Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: C0407 64 Motor, hydralpump, lågt oljetryck på NG9-3 XWD

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    71
    Hej,får du fylla på olja hela tiden så skulle jag kolla nivån i slutväxlen,
    sen så skulle jag kolla på backventilen om den sitter ihop med filtret.

    Mvh Peter

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 407
    Jag har fyllt på 2gånger och sammanlagt är det 140ml.
    Men att tömma slutväxelen är ingen dum idé.
    Menar du att det sitter en backventil i anslutning till filtret?

    /Jonas

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 863
    Fast det dumma här är att du inte riktigt vet hur mycket du har fått i från början. Visst kan oljan läcka till slutväxeln men efterfyller du och koden kommer ganska omgående så kan det ju rimligen inte bero på det. Isåfall borde det ju börja skumma och läcka om slutväxeln om det bara läcker över mer och mer.

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 407
    Ja det är ju sant.
    Så för att vara på den säkra sidan när det gäller mängden vätska är att tömma haldexen helt och det går väl inte att göra när den sitter i bilen?
    Det hjälper väl inte att ta ur pumpen och lossa locket på sidan där filtret sitter?

    Tack för alla tips och synpunkter!!

    /Jonas

  5. #25
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 863
    nja man behöver ju inte tömma ner till minsta droppe. Jag menar bara om att om det ska vara 6dl och man får i 5,8. Ja då vet man ju att man är ganska nära. Får man bara i 2dl så vet man ju att det inte är det........Det är ju samma när man tappar ur oljan ur dessa. Det är alltid bra att mäta det man tappar ur.

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 407
    Första gången som jag tog ur pumpen för att göra rent filtret på den så kom det inte så mycket olja den vägen.
    Så det kanske är bäst att lossa locket då?

    /Jonas

  7. #27
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 863
    Jag tror det enklaste är att börja om från början. Steg ett blir nog att tappa ur slutväxeln och mäta mängden där och se om det ger nå ledtrådar om läckage mellan enheterna.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 407
    Tog in bilen lite snabbt igår 27/3 och kollade nivån i Haldexen och nu rann det ur nivåpluggen.
    Så nu vet jag att det inte har försvunnit något på 1v och att nivån är rätt.

    Tänker mäta (Ohm) pumpen, någon som vet vilket tal som är rätt för en frisk pump.

    /Jonas

  9. #29
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 863
    är nog svårt att ohm mäta en dylik elmotor. Förmodligen får man bara ett väldigt lågt tal som inte säger nåt direkt. Ska man se nåt primärt fel på den så lär den ju gå och belastas och mätas under den cykeln. Vilket är det bilen gör om än bara förbrukningen då. Om den fluktuerar väldigt mycket så kan det inte vara så mycket annat än att den suger luft och inte pumpar som den ska eller att motorn i sig felar på något vis.
    Det bästa vore ju nästan att du hittade en frisk bil utan felkoder och loggar den pumpaktiviteten så du har nåt att jämföra med.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 407
    Uppdatering :-)

    Tog in bilen igår 19-04-24 för att byta pump igen. Pumpen som monterades kommer från en XC60 2012 och den har jag haft liggandes i 6år och jag VET att den fungerar.
    Varför har man en pump liggandes i 6år kan man undra, men ibland känner man bara för att spara på saker :-)

    Tog ur den bättre beg pumpen (3000mil) och monterade pumpen från XC60n. Raderade felkoder med Tech2 och fyllde på ny olja (samma mängd som rann ur vid bytet)
    Sedan tog jag en omväg hem för jag vet att XWD-service tänds normalt efter 11km.

    INGET pling plong XWD-service :-)
    Nu vågar jag inte tro att den är hel utan jag återkommer när jag har kört lite mer och längre.....

    /Jonas

    P.S Stort tack till alla som har bidragit med tankar och förslag!!!

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av gbg den 2019-04-26 klockan 06:01.

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 407
    Uppdatering

    Nu vågar jag säga att problemet är löst :-)
    Inget "pling plong" på over en månad!!

    /Jonas

    1 användare gillar detta inlägg

    bka


  12. #32
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 863
    bara nyfiken men var kom den första beg pumpen ifrån då? Skroten eller nåt "överblivet" från verkstad?

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 407
    Den kom från en skrot, komplett xwd elsd-bakaxel. Köpt för väldigt länge sedan...

    /Jonas

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av gbg Visa inlägg
    Den kom från en skrot, komplett xwd elsd-bakaxel. Köpt för väldigt länge sedan...

    /Jonas
    Trådlyft som heter duga, har själv problem med XWD men C0407-04 oil pump motor open
    Sett online att dessa pumpar är det garanti rep på...iaf i utlandet.
    Stage1 B284R

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 2.8t Lågt oljetryck
    Av g0rgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-02-09, 16:28
  2. Lågt oljetryck 2.2 TiD
    Av SAINC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-26, 21:21
  3. Lågt oljetryck,motoroljud(?) 9-5 -99
    Av syste i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-24, 21:31
  4. [LÖST] Lågt oljetryck på tomgång på nyrenoverad motor OG9-5 B2x5
    Av joesto-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 00:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •