Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Servopumpsproblem OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    78
    Medlem#
    -

    Servopumpsproblem OG9-5

    Hej hej vänner!

    Jag blev klar igår med renoveringen av bilen. Startar upp och allt funkar bra. Efter en stund börjar det låta, slamrar lite från kamtransmissions sidan på bilen, dvs vänster framifrån sett.

    Kommer på att jag inte fyllt på tillräckligt med servoolja. Stänger av bilen och häller i mer.

    När jag sedan ska köra bilen upplever jag skakningar på tomgång och mer skakningar när jag svänger på tomgång. Vibrerar som tusan...

    Går däremot att köra bilen fast styrningen känns väldigt mjuk, inte alls som den ska vara på en 9-5a.

    Känns som att pumpen är körd? Så jävla skumt dock att styrningen är mjukare än normalt? Borde den inte bli hård om pumpen är pajj?

    Vad tror ni? Byta pump som gäller?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Pumpen brukar råma ordentligt om den blir tom på olja. Har oljan börjat skumma så tar det lång tid innan det släpper. Brukar inte vibrera av en dåligt pump

    Försvinner problemet om du hänger av remmen (ett kort tag)?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    78
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Pumpen brukar råma ordentligt om den blir tom på olja. Har oljan börjat skumma så tar det lång tid innan det släpper. Brukar inte vibrera av en dåligt pump

    Försvinner problemet om du hänger av remmen (ett kort tag)?
    När jag startar bilen kall så är det inga skak när jag gör fulla rattutslag. Men när det har gått en liten tid så vibrerar det en del från ratten och även när jag gör utslag. Däremot så har det blivit lite bättre nu, men pumpen gjorde ju en hel del missljud igår innan jag verkligen märkte att det var den.

    Sedan har ju subframen varit nertagen och fått nya bussningar. Så behöver ju göra en hjulinställning på bilen...

    Även spindlar och yttre styrelser är bytta.

    Så att bilen beter sig märkligt när jag svänger måste ju bero på det.

    Det som är konstigt är ju att styrningen känns så mjuk?? I vanliga fall brukar den ju vara ganska hård, i alla fall på landsväg.

    För frågan är ju om pumpen pajjat eller inte... Kan den gå sönder lite liksom? Eller blir styrningen stenhård när den är sönder?

  4. #4
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99
    sitter en reduseringsventil i pumpen som kan fela. då blir det LÄTT bara den! obehagligt efter 100

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •