Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Problem med värme och fläkt OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Problem med värme och fläkt OG9-3

    Startade bilen igår kväll och insåg att jag inte fick någon värme in i bilen. Fläkten reagerar inte hur man än ökar eller sänker, och värmen verkar inte heller gå att justera.

    Tidigare har fläkten hållt på krångla genom att stänga av sig men sedan hoppat igång. Samtidigt som fläkten stängt av sig har klimatdisplayen lyst upp, för att sedan återgå till normalt ljus när fläkten hoppat igång igen. Fläkten kunde bete sig så några gånger i månaden men fungerade utmärkt annars. Men nu verkar allt ha gett upp.

    Någon som kan ana vad problemet är? Reglerdon? Kupefläkten?

    Trycker man på lite knappar på klimatanläggning hör man att det låter bakom. Typ som om det är nå spjäll som försöker öppna och stänga.

  2. #2
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    Kör en självdiagnos, minns inte vilka två knappar det är men prova håll inne Auto och Econ. Annars hittar du om du söker

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Har försökt med det men det är för många pixlar som är trasiga så det går ej att uttyda vad som står...

  4. #4
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    Låna en SID av nån så du kan läsa av. Annars blir det bara gissningstävling

  5. #5
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99
    nu kanske jag är petig men det är klimatpanelen du skulle behöva låna en annan...
    vad det gäller värmen så finns det ett spjäll som kan gå av (nere vid fötterna mot förarsidan).
    Sen kan ju det bero på en kass styrenhet också. finns säkert någon billig på blocket. skulle det inte vara fel på den första kanske du får tag i en med fler pixlar i så du åtminstone kan läsa ut felkoder.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Fläkten fungerade när jag kopplade från ett batteri, ska försöka hitta någon med en acc panel och byta ut den för att se om det fungerar. Om det nu skulle vara reglerdonet, finns det någon guide på hur man byter den?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej har haft samma problem i min saab 93 . Det var ett fläktmotstånd var trasigt.
    Det sitter två i 93 an ett uppe vid fläkten under motorhuven under vindrutetorkar motorn ett litet vitt med två kablar . Köpte ett nytt eftersom jag kollade in på skruvat hur det såg ut , på bilden jag fick upp där hängde en stor klump med något motstånd och det jag tog loss från min bil saknade den . Så jag beställde ett nytt för runt 400 kr glad i hågen bytte jag det och inget hände . Köpte sen det andra fläktmotståndet från nät bolag som jag nu glömt vad det hette du får kolla på nätet , det gick loss på runt 1200 kr . Satte dit det och fläkten gick igång full sprutt på fläkten på fläkten blev det. Med det nya jag beställde följde en rektangulär bricka den ska du inte sätta dit om köper ett nytt . Läste jag mig till i haynes rep handbok (bra att ha ) dom går att köpa beg på skroten till en kostnad på mella 850- 950 kr en avägnings fråga vad man vill betala.
    Det dyrare motståndet sitter passagerar sidan nere vid fötterna. Ta loss hanskfacket lossa lampan sladd i handskfacket sidostycket vid värmepaketet längs ner sitter en svart kåpa ta lös den och under den sitter det andra motståndet en svar rektangulär historia med 2 skruvar torx och en 25-30 cm sladd det är förresten torx till alla utom en 10mmled nyckel till skruv unde h facket till höger loss medvärme rören försiktigt för komma åt sladden och lirka ut den . Kolla upp om det är någon som kan mäta upp den den åt dig. Hoppas det var till hjälp.

    Ps. Det roliga i kråksången är efter dessa inköp fick jag en 93 av en jag känner av ren nyfikenhet tog jag lös det första motståndet från den bilen och det var likadant som det som satt i min från början ingen klump under motståndet och den fläkten funka perfekt .

    Du ska hålla in auto off samtidigt när du kallibbrerar ac ett par sek vänta en stund så går det i gång alltihop glömde det.

    Det ar samma grejer från 1988 till augusti 2002. Nu har jag ett annat problem stegmotorn som styr spjället till vindrutan la av har bytt men det händer inget ingen luft på rutan den står bara och kuggar . Verkar som att det är spjället som är knas hur göra för att komma åt det hittar inget rep boken nån som har en susning . Hellg har föresten rätt .

    Mellan motståndet som sitter på passagerar sidan och värmepaketet ska det vara kiselsalva står det i heysrep bok jag ringde mekonomen och fråga om den det hade dom så jag beställde den har 8 mil t o r åkte för att hämta den kostade 195 kr 5 gr när ja vände på påsen står det zinkpasta på den lilla tuben var ju tvungen fråga om det verkligen stämde att det var vad jag skulle ha ja så var det sa han . Blev lack och knalla över på apotekt och köpte zink pasta en hel burk för 44 kr . Så det gäller att se upp . Skojare är det lycka till. Kolla på fläktmotståndet du tar lös i bilen så ser du var pastan ska vara .
    Senast redigerat av Moderator den 2018-12-06 klockan 13:16.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Grazza Visa inlägg
    Fläkten fungerade när jag kopplade från ett batteri, ska försöka hitta någon med en acc panel och byta ut den för att se om det fungerar. Om det nu skulle vara reglerdonet, finns det någon guide på hur man byter den?
    Här finns en guide om hur du kan laga reglerdonet: http://forum.saabturboclub.com/showthread.php?t=110488
    I guidens fall var det en trasig mosfet som orsakade att fläkten gick på max men du kan fortfarande se problemet med spruckna nödningar som kan orsaka andra fel. Jag hade spruckna lödningar på kablarna som går till kretskortet och hade exakt samma symptom som du, att fläkten inte gick, eller enbart väldigt långsamt. I mitt fall kunde man även felsöka lite genom att dra i kablarna till reglerdonet, då hoppade fläkten igång. Jag lödde bara om kablarna så funkade fläkten igen.

    Ta inte ur fläkten och byt kol på den i onödan, enligt egna erfarenheter är det ett drygt jobb

    Här fins lite mer information om punkter som kan vara bra att kolla över inne i modulen: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1462861

    Citat Ursprungligen postat av Grolle Visa inlägg
    Det sitter två i 93 an ett uppe vid fläkten under motorhuven under vindrutetorkar motorn ett litet vitt med två kablar .
    Det sitter inte två "fläktmotstånd" i någon bil utan man har antingen eller.
    - Har man manuella fläktvred har man ett motstånd i fläktkontakten längst upp vid vindrutan, på utsidan.
    - Har man ACC, automatiskt fläktsystem med tryckknappar så har man ett styrdon (är inget motstånd även om det ofta kallas för det) vid passagerarens fötter.

    Första steget i en felsökning är alltså att avgöra om man har manuell eller automatisk fläktstyrning.
    Senast redigerat av KevinD den 2018-12-07 klockan 09:59.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Du kan googla ordet styrdon =fläktmotstånd , mosfett = kiselpasta och se vad du får upp .

    Jag menade reglerdon = fläktmotstånd klicka på bilder ser du vad jag skrev om tidigare .
    Senast redigerat av Moderator den 2018-12-11 klockan 09:51.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Oavsett vad man kallar dom så var poängen jag ville få fram att det inte sitter två komponenter utan antingen eller, det beror på vilket fläkt-system man har, AC eller ACC.

    Så att man inte börjar rota under vindrutetorkarna i onödan, vilket du ju gjorde.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av KevinD Visa inlägg
    Här finns en guide om hur du kan laga reglerdonet: http://forum.saabturboclub.com/showthread.php?t=110488
    I guidens fall var det en trasig mosfet som orsakade att fläkten gick på max men du kan fortfarande se problemet med spruckna nödningar som kan orsaka andra fel. Jag hade spruckna lödningar på kablarna som går till kretskortet och hade exakt samma symptom som du, att fläkten inte gick, eller enbart väldigt långsamt. I mitt fall kunde man även felsöka lite genom att dra i kablarna till reglerdonet, då hoppade fläkten igång. Jag lödde bara om kablarna så funkade fläkten igen.

    Ta inte ur fläkten och byt kol på den i onödan, enligt egna erfarenheter är det ett drygt jobb

    Här fins lite mer information om punkter som kan vara bra att kolla över inne i modulen: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1462861


    Det sitter inte två "fläktmotstånd" i någon bil utan man har antingen eller.
    - Har man manuella fläktvred har man ett motstånd i fläktkontakten längst upp vid vindrutan, på utsidan.
    - Har man ACC, automatiskt fläktsystem med tryckknappar så har man ett styrdon (är inget motstånd även om det ofta kallas för det) vid passagerarens fötter.

    Första steget i en felsökning är alltså att avgöra om man har manuell eller automatisk fläktstyrning.
    Jag har knappar så antar att jag har ACC, fick hem reglerdonet igår och ska försöka ge mig på att byta det. Det är en sladd med kontakt i ena ändan och ett metallpacket i andra änden, den sitter alltså bakom handsfacket?

    När jag kollade fläkten så satt det nån kontakt även där och vet inte vad det är för historia?

Liknande ämnen

  1. ingen fläkt värme till ben, vad för fel? Saab 9000
    Av saalex i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-12-15, 18:53
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 23:34
  3. Kupé värme och fläkt saab 9000 (problem)
    Av Symptom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 18:23
  4. Acc problem, värme, fläkt etc. Saab 9000
    Av Symptom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-02, 19:15
  5. Acc/fläkt-problem Saab 9-3 -99 2.0T
    Av Baecks i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-19, 23:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •