Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Laddar dåligt, lysande CE och flera felkoder NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Laddar dåligt, lysande CE och flera felkoder NG9-3 B207

    Hej!
    Jag är verkligen i behov av lite råd och tips angående min Saab 9-3 2.0t 2006 (22000m)

    Bilen har varit inne på tre olika verkstäder nu och strular fortfarande
    Det började med att turbon laddade dåligt och mätaren kom aldrig upp till det röda fältet och motorlampan började lysa.
    Bilen gick att köra fast gick trögt. Jag åkte till en Mekonomen verkstad som fick felkod

    P0246
    P0201
    P0202
    P0203
    P0204
    &
    P0245

    Min bil hade precis samma problem som i youtube klippet https://www.youtube.com/watch?v=dZr4uELceCw-

    Hur som helst har det byts en del grejer nu och turbon funkar som den ska igen.
    -Magnetventilen till turbon (orginaldel).
    -En tändspole samt att tändstiften har kontrollerats
    -MAP-Sensor
    -Inloppsluftventil Turbo

    I somras fick jag även byte Bränslepumpen (bosch) i tanken samt bränslefilter på verkstad

    Nu efter så kommer felkoderna tillbaks och motorlampan lyser igen. Nu när jag lät en Saab mekaniker titta på bilen
    så fick han upp samma felkoder som innan och motorlampan börjar lysa igen.
    Bilen har börjat bete sig konstigt då den går jättefint ibland tills att den nästan dör som vid soppatorsk.
    Den kan gå väldigt ojämnt helt plötsligt och lukta bensin med mycket vita avgaser som följd.

    Senaste saab verkstan hade väldigt mycket att göra men misstänkte att det var ECUt som var felet.
    Kan man på något sätt felsöka själva ECUt (bränsle styrdonet) eller köpa ett begagnat ?
    Känns som jag lagt ner en mindre förmögenhet på bilen nu. Haft den i 8år och börjar ledsna på den.
    Ett nytt ECU med programmering kan kosta mellan 6-9 tusen och då är det inte 100% att det är just den

    Märkligt att man inte får fram rätt felkoder utan att man får chansa sig fram. En felkod på att ECUt var trasigt
    hade ju hjälp en hel del från början. Någon som kan ge mig bra tips på vad jag kan göra?
    Tackar för svar!

    liknande fel
    https://www.youtube.com/watch?v=ePC7o1ZKOiY
    https://www.youtube.com/watch?v=RwyFFOmIg9s





    .

  2. #2
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 382
    Medlem#
    6988
    Angående priset så bara få tag i en begagnad ECU och hitta någon privatperson som gifter in och flashar om.
    Var bor du?

    Karta över privatpersoner med Tech2:
    https://www.google.com/maps/d/u/0/vi...6499999934&z=6

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Ok så man måste flasha den begagnade också? Tänkte om det räckte med att hitta en liknade modell (bilmodell).
    Nu fick jag fram numret på den i alla fall.

    http://forumbilder.se/H909T/20181210-202315

  4. #4
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 382
    Medlem#
    6988
    Måste minst giftas in, antingen med Tech2 eller flashas med CANFlasher.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    36
    just det där du beskriver i de första raderna har jag erfarenhet av. dock vanligt T7 styrsystem men i detta fall spelar det nog ingen större roll. har haft denna bil i 2 år och farsan innan mig och vi har letat ihjäl oss på vad det skulle kunna varit. vi har bytt allt i bilen och då menar jag allt! inklusive renovering av motor. märke en dag i inkörningstadiet på motorn att det lät alldeles för högt om motorn vid torrgasning. min första tanke var att nyrenoverade turbon skurit så att avgaserna inte kom fram ordentligt. Pappa sa åt mig att såga ett stort hål innan katalysatorn, så jag gjorde det och stack ut och provkörde och tröck gasen i botten. DÅ. äntligen efter 3 års felsökning hoppade allt igång som det skulle och det studsade om framdäcken av vridmomentet och bilen nådde över 5000 varv förförsta gången på länge!!.

    Lång historia kort: det skulle kunna vara katalysatorn som är igensotad!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Laddar inte batteriet, ingen varning NG9-3 B207
    Av 13th.Marine i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: igår, 09:36
  2. Flera felkoder NG9-3 -06
    Av erik_90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-04-03, 11:14
  3. Dåligt laddtryck efter turbobyte NG9-3 B207
    Av Esaus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-21, 11:00
  4. Turbon laddar ej samt att kylarvätskan är svart NG9-3 B207
    Av adam93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-07-05, 07:38
  5. Dåligt oljetryck (lysande oljelampa) 9-5 2.3t
    Av gurragas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-06-03, 11:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •