Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Svänger vilt över vägen och låter från vänster framhjul NG9-3 -04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Svänger vilt över vägen och låter från vänster framhjul NG9-3 -04

    Hejsan alla glada!

    Förra året köpte jag mig en 9-3 Aero med 27k mil på mätaren. Stackarn var redigt rostig, hade en brusten framfjäder, krängde som en dåre på vägen och interiören var i allmänt dåligt skick (Vit målarfärg lite här och där, plastdetaljer där färgen släppt etc). Det fanns även en stor spricka i framrutan. Tanken var egentligen att ha en slit och släng bil... Men stackaren visade sig vara en rent ut av toppen bil, utan tvekan en av dom trevligaste bilarna jag ägt. Så jag kände ju mig nästintill tvingad till att få ordning på honom.

    Utan någon tidigare erfarenhet av mek och med alldeles för många timmar av hjälpsamma youtube klipp, lyckades jag tillslut byta båda fjäderbenen fram med nya (sådant där kit, där fjädern sitter på). Detta hade jag hoppats på skulle lösa problemet med den svängiga körningen, men icke. Däremot så försvann ett distinkt klok som brukade uppstå vid lite högre gupp. Så som nästa steg blev det att byta krängningshämmarstag, vilket absolut gjorde han trevligare på vägen, men fortfarande inte helt okej. Efter lite googlande kom jag fram till att det säkert är en bussning som var dålig. Men för detta så lämnades han iväg till en verkstad, som mycket riktigt hittade någon dålig bussning bak, som byttes. Med detta gjordes även en hjulinställning. Ännu en gång blev det mycket trevligare att köra, men det är fortfarande vingligt om man jämför med andra bilar. I vissa fall kan det nästan kännas som om man ska fara av vägen.

    Så, nog med historia. Min frågeställning lyder:

    1. Min 9-3SS Aero 2004 kränger, slänger och spårar mycket. Jag har bytt fjäderben fram, krängningshämmarstag samt någon bussning bak. En hjulinställning är också utförd. Vad är nästa steg att ta för att lösa problemet? Vad bör jag kolla närmare på?

    2. Runt ett halvår efter inköpet så började det låta från vänster framhjul. Det bästa sättet jag kan beskriva ljudet på är som ett vinande ljud. Jag har uteslutit att det är bromsarna som ligger på. Skulle det kunna vara ett tecken på att hjullager behöver bytas? Om inte, vart bör jag kika härnäst?

    Tack för er tid!

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
    Senast redigerat av Smurker den 2018-12-15 klockan 02:29.

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Har du korrekta hjul på ? alltså rätt ET och bredd ? det kan göra mer än man tror att sätta på fel hjul.

    Dåliga hjullager fram brukar låta olika beroende på hur man belastar dom, alltså låta mer i höger eller vänstersvängar, hur blir det för dej ?

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Tack för ditt svar!

    Har precis bytt till vinterkängorna nu på jobbet. Är osäker på vad det är för ET och liknande på dom andra fälgarna, men dessa har iallafall ET49. Får se om det gör någon skillnad när jag slutar ikväll.

    Ska även testa lite svängar hit och dit för att se ifall det påverkar ljudet.

    Tack igen!

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Blev helt klart bättre med dom nya fälgarna. Det är mycket stabilare att köra nu och det känns väl mycket säkrare. Dock så kan styrningen så som "hoppa till" när man kommer upp runt 100km/h. Det är svårt att förklara då det kommer väldigt sporadiskt. Men det är som att ett hjul låser sig och man skjuts iväg åt ett slumpmässigt håll...

    Vad gäller ljudet från vänster framhjul så verkar det inte vara beroende av hur jag svänger. Däremot så tilltar ljudet med ökad hastighet. Låter lite som en flygplansmotor som accelererar upp.

    Några idéer? Stackaren ska försöka sig genom en besiktning snart, så då lär jag säkerligen få lite svar!

    Tack och hej!

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Ljudet kan säkert vara ett hjullager.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Den gick igenom besiktningen utan några bekymmer eller anmärkningar. Börjar nästan undra om det bara är jag som inbillat mig denna svängande känsla. Det blev ju märkbart bättre efter jag bytte till vinterkängorna, så det jag nu tolkar som svängningar är säkert bara vinden eller liknande
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Ljudet kan säkert vara ett hjullager.
    Okej. Kan man kolla detta eller är det bara att byta rakt av?

    Tack för all hjälp!

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Smurker Visa inlägg
    Okej. Kan man kolla detta eller är det bara att byta rakt av?
    Är det illa brukar man kunna hissa upp bilen, enklast är givetvis en lyft, starta motorn, lägg i växel 3-4 och hänga sig under och lyssna.
    Ett bra hjälpmedel, om det inte är såååå illa är typ ett stetoskop eller en lång "tunn" skruvmejsel eller liknande att lägga mellan öra och styrspindeln/navhuset, då kommer du höra om det är dags, samt vilken sida det gäller.
    Du skulle inte vara den första att byta vänster för att inse att ljudet är kvar och det hela tiden varit höger, sådana ljud är luriga.
    Att byta båda är ju skönt om man ändå gör jobbet, så man slipper göra samma sak igen 4 månader senare... ;-)

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Låter som att det är dags för hjulinställning med va?

    Bor du i göteborgstrakten så åk till pekkas framvagnsservice och beskriv dina problem så kollar han allt för några hundringar.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Sugmotor Saabillacs avatar
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nordvästra Skåne
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Känner igen beskrivningen med vinande framhjul, det är med stor sannolikhet hjullagret. På min förra 9-3 2004 så hade jag samma sak, det blev snabbt värre med tiden och övergick till ett rejält malande. (Ett slitet hjullager kan i värsta fall bli så varmt att det skär och låser hjulet).

    Jag har ett annat problem på min -08. Om jag nyttjar alla hästkrafterna och drar på vid t.ex. omkörning så blir styrningen mycket livlig. Framhjulen "klättrar" på hjulspåren i asfalten och det gäller att parera och hålla hårt i ratten. Är det normalt och något man får leva med på framhjulsdrivet som har lite krut i motorn?

    1 användare gillar detta inlägg


    Cadillac BLS 2.0T 2008 (210hkr aut B207R)
    BMW K1200GT (helt livsfarlig)

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Det är inte torque steering du känner ? ..det är ett välkänt och svårifrånkomligt problem med mycket effekt (eller vrid då) och FWD..

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2018
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar! Jag har nyligen gjort en hjulinställning, och som sagt är mycket i framvagnen bytt. Antingen så inbillar jag mig denna svängande känsla, eller så är det nog torque steering. Det blev i alla fall mycket bättre efter att jag bytte hjul, så jag ser just denna fråga som avklarad.

    Vad gäller ljudet från vänster framhjul, så verkar det vara ett hjullager (Kommit fram till detta efter era svar och lite mer googlande). Har beslutat att byta båda lagren fram och se ifall det hjälper. Jag anser i alls fall att jag fått dom svaren jag behöver så jag ser även den frågan som löst.

    Tack så mycket för alla svar och all hjälp!

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Saabillac Visa inlägg
    Jag har ett annat problem på min -08. Om jag nyttjar alla hästkrafterna och drar på vid t.ex. omkörning så blir styrningen mycket livlig. Framhjulen "klättrar" på hjulspåren i asfalten och det gäller att parera och hålla hårt i ratten. Är det normalt och något man får leva med på framhjulsdrivet som har lite krut i motorn?
    Hur kraftig effekten blir beror på däck, däcksdimension, ringtryck och framvagnsinställning. Samt förstås vägbanan/väglaget.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Sugmotor Saabillacs avatar
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nordvästra Skåne
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Hur kraftig effekten blir beror på däck, däcksdimension, ringtryck och framvagnsinställning. Samt förstås vägbanan/väglaget.
    Och vad är då optimalt för att det ska bli stabilt och minimera problemet? (Om vi bortser från vägen som man inte kan göra något åt).
    Toe-in eller toe-out?
    Högt eller lågt tryck?
    Breda eller smala däck?
    Cadillac BLS 2.0T 2008 (210hkr aut B207R)
    BMW K1200GT (helt livsfarlig)

  14. #14
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Breda däck är alltid mer eller mindre dåligt för spårigheten. Samma med toe-out. Det kan ju även vara en kombination av flera faktorer.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Knarrande ljud från vänster framhjul NG900
    Av Kiwi-OD i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-30, 18:09
  2. Dunkande ljud från vänster framhjul!?
    Av Kai i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 20:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •