eftersom du har många fler problem samtidigt så tycker jag att du ska kolla på batteri/jordpunkter.

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Håller med PelleJ, det antal av felkoder brukar komma när batteriet på något vis är inblandat, dåligt med kräm...

    Bara radera felkoder och köra vidare tror jag.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Håller med PelleJ, det antal av felkoder brukar komma när batteriet på något vis är inblandat, dåligt med kräm...

    Bara radera felkoder och köra vidare tror jag.

    Batteriet verkar schysst. Mätte upp 12.6 volt i morse innan jag startade bilen och vid startad bil på låg det på 14-någonting volt. Nu har jag inte gjort ett belastningsprov, men med tanke på att batteriet beter sig som förväntat vid starter och att spänningen verkar stämma med ett friskt batteri så leder det mig till att tro att batteriet inte är en bov i dramat.

    När det kommer till mätningen av hall-givarna, vilket de facto är, så finner jag det märkligt att det är så stor diff. mellan vänster och höger sida fram. Hade det varit samma höga nivåer av motstånd på båda sidor så hade jag med större säkerhet kunnat säga att det är något annat än givarfel. Men just det faktum att mätvärdena diffar så mycket gör mig mer misstänkt att felkoden som sattes, wheel speed sensor left front el. dyl. är rätt.

    När det kommer till följdfelen som indikeras och yttrar sig så hittade jag en annan tråd på detta forum där innehavaren av en 9-3 MY2006 hade liknande problem med bortfall av färddator och rattlås, men detta löste sig efter kabelrep av trasig kabel. Det leder mig till att tro att rattlåset på något vis är integrerat i system för ABS/ESP.

    Felkoderna är borta i dagsläget och dessa försvann efter en natt i varmgarage.

    Jag får, om felet återuppstår och jag åter kört norrut, leta fram ett oscilloskop och titta på signalen. Alternativt göra ett chansbyte av vänster lager fram och hoppas på det bästa.

    Tack för inputs, jag återkommer om felet gör detsamma med ett resultat av felsökande och rep.

    / Peo

  9. #9
    Rattlåset går ej i om någon hallgivare inte ger rätt signal. Då kan inte datorn avgöra om bilen verkligen står stilla. Om felet blir permanent kan du koppla ett nytt lager / givare hängande på sidan om. Främre lager är en svag pkt.

Liknande ämnen

  1. Vilket lim skall man använda??
    Av bridgeman i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 00:01
  2. Vilket bilbatteri skall man ha..
    Av anze i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 20:59
  3. Öppet filter, vilket skall man ha...
    Av Rickard_9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 00:06
  4. Vem skall betala ABS-givare?
    Av wesslan_theman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-09-13, 13:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •