Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Felkod P0089 Bränslepumpsregulator NG9-3 B284

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    351

    Felkod P0089 Bränslepumpsregulator NG9-3 B284

    Godkväll...

    min kära sambo upplyste mig om när hon kom hem från jobbet att check engine hade börjat lysa.... hmm inte kul

    tog med mig maptunern ut och läste av felkod 04:P0089

    har läst mig till att detta är bränsletrycksregulatorfel ?

    raderade koden, startade bilen.... lampan började inte lysa igen...


    är detta något jag bör kolla upp på Saab verkstad? eller kan detta ske utan att behöva vara orolig? Skadligt för bilen ?

    bilen har steg 1

    Mvh Björn

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 872

    Re: Felkod P0089 Saab 9-3 V6 -06

    Hej!

    Att du inte får lamptändning direkt är naturligt, vänta o se...
    När den kommit tillbaka så är det bra om du uppsöker verkstad.
    Du kan göra en kolla för att se att alla bränsleledningar är OK, men det brukar ju kännas på lukten om du har läckage.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    351

    Re: Felkod P0089 Saab 9-3 V6 -06

    lyfter... (tyvärr)

    problemet har återkommit ett flertal ggr... varit inne med bilen på saab och de säger att det "troligtvis" är fel på bränslepumpen, kostar 5k att byta. Han på saab sa dessutom att bränsletrycksregulatorn sitter i samma "paket" som bränslepumpen och att man får byta allt för att få bukt med det.

    Vad jag kan se och har googlat mig fram till är att det är 2 lösa delar, 1 bränslepump och en bränsletrycksregulator... har jag jag fel?


    tillägga att idag kom det ännu en ny felkod... bilen blev totalt orkeslös, som att du rycker någon slang till turbon etc. stannade, startade om bilen och körde igen, bilen går nu som vanligt och hur bra som helst, dock tände sig motorlampan igen och P:0234 dök upp...

    någon med wis som kan se vad det står för ? kan ju "hoppas" på att mina 2 felkoder går hand i hand...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    6

    Felkod P0089 - Bränslepumpsregulator NG9-3 B284

    Hejsan!

    Bilen det gäller är en Saab 9-3 SS Aero 2,8t V6 (2006)

    Kort och gott, motorlampan började lysa så jag stack och felsökte med Tech-II som indikerade på "Bränslepumpsregulator" (felkod:P0089). Meddelandet gick att släcka och kom inte tillbaka på några dagar, men igår vart det dags igen. Eftersom det är återkommande känner jag att det är dags att göra någonting åt det. Frågan är bara vad?

    Kan man byta regulatorn i sig? eller är det enklare att slänga i en ny bränslepump? Någon som har erfarenheter utav problemet?

    Tacksam för alla tips och all hjälp jag kan få!

    Mvh Max

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    man lär ju först och främst felsöka och se varför den varnar för detta? Sitter det en tryckgivare för bränslet så lär man ju först och främst mäta bränsletrycket för att se om det är enl spec.

  6. #6
    B284 har inte fast bränsletryck (dvs går inte att mäta och jämföra med spec). I tanken sitter en pump som pumpar via en slang till motorn. Vid motorn finns ingen bränsletrycksregulator, ej heller någon return till tanken. I stället finns en styrbox som reglerar pumpen så att trycket motsvarar vad ME9 har begärt för tryck. Det kan t.ex. vara 2,5 bar på tomgång och låglast och 5 bar vid fullgasacceleration (siffror från min 300hk Hirsch 2010). Felkoden skulle kunna komma från styrboxen för pumpen, t.ex. om den inser att den inte har lyckats styra fram begärt tryck.

    Någon med WIS borde kunna se om felkoden har någon bättre beskrivning.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Min fundering var korrekt: "P0089 is set when there is a certain percentage difference between the ECM's 'commanded' or 'requested' fuel pressure, and the actual pressure as reported by the sensor".

    Mer info här: http://www.saablink.net/forum/car-pr...only/59219.htm
    ... och här: http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=259034
    ... och ännu mer detaljer här: http://saabforums.com/forum/saab-9-3...de-p0089-1530/

    Lycka till.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Min fundering var korrekt: "P0089 is set when there is a certain percentage difference between the ECM's 'commanded' or 'requested' fuel pressure, and the actual pressure as reported by the sensor".

    Mer info här: http://www.saablink.net/forum/car-pr...only/59219.htm
    ... och här: http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=259034
    ... och ännu mer detaljer här: http://saabforums.com/forum/saab-9-3...de-p0089-1530/

    Lycka till.
    Har samma fel själv nu som trådskaparen, jag kör 2.8T Årsm. 07, SAAB verkstan läste ut koden.
    Vore intressant att få veta hur det löste sig.

    Verkar som att den släcker CE lampan själv efter ett antal, gissar jag, felfria start, men har kommit tillbaka också.
    Dock så tänds lampan aldrig under körning utan jag kan ha parkerat bilen på kvällen, på morgonen när jag startar lyser den.
    Känns som något precis vid start inte är Ok, i övrigt går bilen felfritt vad jag märker.

    Som sagt, vore intressant att veta hur det gick.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 982
    Problemet är att bränslepumpsstyrdonet får öka eller minska PWM styrningen till bränslepumpen med mer än +-25% för att uppnå önskat tryck. Med andra ord kolla br.filter, bränslepump.
    Senast redigerat av gazer3312 den 2014-03-20 klockan 22:12.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Problemet är att bränslepumpsstyrdonet får öka eller minska PWM styrningen till bränslepumpen med mer än +-25% för att uppnå önskat tryck. Med andra ord kolla br.filter, bränslepump.
    Ok. Tack för info.
    Bränslefilter bytt utan någon skillnad.
    Återställt trim till original men ingen skillnad så jag antar det är bränslepump vilket låter dyrt.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av 1st_SAAB Visa inlägg
    Ok. Tack för info.
    Bränslefilter bytt utan någon skillnad.
    Återställt trim till original men ingen skillnad så jag antar det är bränslepump vilket låter dyrt.
    Jag kan väldigt lite om detta men finns det inte någon bränsletrycksregulator ?
    Och i så fall, är den svår att byta så det blir många timmar på verkstan ?
    Eller är det mest troligt att pumpen är dålig ?
    Är den dyr ?

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av 1st_SAAB Visa inlägg
    Jag kan väldigt lite om detta men finns det inte någon bränsletrycksregulator ?
    Nej. Läs inlägg #3 i tråden.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Nej. Läs inlägg #3 i tråden.
    Skärpning på mig :-)
    Blir ju helt stirrig på det här med lampj..eln som tänds på instrumentpanelen.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Samma 'fel' på min 2007 aero.

    Någon som löste det? Lampan brukar slockna efter ett tag men tänds snart igen. Alltid ackompanjerad av p2187 med.

  15. #15

    P0192 och P087

    Citat Ursprungligen postat av ZaiLH Visa inlägg
    Samma 'fel' på min 2007 aero.

    Någon som löste det? Lampan brukar slockna efter ett tag men tänds snart igen. Alltid ackompanjerad av p2187 med.
    Bumpar lite denna tråd igen, var inne och skrev här för något halvår sedan, då hade jag P0089 enligt verkstan.
    Har sedan dess kört bilen som själv släcker ner motorlampan men oftast efter långkörning så kommer den tillbaka.
    Idag var jag och köpte ELM327 och OBD Car doctor till iPhone och läser ut koderna, men nu visar den P0087 och P0192.
    Allt har med bränsletillförsel att göra.

    Så någon av er som skrev här tidigare, fick ni någon lösning ?

    /A

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av 1st_SAAB Visa inlägg
    Bumpar lite denna tråd igen, var inne och skrev här för något halvår sedan, då hade jag P0089 enligt verkstan.
    Har sedan dess kört bilen som själv släcker ner motorlampan men oftast efter långkörning så kommer den tillbaka.
    Idag var jag och köpte ELM327 och OBD Car doctor till iPhone och läser ut koderna, men nu visar den P0087 och P0192.
    Allt har med bränsletillförsel att göra.

    Så någon av er som skrev här tidigare, fick ni någon lösning ?

    /A
    Körde lite med ELM327 kopplad till iPhone med OBD Car Doctor igång.
    Det som skrevs tidigare i tråden att gräns ligger på +- 25%, är det vad jag ser i appen som Short Term Fuel % och Long Term Fuel % ?

    Grafen Long Term Fuel % började på -15% men efter 10 min körning visade den -16%.
    Felet brukar alltid dyka upp vid längre körningar.

    Eller är det något helt annat ?

    Lär ju inte laga sig själv men vill försöka förstå vad jag ser för värden eller om det är värdelös info.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Felkod P0089-00 NG9-3 TurboX B284

    Hej,
    Bilen sätter felkod P008900, märker inget när jag kör mjuk och lugnt och ger fan i att varva hårt, men när jag kör gasen i botten så sent på 2:an och 3:a (på lite högre varv) så börjar bilen rycka/hacka och motorlampan blinkar. När man sedan släpper av på gasen så går motorn orent som om att den inte går på alla cylindrar och detta slutar inte förrän man stannat och stängt av motorn. När man sedan startar igen så har den satt felkod P008900 (om man läser ut den...), men ingen motorlampa lyser och den går mjukt och fint fint så länge man kör lugnt...

    EN sak till... Bilen startar fint i alla lägen, men när jag tankat bilen fullt och sedan sätter mig och ska starta så är den grymt svårstartad och jag får köra på startmotorn rätt länge innan den tänder lite tveksamt, går sedan lite orent de första sekunderna, men sedan är allt normalt.

    Är det bara att riva ner tanken och byta bränslepump eller vad är det tror ni?

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    23
    Medlem#
    5108
    Hej
    Jag väcker denna tråd till liv.
    Min Turbo-X har lagt av, vill inte starta.
    Vid utläsning av felkoder så får jag fram P0089 Fuel Pressure Regulator Performance och P0087 Fuel Pressure to Low.
    Vad jag har läst här och på dom länkar som finns i inlägg #4 så nämns bara P0089 och att man har kunnat köra bilen med den koden.
    Men då jag har P0087 koden också så lutar det väl åt att det inte kommer fram nån soppa. Misstänkt bränslepump? Är det jättedyrt att byta?

    /Johan

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Bränslepump 12780869.
    Listpris 6 241,62 kr +moms = ca 7800kr.

    Sen tillkommer ju monteringen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P0206 NG9-3 B284
    Av bolin 107 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2024-01-28, 10:37
  2. [LÖST] Felkod P0411 NG9-3 TurboX B284
    Av Injis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2023-11-02, 19:24
  3. [LÖST] Felkod P0500 och XWD service NG9-3 B284
    Av M3ndax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2018-03-09, 09:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •