Då är det alltså bättre att ta hela styrenheten med båda givarna?
/Jonas
Då är det alltså bättre att ta hela styrenheten med båda givarna?
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
Det ökar chansen att det blir bra om det är så att du har dem som hör ihop antar jag. Fast då uppstår ju problemet om det är så att styrenheterna är kodade till chassinummer?
Har ju helt glömt av att uppdatera här!!
Har nu bytt solenoiden som sitter bakom styrenheten till Haldex.
Felkoden kommer tillbaka... Suck.
Det som finns kvar att göra: byta styrenheten och urluftningsslangen/filter.
Kan urluftningsslangen med sitt filter vara orsaken??
Sen har jag slut på idéer
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
Hur kollar du nivån? Läste på nå forum att det inte direkt skadar att få i aningen mer olja än vad det ska vara. Att det inte gör nåt om bilen lutar lite framåt så att säga. Annars är ju steg ett att logga själva trycket. Det kan man väl göra i Tech2 ? Borde ju synas om det störtdyker ibland eller ligger och är dåligt hela tiden.
Jag har kollat genom att öppna nivåpluggen.
Efter att jag hade bytt filtret och pumpen fyllde jag på genom hålet för nivåpluggen tills det rann ut. Sedan körde jag med bilen i en vecka och kunde då fylla på 40ml genom hålet innan det började rinna ut.
Plus att jag fyllde på med ytterligare 40ml genom urluftningshålet.
Så tyvärr har jag ingen exakt siffra på hur många cl jag har fyllt på allt som allt...
/Jonas
Senast redigerat av gbg den 2019-03-20 klockan 15:44.
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
Hade inne bilen igår (igen) och kunde då fylla på ytterligare 20ml genom hålet för nivåpluggen.
Sedan fyllde jag på med ytterligare 40ml genom urluftningen.
Skall man kunna blåsa och suga genom urluftningen?
Sedan stack jag ut och körde med Tech2 inkopplad. Felkoden kom som vanligt efter ca 12km och det är fortfarande samma kod, lågt oljetryck.
Jag kan inte hitta live värden för oljetryck i haldexen, det jag kunde hitta var Pumpmotorström A och Solenoid bakhjulsdrift A.
På tomgång: Pumpmotorström 0.01A Solenoid 0.45A
Stillastående men varvar upp till 3500rpm: Pumpmotor 0.67A Solenoid 1.71A
Fullgas ACC 0-120: Pumpmotor Max 0.67A sedan fladdrar värdet mellan 0.18-0.46A Solenoid Max 1.81A sedan fladdrar värdet mellan 0.47-1.67A (har en dålig film på detta)
Är detta normala värden??
Pumpen går att aktivera med Tech2. Aktiveringen är igång ca 2-3s, är detta rätt?
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
En principskiss över systemet för dom som inte har WIS:
hdx-7857158885177195820.JPG
Det finns ingen sensor för att mäta oljetrycket utan jag antar att man mäter strömmen istället.
Man kanske skulle rikta in sig på ackumulatorn? Den borde innehålla en överströmmningsventil eller liknande. Om den skulle läcka så kommer pumpen troligen inte bygga upp tillräckligt med tryck.
Senast redigerat av Hyvens den 2019-03-21 klockan 14:24.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Det är inte så att det läcker ut någonstans? Såg att någon i en annan tråd hade läckage. Tänker att du fyllt på ganska mycket?
Marz
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
SAAB 9-3X XWD -10
SAAB NG900 2.0T -95 -> SAAB NG900 2.3T med 4x4 drift. (projekt)
Det är snustorrt runt hela bakaxeln. Kan det läcka in i diffen?
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
Läste på facebook att du hade monterat en begagnad pump? Är det uteslutet att det skulle vara nåt med den då trots låga mil? Om de avlästa värdena fluktuerar som du beskriver så kan det ju lika gärna vara pumpen som fuskar likaväl som den pumpar luft. Det vet ju inte styrdonet. Väldigt långsökt kanske men det är lätt att förbise saker som man bytt och liksom "släppt". Då stirrar man sig blind på annat istället.
Om det nu skulle vara nivån som felar så borde ju koden hålla sig borta när det är nyfyllt iallafall ? Har dock själv bytt till ny enhet på en bil där det troligen läckte över till slutväxeln. Den var nyservad den också men när jag demonterat den så tappade jag ur oljorna och det var typ två dl i haldexen bara. Mätte aldrig det som kom ut ur slutväxeln men det kan liksom inte ha tagit vägen nån annanstans. Om nu inte verkstan som servade den fuskat rejält då och inte har en susning om vad de gör........(ganska sannolikt det också förvisso)
Ja pumpen är begagnad och har rullat 3000mil vilket inte är en garanti för att den skall vara hel.
Därför behöver jag få tag på någon som vet om mina värden är ok eller helt åt skogen. För pumpen går ju att köra via Tech2 men den kanske inte orkar köra mer än testet.
När man aktiverar pumpen via Tech2 så kör den pumpen I ca 2-3s är det rätt eller är det pumpen som är kass och dör efter 2-3s??
många frågor nu :-)
/Jonas
- - - Uppdaterad - - -
GLÖMDE!! Stort tack till er som kommer med tankar och förslag!!
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
Man brukar bara kunna tvångsköra saker begränsad tid med diagnosverkyg så 2-3s låter rätt rimligt tycker jag, utan att veta säkert. Nån annan XWD-ägare kanske kan kolla?
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Hej,får du fylla på olja hela tiden så skulle jag kolla nivån i slutväxlen,
sen så skulle jag kolla på backventilen om den sitter ihop med filtret.
Mvh Peter
Jag har fyllt på 2gånger och sammanlagt är det 140ml.
Men att tömma slutväxelen är ingen dum idé.
Menar du att det sitter en backventil i anslutning till filtret?
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
Fast det dumma här är att du inte riktigt vet hur mycket du har fått i från början. Visst kan oljan läcka till slutväxeln men efterfyller du och koden kommer ganska omgående så kan det ju rimligen inte bero på det. Isåfall borde det ju börja skumma och läcka om slutväxeln om det bara läcker över mer och mer.
Ja det är ju sant.
Så för att vara på den säkra sidan när det gäller mängden vätska är att tömma haldexen helt och det går väl inte att göra när den sitter i bilen?
Det hjälper väl inte att ta ur pumpen och lossa locket på sidan där filtret sitter?
Tack för alla tips och synpunkter!!
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
nja man behöver ju inte tömma ner till minsta droppe. Jag menar bara om att om det ska vara 6dl och man får i 5,8. Ja då vet man ju att man är ganska nära. Får man bara i 2dl så vet man ju att det inte är det........Det är ju samma när man tappar ur oljan ur dessa. Det är alltid bra att mäta det man tappar ur.
Första gången som jag tog ur pumpen för att göra rent filtret på den så kom det inte så mycket olja den vägen.
Så det kanske är bäst att lossa locket då?
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG
Jag tror det enklaste är att börja om från början. Steg ett blir nog att tappa ur slutväxeln och mäta mängden där och se om det ger nå ledtrådar om läckage mellan enheterna.
Tog in bilen lite snabbt igår 27/3 och kollade nivån i Haldexen och nu rann det ur nivåpluggen.
Så nu vet jag att det inte har försvunnit något på 1v och att nivån är rätt.
Tänker mäta (Ohm) pumpen, någon som vet vilket tal som är rätt för en frisk pump.
/Jonas
Mitt garage: http://www.garaget.org/GBG