Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Elantennproblem OG9-3 / NG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Elantennproblem OG9-3 / NG900

    Tog av elantennen och borrade ur hylsan, tog isär alltsammans och rensade ur allt plastskräp som var kvar efter den gamla, satte ihop allt igen och skulle med hjälp av min son montera ett nytt spröt.
    Då visar det sig att när jag trycker igång radion så snurrar antennmotorn på men stannar inte igen förrän man stänger av radion.
    När jag för ner plastremsan och antennmotorn är igång så känner jag att kuggarna "petar ut" sprötet, dvs det hackar uppåt.
    Kan inte få motorn att vända och tar isär den ännu en gång för att dubbelkolla allt och det ser visuellt helt ok ut.
    Samma visa när jag återmonterar. Kan inte få motorn att reversera, dvs att mata in antennen då den hela tiden surrar på i motsatt riktning tills jag stänger radion.
    Någon som råkat ut för detta och som ligger på något tips om vad det kan vara?
    Tacksam för svar.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Det sitter en ändlägesgivare inne i antennen. Det låter som att den är skadad, smutsig eller oxiderad. Demontera och gör ren samt kontrollera släpkontakter m m avseende kontakt.

    Instruktion via länk här: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1425742
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack! Skall göra det och återkommer om det inte fungerar.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Återkom gärna även om det fungerar. Såvet andra det...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Det löste sig på följande sätt.
    Jag monterade av antennmotorn och skruvade isär den för att kolla varför den bara "tickade".
    Det visade sig att det sitter en magnet i det ena plastkugghjulet som jag initialt hade monterat fel. När jag monterade det på andra hållet och tog bort ett dubbelt plastkugghjul i mekanismen som sitter vid själva solenoiden så kunde jag vrida den plastkugg som drar plastbandet in och ut i motorn och kunde därmed ställa detta i sitt ändläge där själva sprötet skall vara helt utfällt.
    Tog sedan antennsprötet och filade av lite plast ifrån själva änden av plastremsan som drevet skall greppa så det lätt gled in i matarhjulet.
    Körde in plastkuggbandet ca 4 cm in i matardrevet varvid ju ändläget ändrades.

    Såg till så att plastkuggbandet löpte korrekt i själva matarbanan till uppsamlaren för plastbandet och monterade sedan det tidigare demonterade plastdrevet.
    Monterade "plastbandsuppsamlaren" och skruvade ihop motorn och monterade densamma. Trädde ut antenn samt resterande plastband ur antennhålet samt trädde på den plåthylsa som fungerar som stopp för antennsprötet över och skruvade fast ändmuttern.
    Slog på tändningen och såg till att radion var igång.

    Därefter kopplade jag ihop kontakten till strömtillförseln för motorn varvid motorn började mata in plastbandet. Fick vara snabb för att hinna med att styra plastbandet och se till att antennsprötet var i max utfällt läge. Motorn matade ner band och antenn tills ca 10-15 cm av sprötet stack upp.

    Slog av tändningen samt drog åt muttern vid antennfästet.
    Slog på tändningen igen varvid sprötet fälldes ut i sin fulla längd.
    Stängde av radion och då gick sprötet ner i sin helhet och har funkat perfekt sedan dess.

    Iom att jag kört in sprötet i matarkugghjulet en bit och därmed ändrat läget på sensorn som läser ändlägena så drogs sprötet ner per automatik.
    Har inte läst denna min lösning någonstans på forumet så jag hoppas att det kan lösa dilemmat för många som har problem med motorantennen.

    2 användare gillar detta inlägg

    bka, Vfr


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •