Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kallstartproblem bensinmodeller NG9-3 B207 årsmodeller cirka 2007-2010

  1. #1
    Sugmotor Saabillacs avatar
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nordvästra Skåne
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Kallstartproblem bensinmodeller NG9-3 B207 årsmodeller cirka 2007-2010

    Detta problem berör inte Biopower eller dieslar eller 6cyl modeller. Endast bensinmotor B207 efter ca 2007.

    Jag har haft stora kallstartproblem med min Cadillac BLS 2.0T bensinare (Saab 9-3) ca 10000mil.
    Den ville inte starta när morgonkall, kirrade länge på startmotor och till slut pluddrade den igång med mycket bensindoft. Efter någon minut gick bilen problemfritt.
    Varmstart inget problem. Under körning inga problem.
    Bytte det mesta utan någon förbättring. (Spridare, tändstift, ett antal olika givare, bränsletrycksregulator mm).

    Gjorde till slut kallt kompprov när bilen stått över natten. Värdena var mellan 5-7bar(!)
    Olja i cylindrarna höjde värdet bara obetydligt på en cylinder.
    Kompprov vid varm motor gav 13bar ganska jämnt över alla cyl.

    Eftersom motorn inte har kamaxelgivare utan bestämmer var gnista ska ges utifrån värden från tändstiften som grundar sig på kompressionen i cylindern, så var det inte konstigt att den inte ville starta med så låga kompvärden.

    Och eftersom olja i cylindrarna inte höjde kompet så låg alltså problemet i att ventilerna inte tätade.

    Jag funderade först på renovering av topplock och köpa delarna, men köpte istället ett nytt komplett topplock på Saabparts för det var snorbilligt! Jag säger bara, passa på så länge de har kvar sådana på hyllan. Se länk:

    https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...ud-komplett804

    Min motor är en B207R 210hkr, men jag köpte topplocket till en Biopower eftersom de aldrig hade de svaga insugsventilerna som sattes i bensinmodellerna mellan ca 2007-2010. Jag fick dock flytta över mina gamla R-kammar och även byta till rätt tändstift.
    Saabparts har även komplett topp till R men jag vågade inte chansa på att få dåliga ventiler i den nya toppen också, man vet ju inte när de nya topparna tillverkades.

    Plockade av toppen på bilen och de gamla insugsventilerna var så slitna och tunna i tallrikskanten att de vilade långt in, försänkta i toppen. Tur jag köpte ny topp för den gamla (ventilsätena) hade inte gått att renovera utan kostsam maskinbearbetning.
    Nu går bilen problemfritt och startar i alla väder.

    Tid i garaget ca 5 dagar med domkrafter, kaffe och mycket ålande, svärande och muttrande.
    Det är mycket plock som ska av och på. Jag passade på att byta även servoröret och drivremmen.
    Jag behöll kamkedjan (man är inte gjord av pengar) men med kamaxellåsningarna på plats så blev kamläget nu exakt justerat efter den 10000 milslitna kedjan. En bonus. Trevligt att kamdreven är steglöst justerbara (det verkar som att motorsyskonet Opel har spår i dreven(?) och då blir det aldrig exakt med gammal kedja).

    Jag bytte inte heller vattenpumpen trots att det hade varit lämpligt rent arbetsmässigt (man får hålla i plånboken så det inte springer iväg).
    Vevhusventilationens backventil i insugsröret fick dock en rengöring, den kan bara nås när insuget är avmonterat (vilket är korkat).

    Mitt råd: Har ni en bensinmodell av 9-3 mellan 2007-2010 och den är svårstartad när den är kall - Passa på att köpa ett nytt topplock.
    Eller köp en billig svårstartad 9-3 från någon stackare som inte har mekkunskap, byt topplock och ha en jäkla bra bil för pengarna.
    Jag svarar gärna på frågor runt topplocksbytet, men jag är kanske inte så snabb.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    7 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Saabillac den 2018-12-01 klockan 18:12.
    Cadillac BLS 2.0T 2008 (210hkr aut B207R)
    BMW K1200GT (helt livsfarlig)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Är det inte konstigt att ventilerna var så slitna efter bara 10000 mil?

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Sugmotor Saabillacs avatar
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nordvästra Skåne
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Är det inte konstigt att ventilerna var så slitna efter bara 10000 mil?
    Dålig eller varierande kvalitet på insugsventilerna under en period på några år. Inget som Saab/GM gärna pratade högt om. Biopower har andra ventiler och drabbades inte av fenomenet. I amerikanska forum kan man läsa lite mer om det. Där såldes kanske fler bensinare, medan svensken köpte biopower eller diesel.

    2 användare gillar detta inlägg


    Cadillac BLS 2.0T 2008 (210hkr aut B207R)
    BMW K1200GT (helt livsfarlig)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Gäller detta även årsmodell 2006?

  6. #6
    Sugmotor Saabillacs avatar
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nordvästra Skåne
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Gäller detta även årsmodell 2006?
    På amerikanska forum pratas bara om 2007- 2010 ibland 2011 (men det är nog inte några exakta uppgifter)
    Cadillac BLS 2.0T 2008 (210hkr aut B207R)
    BMW K1200GT (helt livsfarlig)

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Du nämner att problemet rör B207R 210hkr och att toppen till en BioPower är bättre. Men...
    Visst heter väl motorn i 210hk BioPower också "B207R" - Hur vet man skillnad mellan topparna? *fundersam*
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Sugmotor Saabillacs avatar
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nordvästra Skåne
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Du nämner att problemet rör B207R 210hkr och att toppen till en BioPower är bättre. Men...
    Visst heter väl motorn i 210hk BioPower också "B207R" - Hur vet man skillnad mellan topparna? *fundersam*
    Om toppen redan sitter i bilen eller säljs av Saabparts så får man väl helt enkelt lita på emblemet på bakluckan respektive beställningsordern. Om toppen ligger på bänken utan historik så misstänker jag att man måste kunna utläsa det ur det instansade numret på något sätt(?).

    Det lilla jag förstått är att Biopower har andra kamaxlar, andra tändstift och andra insugsventiler, jmfrt med bensinmodellerna.
    På senare bensinmodeller monterades insugsventilerna från Biopower, så då skiljer bara kamaxlar och stift. Men från vilket år det gjordes är lite osäkert eftersom SAAB väl inte gärna ville erkänna att man tidigare satt in för dåliga ventiler..

    Jag surfade runt och försökte få klarhet i de olika kamaxlarna, och det visade sig att det är lite av en djungel. (Således är inte nödvändigtvis en R kam från t.ex. 2005 densamma som till 2008 ).
    Biopower verkar ha samma kam mellan 2007-2010, och det är lite snällare kammar som heter E eller L eller möjligen E-L.
    R har några grader längre öppningstider men samma lyft, som jag förstår det.

    Det kanske finns någon lista över modeller, årsmodeller och kamaxlar att hitta på nätet om man är intresserad. Jag var bara ute efter att få täta och starka ventiler, så nu har jag en Biopowertopp med R-kammar (Det låter rejsigt!)

    Jag har förresten fabriksnya E-L ? kammar som skänkes mot avhämtning. Alltså Biopower 2007-2010. Den som hämtar kammarna får ta även den gamla toppen med sig så slipper jag kära till tippen.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Saabillac den 2018-12-04 klockan 22:15.
    Cadillac BLS 2.0T 2008 (210hkr aut B207R)
    BMW K1200GT (helt livsfarlig)

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Borås , tidigare Hillared , Äspered, Göteborg
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Att Saab/GM inte vill prata om sådant här är inte förvånande och det Saab som tillverkade 9-3 finns inte längre.
    Men GM finns och det är GM som tillverkat denna motor och det är ett uppenbart tillverkningsfel, så det naturliga borde vara att GM tar ansvar för vad de gör. Genom att inte informera om sådana här fel orsakar de kostnader och besvär för oss bilägare. Det är ju dubbelfel av GM.

  10. #10
    Sugmotor Saabillacs avatar
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nordvästra Skåne
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Kenth63 Visa inlägg
    Att Saab/GM inte vill prata om sådant här är inte förvånande och det Saab som tillverkade 9-3 finns inte längre.
    Men GM finns och det är GM som tillverkat denna motor och det är ett uppenbart tillverkningsfel, så det naturliga borde vara att GM tar ansvar för vad de gör. Genom att inte informera om sådana här fel orsakar de kostnader och besvär för oss bilägare. Det är ju dubbelfel av GM.
    Shit happens. Det verkar som att alla bilmärken har gjort misstag som konsumenten får betala efter garantitiden gått ut. Liksom värmepumpar, vitvaror och alla sorters maskiner. Det tillhör nog livets lott att det jävlas ibland.
    Skulle tillverkare alltid stå repkostnader även efter garantitid så skulle nog maskiner och bilar bli olösligt dyra att köpa. Finns ju några bilmärken som är kända för att ta en del goodwillreparationer för att inte skada varumärket, men de är också dyrare märken. Konsumenten får betala vid inköpet istället.
    Tur i oturen är ju att kompletta topplock nu reas ut så felet går att fixa. (Så sett kan man ju se det som en slags kompensation...).

    Blir reparationen för kostsam så tror jag säkert att det finns någon hemmamekaniker som är beredd att köpa bilen med dess fel om de bara vet vad felet är och bilen är fin i övrigt. Personligen byter jag hellre topplock än håller på med rost, inredning, bulor och lack (för att inte tala om elektronikskit)

    1 användare gillar detta inlägg


    Cadillac BLS 2.0T 2008 (210hkr aut B207R)
    BMW K1200GT (helt livsfarlig)

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kallstartproblem NG9-3 2.0T 2009
    Av Kenth63 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-01-08, 10:13
  2. Kamlåsverktyg B207 210hkr 2007-2009
    Av CalleH i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-02-14, 16:02
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 13:17
  4. Kallstartproblem T16
    Av LG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 22:10
  5. 9000CS 2.0ltt -98 laddar ej fullt.. Cirka 0.6 bar
    Av Weggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-02, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •