Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Montera tillbaka originalstereo NG9-3 -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Montera tillbaka originalstereo NG9-3 -07

    Hej,

    Jag är nybliven ägare till en Saab 9-3, 1.9Tid 150hk, Manuell, Årsmodell 2007 (nya interiören, äldre exteriören).
    Där den föregående ägaren har bytt ut stereon mot en eftermarknads variant. Problemet som jag förstått det är att klockfunktionen sitter i original stereon, vilket medför att man inte kan ställa dieselvärmarens tidur eller få använda serviceintervallsfunktionen. Det piper även i slutsteget p.g.a. en dålig lödning(?).

    Min fråga blir då: Kan man köpa en begagnad original stereo, gifta in den och på så sätt få tillgång till alla funktioner?
    Kommer man att behöva en Tech-2:a för detta eller räcker det med att köpa en avkodad stereo och enbart koppla in kablarna?

    Tacksam för all hjälp!

    Med vänlig hälsning Henrik

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Tech2 krävs.

    PM skickat.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Nja, nästan så. Klockfunktionen sitter i bilen, men inställningen av klockan görs från radion. Med andra ord så funkar klockan om man bara lyckas ställa in den manuellt. Detta kan t.ex göras med ESID som är en extra "färddator" man kan köpa till. Eller så gör man som du tänkte och sätter tillbaka en originalstereo, antingen tillfälligt för att ställa in tiden, eller permanent.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Tech2 krävs.

    PM skickat.
    Tack för PM, bilen är tyvärr i fel del av landet.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Nja, nästan så. Klockfunktionen sitter i bilen, men inställningen av klockan görs från radion. Med andra ord så funkar klockan om man bara lyckas ställa in den manuellt. Detta kan t.ex göras med ESID som är en extra "färddator" man kan köpa till. Eller så gör man som du tänkte och sätter tillbaka en originalstereo, antingen tillfälligt för att ställa in tiden, eller permanent.
    Tack för svar!
    Då bör det gå att återställa funktionaliteten permanent, genom att montera och gifta in en stereoenhet jag lokaliserat på lokala skroten?

    Tycker ändå originalsystemet ser bättre ut än den nya.

    Med vänlig hälsning Henrik

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Nja inte så enkelt tror jag. Den från skroten måste väl giftas ur med tech-2 först innan den tas ur, är den inte urgift så går den inte att gifta in i annan bil. Kanske går om man tar med en tech-2 till skroten och strömsätter donatorbilen så man kan gifta ur den korrekt där innan man tar loss den. Kan ha fel men så är det på 9-5 väl.

    Välkommen till forumet förresten! och grattis till ägandet av en Saab!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Nja inte så enkelt tror jag. Den från skroten måste väl giftas ur med tech-2 först innan den tas ur, är den inte urgift så går den inte att gifta in i annan bil. Kanske går om man tar med en tech-2 till skroten och strömsätter donatorbilen så man kan gifta ur den korrekt där innan man tar loss den. Kan ha fel men så är det på 9-5 väl.

    Välkommen till forumet förresten! och grattis till ägandet av en Saab!
    Tack så mycket!
    Skroten annonser ut stereoenheten som "avkodad" så det funkar förhoppningsvis, tyckte annars jag läste i en tråd att man kunde gifta ur den med hjälp av Chassinumret på donatorbilen.
    Fick kontakt med en hjälpsam person med Tech2, och det lät på honom som att det inte skulle vara några problem!

  8. #8
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Nja inte så enkelt tror jag. Den från skroten måste väl giftas ur med tech-2 först innan den tas ur, är den inte urgift så går den inte att gifta in i annan bil. Kanske går om man tar med en tech-2 till skroten och strömsätter donatorbilen så man kan gifta ur den korrekt där innan man tar loss den. Kan ha fel men så är det på 9-5 väl.

    Välkommen till forumet förresten! och grattis till ägandet av en Saab!
    Är jag inte helt ute och cyklar behöver man inte gifta ur stereon i NG9-3. Däremot måste du lägga till den med Tech2 i bilen du flyttar den till.

Liknande ämnen

  1. Sportluftfilter Saab 9-5 - Montera tillbaka original
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 19:06
  2. Montera tillbaka transkåpa 9000-95 Hur? *Mekar NU
    Av lallas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 23:40
  3. Montera ur originalstereo ur en 9-3:a..
    Av widde84 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 08:54
  4. montera tillbaka orginal emblemen og900
    Av Saaben i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 13:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •