Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bromsvärden besiktning 9-3 SC 2009

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659

    Bromsvärden besiktning 9-3 SC 2009

    Hej,

    Gäller en 9-3 SC 2.0t Vector 2009:

    Bilen gick igenom besiktningen idag med blankt papper, men jag är lite konfunderad över bromsvärdena:

    Fram: 1.0 - 1.0
    Bak: 1.6 - 1.6

    Är det inte väldigt låga värden?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Beror ju på hur hårt besiktningsmannen trycker på bromsen.

    Upplever du bromsarna som dåliga?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Jaha! Jag trodde de tryckte på ett mer "kontrollerat" sätt.

    Jag tycker bromsarna känns bra. Inga problem att få ABS att gå in även på torr asfalt (om nu det är ett bra mått)

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Egentligen finns det två krav:
    1. Max 30% diff i bromsverkan mellan hjul på samma axel.
    2. Att bromsverkan är tillräcklig (om det betyder att värdena ska över en viss miniminivå eller något annat låter jag vara osagt...)

    Att du inte har några problem att få ABS att gå in på torr asfalt kan även betyda att du har dåliga däck...

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Tack!

    Troligen tryckte han bara tills det blev godkänt. Hade rätt risiga däck men nu är det nya vinterdäck på, har inte provat att panikbromsa med dem än.

    Förresten, är 1.03 i Lambda värde något att oroa sej för? Det låg precis innanför gränsen som var tillåtet.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Förresten, är 1.03 i Lambda värde något att oroa sej för? Det låg precis innanför gränsen som var tillåtet.
    Om vi antar att värdet är noggrant uppmätt så betyder det att du har för mycket syre i avgaserna. Det kan antingen bero på att bilen går magert eller att du har luftläckage i avgassystemet _före_ lambdasonden.

    Men det är samma visa där som med bromsuppmätningen, besiktningsmannen stoppar in mätaren i avgasröret och sedan rör sig värdet lite lätt. Hen kanske bara skriver upp första bästa värde som dyker upp så länge det är godkänt, eller väntar lite och skriver upp det bästa värdet under tiden mätningen pågår.

    Personligen skulle jag kolla efter luftläckor och därefter inte oroa mig om jag vet att bilen för övrigt mår bra (=går bra utan några felsymptom och är välservad).

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Om vi antar att värdet är noggrant uppmätt så betyder det att du har för mycket syre i avgaserna. Det kan antingen bero på att bilen går magert eller att du har luftläckage i avgassystemet _före_ lambdasonden.

    Men det är samma visa där som med bromsuppmätningen, besiktningsmannen stoppar in mätaren i avgasröret och sedan rör sig värdet lite lätt. Hen kanske bara skriver upp första bästa värde som dyker upp så länge det är godkänt, eller väntar lite och skriver upp det bästa värdet under tiden mätningen pågår.

    Personligen skulle jag kolla efter luftläckor och därefter inte oroa mig om jag vet att bilen för övrigt mår bra (=går bra utan några felsymptom och är välservad).
    Bilen går fint och är välservad. Dock har den fyllt 10 år nu och har avgassystemet från fabriken fortfarande.

    Jag har en känsla av att besiktningskillen idag inte hade någon enormt intresse av att besikta bilar. Det tog inte många minuter innan det var klart...
    Så jag tutar och kör tills jag märker något.

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Lambdan på besiktningen är ju som sagt inte den lambdan som motorn går i, då den mäts bak i avgasröret, så allt läckage på hela avgassystemet påverkar mätvärdet.

    Anledningen att bilprovningen mäter lambda är nog nästan mest för att hitta läckage gissar jag, även om det ju kan indikera andra avgasreningsproblem med.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage och dags för besiktning (Besiktning)
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 19:26
  2. Bromsvärden som spökar
    Av Sanny i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 19:53
  3. Bakre bromsvärden 900NG
    Av StefanM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 09:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •