Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 6*9 högtalare bak i SAAB 9-5 AS2

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    735
    Medlem#
    7284

    6*9 högtalare bak i SAAB 9-5 AS2

    Hoppas på lite hjälp.

    Har precis köpt min 9-5:a och tänkte sätta dit 6*9 i hatthyllan. Men för att spara lite jobb, så undrar jag om man kan koppla ur högtalarna i bakdörrarna och förlänga kabeln till 6*9:orna. Det är som ni förstår ett AS2 sytem.

    Eller måste jag dra hela vägen från stereon, behövs det isåfall ett slutsteg?

    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  2. #2

    Re: 6*9 högtalare bak i SAAB 9-5 AS2

    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Har precis köpt min 9-5:a och tänkte sätta dit 6*9 i hatthyllan. Men för att spara lite jobb, så undrar jag om man kan koppla ur högtalarna i bakdörrarna och förlänga kabeln till 6*9:orna. Det är som ni förstår ett AS2 sytem.
    Det går att göra så, men resultatet blir inte så bra. Signalen till högtalarna i bakre dörrarna är filtrerad och består av diskant och mellanregister. Dessutom är högtalarna bara på 2,5 ohm, så om förstärkaren får driva 4-ohms högtalare i hatthyllan får du lägre effekt och dålig bas.

    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Eller måste jag dra hela vägen från stereon, behövs det isåfall ett slutsteg?
    Ljudsystemen AS2 och AS3 i 9-5 är lite speciella. Jag har en hel del information på min hemsida om dessa ljudsystem: Saab 9-5 Audio FAQ.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    735
    Medlem#
    7284

    6*9 högtalare bak i SAAB 9-5 AS2

    Tack för svaret Göran.

    Men det är inget som kan gå sönder, som högtalare el.dyl. För tanken är att sätta in ett separat slutsteg för 6*9, men jag vill "få upp ljudet från golvet" enkelt och snabbt. Men skulle det visa sig att ljudet inte blir bra, kanske det blir lite oplanerat helgarbete framöver.
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  4. #4

    Re: 6*9 högtalare bak i SAAB 9-5 AS2

    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Men det är inget som kan gå sönder, som högtalare el.dyl.
    Kopplar du bara rätt så ska inget gå sönder.

    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    För tanken är att sätta in ett separat slutsteg för 6*9, men jag vill "få upp ljudet från golvet" enkelt och snabbt.
    Det blir lite jobbigt för passagerarna i baksätet när du tvingar dem att sitta vända bakåt i ett säte konstruerat för att sitta vända framåt. Vem vill sitta med ryggen mot scenen?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    735
    Medlem#
    7284

    6*9 högtalare bak i SAAB 9-5 AS2

    Jag får tacka för hjälpen Göran, men jag håller inte riktigt med angående att man "flyttar scenen".

    För har du ljudet ner vid benen, så är risken stor att allt ljud inte kommer fram pga olika orsaker. Men har du det i hatthylla bakom huvudet, så hör du ljudet mycket bättre.
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  6. #6

    Re: 6*9 högtalare bak i SAAB 9-5 AS2

    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Men har du det i hatthylla bakom huvudet, så hör du ljudet mycket bättre.
    Men ljudet kommer ju från fel håll. Varför tycker en del att det är ok att ljudet kommer bakifrån bara för att de sitter i en bil?

    Om du vill få upp ljudet från golvet så är det bättre att flytta upp diskantentill B-stolpen.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. högtalare saab 9-3ss
    Av claren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-22, 00:51
  2. Saab 9-5 6x9 högtalare
    Av Dynapower i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 22:36
  3. högtalare i saab 900 cab
    Av maruthi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •