Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Laddar dåligt, lysande CE och flera felkoder NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Reykjavik - Island
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Trasig ECU och hur intallera en ny (begagnad) ? NG9-3

    Hej - har problem med min SAAB 9-3 årsmodell 2006 - Har fått veta att ECU motor datorn (heter så eller ?) är trasig så man får installera ny - vi (dvs min verkstad) har fått tag på en begagnad men den måste programmeras för att passa till min bil. Hur gör man detta och finns det info här eller annan stans som man kan hämta - ev programvara etc.
    MVH

    Gunnar Gunnarsson

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Vilken motor har du? Det är olika ECU på dom olika motorerna. 1,8t, 2,0t & 2,0T (bensin) har samma box (SAAB:s eget Trionic men olika programvara. Dieslarna och V6:an (Aero) har helt andra system (Bosch Motronic). Men det problem du beskriver verkar vanligast på just 1,8t - 2,0T. Först och främst så måste programmet var rätt, till rätt motor. Sedan behöver boxen "giftas ihop" med bilen m.h.a en Tech2, ett GM-instruiment för felsökning och konfigurering.

    Vad är det för verkstad? Är det en SAAB-verkstad så att dom kan tänkas ha en Tech2, eller en mera allmän verkstad?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Hur vet de att ECUn är trasig? Vilken felkod? Vilken årsmodell?

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Från och med ng9-3 gifter man inte in boxar, man lägger till/tar bort, giftermål är ju inte nödvändigt eftersom man måste ha säkerhetsaccess för att göra det.
    Dock är det inte så enkelt att man bara kan ta en box från skroten och lägga till i en ng9-3, så har jag fått det förklarat.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Reykjavik - Island
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Hej och tack för era svar. Vi har numera ingen SAAB verkstad så vitt jag vet så det är en allmän verkstad som skall fixa min bil. Den är årsmodell 2006 - 9-3 bensin. Skall kolla det här med felkoden etc och återkommer

    Gunnar

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Styrboxen byter du enkelt själv, bort med kåpan skruva bort skruvarna och av med kontakterna (hjälp till sliden på kontakterna där bak med andra handen annars går kontakten sönder!!) sen ber du någon på forumet med tech2 hjälpa dig mot rimlig ersättning

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Reykjavik - Island
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Har fått veta att felkoderna är dessa:
    P0201 Injector circuit cyl. 1
    P0202 Injector circuit cyl. 2
    P0203 Injector circuit cyl. 3
    P0204 Injector circuit cyl. 4
    P0245 Turbo / wastegate solenoid A low

    Gunnar

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Din mekaniker verkar veta vad han pratar om, det där verkar efter lite googlande ofta vara ECUn. Annars finns det många som haft problem med tex spjällhus, där verkstaden börjar med att byta ECUn eftersom koderna indikerar det.

  9. #9
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av GunnarGunnarsson Visa inlägg
    Har fått veta att felkoderna är dessa:
    P0201 Injector circuit cyl. 1
    P0202 Injector circuit cyl. 2
    P0203 Injector circuit cyl. 3
    P0204 Injector circuit cyl. 4
    P0245 Turbo / wastegate solenoid A low

    Gunnar
    Her er det altså fem ulike utganger fra ECU der det måles brudd/kortslutning, noe som høres litt usannsynlig ut. Alle ledningene til dysene går over én felles kontakt som brukes bare til dette, mens ledningsføringen til solenoiden er annerledes. Har du fått vite om hva problemet med ECU egentlig er, slik som at den feks. ikke jorder hovedreléet, eller noe annet?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Är du svensk så skulle jag ringa till MapTun och be om hjälp.

    Dom lär inte ha några problem att skicka rätt ECU så din bil fungerar direkt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Nu tror jag ju att de även hjälper samt Islänningar

    +4619237030
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Laddar dåligt, lysande CE och flera felkoder NG9-3 B207

    Hej!
    Jag är verkligen i behov av lite råd och tips angående min Saab 9-3 2.0t 2006 (22000m)

    Bilen har varit inne på tre olika verkstäder nu och strular fortfarande
    Det började med att turbon laddade dåligt och mätaren kom aldrig upp till det röda fältet och motorlampan började lysa.
    Bilen gick att köra fast gick trögt. Jag åkte till en Mekonomen verkstad som fick felkod

    P0246
    P0201
    P0202
    P0203
    P0204
    &
    P0245

    Min bil hade precis samma problem som i youtube klippet https://www.youtube.com/watch?v=dZr4uELceCw-

    Hur som helst har det byts en del grejer nu och turbon funkar som den ska igen.
    -Magnetventilen till turbon (orginaldel).
    -En tändspole samt att tändstiften har kontrollerats
    -MAP-Sensor
    -Inloppsluftventil Turbo

    I somras fick jag även byte Bränslepumpen (bosch) i tanken samt bränslefilter på verkstad

    Nu efter så kommer felkoderna tillbaks och motorlampan lyser igen. Nu när jag lät en Saab mekaniker titta på bilen
    så fick han upp samma felkoder som innan och motorlampan börjar lysa igen.
    Bilen har börjat bete sig konstigt då den går jättefint ibland tills att den nästan dör som vid soppatorsk.
    Den kan gå väldigt ojämnt helt plötsligt och lukta bensin med mycket vita avgaser som följd.

    Senaste saab verkstan hade väldigt mycket att göra men misstänkte att det var ECUt som var felet.
    Kan man på något sätt felsöka själva ECUt (bränsle styrdonet) eller köpa ett begagnat ?
    Känns som jag lagt ner en mindre förmögenhet på bilen nu. Haft den i 8år och börjar ledsna på den.
    Ett nytt ECU med programmering kan kosta mellan 6-9 tusen och då är det inte 100% att det är just den

    Märkligt att man inte får fram rätt felkoder utan att man får chansa sig fram. En felkod på att ECUt var trasigt
    hade ju hjälp en hel del från början. Någon som kan ge mig bra tips på vad jag kan göra?
    Tackar för svar!

    liknande fel
    https://www.youtube.com/watch?v=ePC7o1ZKOiY
    https://www.youtube.com/watch?v=RwyFFOmIg9s





    .

  13. #13
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 459
    Medlem#
    6988
    Angående priset så bara få tag i en begagnad ECU och hitta någon privatperson som gifter in och flashar om.
    Var bor du?

    Karta över privatpersoner med Tech2:
    https://www.google.com/maps/d/u/0/vi...6499999934&z=6

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Ok så man måste flasha den begagnade också? Tänkte om det räckte med att hitta en liknade modell (bilmodell).
    Nu fick jag fram numret på den i alla fall.

    http://forumbilder.se/H909T/20181210-202315

  15. #15
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 459
    Medlem#
    6988
    Måste minst giftas in, antingen med Tech2 eller flashas med CANFlasher.

  16. #16
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99
    just det där du beskriver i de första raderna har jag erfarenhet av. dock vanligt T7 styrsystem men i detta fall spelar det nog ingen större roll. har haft denna bil i 2 år och farsan innan mig och vi har letat ihjäl oss på vad det skulle kunna varit. vi har bytt allt i bilen och då menar jag allt! inklusive renovering av motor. märke en dag i inkörningstadiet på motorn att det lät alldeles för högt om motorn vid torrgasning. min första tanke var att nyrenoverade turbon skurit så att avgaserna inte kom fram ordentligt. Pappa sa åt mig att såga ett stort hål innan katalysatorn, så jag gjorde det och stack ut och provkörde och tröck gasen i botten. DÅ. äntligen efter 3 års felsökning hoppade allt igång som det skulle och det studsade om framdäcken av vridmomentet och bilen nådde över 5000 varv förförsta gången på länge!!.

    Lång historia kort: det skulle kunna vara katalysatorn som är igensotad!

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Ja nu har jag skickat iväg styrdonet till en i Trollhättan. Han skulle hjälpa mig att programmera in ett fungerande begagnat styrdon.
    Men tack för tipset om Katalysatorn. Värt att testa kanske. Dock så var bilen besiktad nu i Augusti med bra avgasvärden.
    Borde väl fått dåliga värden om katalysatorn var igen sotad tycker man

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Jag fick tillbaks ett begat ECU (bränslestyrdon) på posten som var programmerat och klart med Tech2 . Bilen går skitbra nu

    5 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    ”Begränsad prestanda” och återkommande P0201, P0202, P0203, P0204 & P0245 NG9-3 B207

    Hej vänner!

    Bil: Saab 9-3 2.0 T 2010 Hirsch optimerad

    Fick meddelande ”begränsad prestanda” för någon vecka sen som sedan övergick till motorlampa. Bilen har gått i ”limp mode” dålig accelaration o effekt. Ej varit svårstartad, eller ryckig. Tog bort batteriet (då fösvinner motorlampan tills den startas 2-3 ggr) o besikta med blanka papper. Lämnat in på verkstad och fått följade fel med Tech 2:

    P0201 insp ventil 1
    P0202 insp ventil 2
    P0203 insp ventil 3
    P0204 insp ventil 4
    P0245 Magnetventil laddluft

    Mekanikern radera felkoderna men de kom tillbaks direkt. Programmerat om styrdonet men samma.

    Han menar på att det är styrdonet.

    Någon som haft samma problem, felkoder?!

    Ska försöka hitta ett begagnat styrdon. Men när det kommer till styrdon verkar artikelnr ändras från 2008-2011 vad skiljer eller är annorlunda jämfört med styrdon från 2003-2008?

    Tack på förhand!

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Felkoder Saab 9-3 NG 1,8t 2004

    Hej alla SAAB-vänner!

    Nybliven ägare av en 9-3 NG 1,8t 2004. Motorlampan lyste gult vid köp. Gav följande felkoder: P0245, P0201, P0202, P0203, P0204. Bilen har vägrat starta en gång men har efter detta gått bra. Felkoder släckta och har ännu ej kommit åter efter ca 10 mil. Någon som har en ide om vad detta kan bero på? Fått olika ideer från olika verkstäder.

    Tacksam för input!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Laddar inte batteriet, ingen varning NG9-3 B207
    Av 13th.Marine i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2018-12-12, 10:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •