Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: C0407 64 Motor, hydralpump, lågt oljetryck på NG9-3 XWD

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349

    C0407 64 Motor, hydralpump, lågt oljetryck på NG9-3 XWD

    Hej!

    Får denna felkod: C0407 64 Motor, hydralpump, lågt oljetryck.
    Bilen är en 9-3 V6 XWD 2008 15000mil.
    Det som är gjort.
    1: partielt oljebyte och samtidigt gjorde jag rent oljepumpens filter till Haldex. Då kom - XWD behöver service
    2: körde 30mil och gjorde sen ett partiellt oljebytel, fortfarande XWD behöver service
    3: 30mil senare byte av filter och oljepump + att jag gjorde rent (Grundligt) bakom kåpan. Denna gången hade jag tillgång till Tech2 så jag kunde köra pumpen för att köra runt oljan och toppa upp igen.
    Dock inte genom avluftningshålet som jag har läst att vissa gör. Haldex behöver service, men nu kunde jag köra en lite längre sträcka än tidigare innan det plingade till :-)
    Så vad kan det vara? för lite olja? finns det några ventiler som styr oljetrycket?
    Blir tokig....

    /Jonas

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Igår onsdag 18-11-28 tog jag in bilen på jobbet för att kolla oljenivån. Öppnade nivåpluggen och jag kunde fylla på 40ml innan det började rinna ut ur hålet.
    Sedan fyllde jag på med 40ml genom urluftningshålet.
    Körde hem utan att få XWD behöver service. Sträcka hem var 12km så skall ut och köra lite längre idag så får vi se.
    Har googlat och läst här, och det pratas om en magnetventil som jag inte riktigt fattar var den sitter. Någon som vet var man kan hitta denna magnetventil?
    Kan det vara en av givarna som sitter bakom stryenheten som benämns felaktigt??

    /Jonas

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Fortsätter :-)
    Körde en längre sträcka igår... XWD behöver service
    Så då var man tillbka på ruta 1
    Tittat lite på några Volvo-forum och där finns det bilar som har liknande problem. Dom har bytt tryckgivaren som sitter bakom styrenheten. Kan detta vara magnetventil??

    /Jonas

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    WIS föreslår som så ofta att leta efter glappkontakt i ledningar, kontaktdon, skarvhus, krimpar, oxidation, backade stift och klämkraft förutom att kontrollera oljenivå och ev läckage vid momentkopplingen. När man byter en givare så blir kontaktdonen alltid lite motionerade och om det då var oxid i kontakten som orsakade problem så är det lätt att tro att det var givaren som var trasig när den verkliga orsaken var kontaktproblem (det är ett vanligt problem generellt, jag har ingen erfarenhet av Haldex).

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Värt att poängtera i sammanhanget är att varningen att xwd behöver service inte är nån serviceindikation rent generellt utan den varnar bara för att det ligger felkoder. Det är inte så att den vill att man byter olja och servar den.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Mycket medveten om detta :-) . Min tanke med servicen var att den kanske var så dåligt skött så det hade kleggat igen och hade därför svårt att få upp rätt tryck.
    Då det inte hjälpte med service bytte jag pumpen och filtret.
    Jag jagar nu vidare efter den felande länken.
    Men koden pekar på pumpen och lågt oljetryck: C0407 64 Motor, hydralpump, lågt oljetryck

    Hörde om en bil som var inne på ana i trollhättan och även där byttes en magnetventil... Vad är detta för ventil och var sitter den :-)

    Trevlig helg på er!

    /Jonas

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Nu tror jag att jag har hittat den felande länken :-)
    http://www.kd-tuning-shop.de/BorgWar...gelventil-N373
    Reglerventil, tryckventil, solenoid och magnetventil. Kärt barn har många namn.
    Men det är den som sitter bakom styrenheten. Tur att man har en liggandes där hemma.
    Återkommer om 10dagar

    /Jonas

    1 användare gillar detta inlägg

    bka


  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Tänk på att de är kalibrerade ihop med styrenhet så byter man de separat så kan man ju tänka sig att man kan få nåt "följdfel". Inte för att jag tror att skillnaden är så stor men ändå.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Då är det alltså bättre att ta hela styrenheten med båda givarna?

    /Jonas

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det ökar chansen att det blir bra om det är så att du har dem som hör ihop antar jag. Fast då uppstår ju problemet om det är så att styrenheterna är kodade till chassinummer?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Har ju helt glömt av att uppdatera här!!

    Har nu bytt solenoiden som sitter bakom styrenheten till Haldex.
    Felkoden kommer tillbaka... Suck.

    Det som finns kvar att göra: byta styrenheten och urluftningsslangen/filter.
    Kan urluftningsslangen med sitt filter vara orsaken??

    Sen har jag slut på idéer

    /Jonas

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Hur kollar du nivån? Läste på nå forum att det inte direkt skadar att få i aningen mer olja än vad det ska vara. Att det inte gör nåt om bilen lutar lite framåt så att säga. Annars är ju steg ett att logga själva trycket. Det kan man väl göra i Tech2 ? Borde ju synas om det störtdyker ibland eller ligger och är dåligt hela tiden.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Jag har kollat genom att öppna nivåpluggen.
    Efter att jag hade bytt filtret och pumpen fyllde jag på genom hålet för nivåpluggen tills det rann ut. Sedan körde jag med bilen i en vecka och kunde då fylla på 40ml genom hålet innan det började rinna ut.
    Plus att jag fyllde på med ytterligare 40ml genom urluftningshålet.
    Så tyvärr har jag ingen exakt siffra på hur många cl jag har fyllt på allt som allt...

    /Jonas
    Senast redigerat av gbg den 2019-03-20 klockan 15:44.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Hade inne bilen igår (igen) och kunde då fylla på ytterligare 20ml genom hålet för nivåpluggen.
    Sedan fyllde jag på med ytterligare 40ml genom urluftningen.
    Skall man kunna blåsa och suga genom urluftningen?

    Sedan stack jag ut och körde med Tech2 inkopplad. Felkoden kom som vanligt efter ca 12km och det är fortfarande samma kod, lågt oljetryck.
    Jag kan inte hitta live värden för oljetryck i haldexen, det jag kunde hitta var Pumpmotorström A och Solenoid bakhjulsdrift A.
    På tomgång: Pumpmotorström 0.01A Solenoid 0.45A
    Stillastående men varvar upp till 3500rpm: Pumpmotor 0.67A Solenoid 1.71A
    Fullgas ACC 0-120: Pumpmotor Max 0.67A sedan fladdrar värdet mellan 0.18-0.46A Solenoid Max 1.81A sedan fladdrar värdet mellan 0.47-1.67A (har en dålig film på detta)

    Är detta normala värden??
    Pumpen går att aktivera med Tech2. Aktiveringen är igång ca 2-3s, är detta rätt?

    /Jonas

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    En principskiss över systemet för dom som inte har WIS:
    hdx-7857158885177195820.JPG

    Det finns ingen sensor för att mäta oljetrycket utan jag antar att man mäter strömmen istället.
    Man kanske skulle rikta in sig på ackumulatorn? Den borde innehålla en överströmmningsventil eller liknande. Om den skulle läcka så kommer pumpen troligen inte bygga upp tillräckligt med tryck.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Hyvens den 2019-03-21 klockan 14:24.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    Det är inte så att det läcker ut någonstans? Såg att någon i en annan tråd hade läckage. Tänker att du fyllt på ganska mycket?

    Marz

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Det är snustorrt runt hela bakaxeln. Kan det läcka in i diffen?

    /Jonas

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Läste på facebook att du hade monterat en begagnad pump? Är det uteslutet att det skulle vara nåt med den då trots låga mil? Om de avlästa värdena fluktuerar som du beskriver så kan det ju lika gärna vara pumpen som fuskar likaväl som den pumpar luft. Det vet ju inte styrdonet. Väldigt långsökt kanske men det är lätt att förbise saker som man bytt och liksom "släppt". Då stirrar man sig blind på annat istället.
    Om det nu skulle vara nivån som felar så borde ju koden hålla sig borta när det är nyfyllt iallafall ? Har dock själv bytt till ny enhet på en bil där det troligen läckte över till slutväxeln. Den var nyservad den också men när jag demonterat den så tappade jag ur oljorna och det var typ två dl i haldexen bara. Mätte aldrig det som kom ut ur slutväxeln men det kan liksom inte ha tagit vägen nån annanstans. Om nu inte verkstan som servade den fuskat rejält då och inte har en susning om vad de gör........(ganska sannolikt det också förvisso)

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Ja pumpen är begagnad och har rullat 3000mil vilket inte är en garanti för att den skall vara hel.
    Därför behöver jag få tag på någon som vet om mina värden är ok eller helt åt skogen. För pumpen går ju att köra via Tech2 men den kanske inte orkar köra mer än testet.
    När man aktiverar pumpen via Tech2 så kör den pumpen I ca 2-3s är det rätt eller är det pumpen som är kass och dör efter 2-3s??

    många frågor nu :-)

    /Jonas

    - - - Uppdaterad - - -

    GLÖMDE!! Stort tack till er som kommer med tankar och förslag!!

    /Jonas

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Man brukar bara kunna tvångsköra saker begränsad tid med diagnosverkyg så 2-3s låter rätt rimligt tycker jag, utan att veta säkert. Nån annan XWD-ägare kanske kan kolla?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Varning för lågt oljetryck NG9-3 B284
    Av g0rgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-02-09, 16:28
  2. Lågt oljetryck 2.2 TiD
    Av SAINC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-26, 21:21
  3. Lågt oljetryck,motoroljud(?) 9-5 -99
    Av syste i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-24, 21:31
  4. [LÖST] Lågt oljetryck på tomgång på nyrenoverad motor OG9-5 B2x5
    Av joesto-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 00:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •